planlösningsfråga:
Vi vill öppna upp till tak i hallen, dvs ta bort kontoret.
Men vi kan inte komma på hur vi ska lösa det så vi kan ta oss till sovrum 3 som ska va vårt sovrum. Tyvärr går ju murstocken precis där vi hade velat ha dörren. Och vi tänker ett badrum i allrummet istället för kattvinden.
några idéer?
 
  • Ritning av husplan med märkta rum som kontor, sovrum och allrum, och förslag på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willewonka skrev:
Så! Då var även lägenheten såld innan visning till vad vi tycker är ett väldigt bra pris. Skrivet och klart.

Vi håller på att vela fram o tillbaka med vilket golv vi ska ha.
Min sambo är inne på ett mörkt fiskben, men kommer landa på ca 40k för undervåningen. Ja, golv är dyrt. Men känns ändå dyrt. Ca 800kr/kvm.

Köket lutar åt Ikea med svarta stommar och ”kungsbacka” svarta luckor.
W Willewonka skrev:
Så! Då var även lägenheten såld innan visning till vad vi tycker är ett väldigt bra pris. Skrivet och klart.

Vi håller på att vela fram o tillbaka med vilket golv vi ska ha.
Min sambo är inne på ett mörkt fiskben, men kommer landa på ca 40k för undervåningen. Ja, golv är dyrt. Men känns ändå dyrt. Ca 800kr/kvm.

Köket lutar åt Ikea med svarta stommar och ”kungsbacka” svarta luckor.
Vi köpte det köket från Ikea förra året, otroligt snyggt och tror inte att man ledsnar på det som någon skrev nedan MEN allt syns och det är väldigt svårt att få rent! Rinner det vatten längst underskåpet, vilket det lätt gör när det stänker vatten så blir det märke. Vi har knappt fått det helt rent en gång sedan vi köpte det. Eller klart det är ren om det är vatten som det är på luckan, men det lämnar som sagt märken efter sig.
 
Byggde själv nytt förra året och valde mellan Ikea, Marbodal och Kvik
Slutade med ett xxl Kvik kök som då är 700 djupt istället för 600mm
Vitvaror köpte jag på black friday och blev Siemens utom tvättmaskin och torktumlare som blev Bosch.
Trots byggrabatt så blev det samma pris med vitvaror hos Kvik som Marbodal ville ha för bara köket.
Ikea blev billigare men hatar nya sockeln och så hade dom inte 700 djupa skåp.
Har bara underskåp med lådor och dom rymmer hur mycket som helst.
 
V VeronicaH skrev:
Vi köpte det köket från Ikea förra året, otroligt snyggt och tror inte att man ledsnar på det som någon skrev nedan MEN allt syns och det är väldigt svårt att få rent! Rinner det vatten längst underskåpet, vilket det lätt gör när det stänker vatten så blir det märke. Vi har knappt fått det helt rent en gång sedan vi köpte det. Eller klart det är ren om det är vatten som det är på luckan, men det lämnar som sagt märken efter sig.
Okej, värt att ta i åtanke. Tack!
 
Då var ett par maskiner köpta också.
Robotgräsklippare lika så. Blev en gardena sileno 1250 smart.
Pratade även med min far om han har verktyg som han inte använder så där blir iaf spikpicka, svets, grästrimmer. Han kommer säkert hitta något mer.
 
  • Makita sladdlös borrmaskin och batteri på ett tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi vill ju flytta köket till grannrummet (sovrum till vänster) på nederplan. Samt att göra det större genom att flytta väggen som delar av de 2. Jag tänker att den väggen är hjärtväggen IOM att den går rätt genom huset, (orginalritning finns inte, så denna är mäklarens vilket är lite missvisande)
Men på ovanplanen så är det ju helt öppet på båda sidorna, dvs över den väggen vi vill flytta ca 1m mot det befintliga köket.
Att den väggen bär upp sovrummet ovanför förstår jag men bär den verkligen upp takstolarna också?
 
  • Planritning av entréplan med markerat kök och sovrum som är föremål för ombyggnadsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över övre plan av hus, markerar potentiell bärighet i vägg mellan sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är det enda kommunen hade i sina arkiv.
 
  • Svartvit ritning av en byggnads layout som finns i kommunens arkiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willewonka skrev:
Detta är det enda kommunen hade i sina arkiv.
Det finns en artikel på förstasidan som kan vara relevant.

https://www.byggahus.se/kan-jag-oppna-upp-mellan-kok-och-vardagsrum-i-mitt-hus

Svårt att se på din bild, men troligen är svaret JA, på frågan om hjärtväggen även tar laster från taket.
Att flytta hjärtväggen är troligen görbart, men då behövs troligen något slags "grundförstärkning" där nya väggen skall vara.
 
Det har inte hänt mycket sen sist, förutom att jag har övertalat frugan att vi tar köket i steg 2. Steg 1 är att vi ska få klart alla ytskikt och riva/bygga nya väggar på ovanvåning, förutom badrummet som blir nästa år.
Men nu är det bara 1 VECKA!! Kvar tills vi är i huset! Känns fantastiskt!
Iom att det börjar närma sig så började det även bli dags att fixa de verktygen jag behöver.
Står i valet o kvalet att köpa fler makita, eller börja på ryobi.
Ryobi har vissa roliga verktyg som makita inte har så man har blivit lite sugen. Dessutom till en mindre kostnad.
Vad säger folket? Fortsätta på makita eller börja övergå till ryobi? Detta gäller då endast batteriverktygen.
Kap/ger och grovdammsugare går ju på 220v så där spelar färg mindre roll. Tips på de?
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Det har inte hänt mycket sen sist, förutom att jag har övertalat frugan att vi tar köket i steg 2. Steg 1 är att vi ska få klart alla ytskikt och riva/bygga nya väggar på ovanvåning, förutom badrummet som blir nästa år.
Men nu är det bara 1 VECKA!! Kvar tills vi är i huset! Känns fantastiskt!
Iom att det börjar närma sig så började det även bli dags att fixa de verktygen jag behöver.
Står i valet o kvalet att köpa fler makita, eller börja på ryobi.
Ryobi har vissa roliga verktyg som makita inte har så man har blivit lite sugen. Dessutom till en mindre kostnad.
Vad säger folket? Fortsätta på makita eller börja övergå till ryobi? Detta gäller då endast batteriverktygen.
Kap/ger och grovdammsugare går ju på 220v så där spelar färg mindre roll. Tips på de?
Makita, alla dagar i veckan. Även om Ryobi blivit bättre så tycker jag det känns budget. Dessutom finns det rätt mycket trädgårdsgrejer till Makita ändå. Trimmer och häcksax, vad mer behöver man? :p
 
Ryobi är ju iofs budgetmärke för dom med första huset, sen köper man riktiga grejer eftersom.
 
boschkenta
Köper du Ryobi kommer du förr eller senare köpa något annat - antagligen mer Makita. :)

Kap/ger - ta antingen en 216mm som är utdragbar eller en större (250+ mm) som inte är det, är mitt tips. Då blir det inte så dyrt och du kan göra det mesta.

Vid val av grovdammsugare kan det vara värt att lägga lite mer. Jag har en Kärcher NT 22/1 Ap Te L (ett jäkla namn) och tycker den är markant bättre än de flesta andra jag provat. (Om Kärcher, undvik de gula, det är budgetskräp).
 
När det gäller kap/ger så brukar Bosch GCM 8 SJL vara nedsatt i pris och kosta runt 3000kr. Det är väldigt mycket såg för pengarna :)
 
Okej, då låter jag bli ryobi låter de som :crysmile:
Ja den boschen lutar de åt. Finns ju som paket med sågbord gta 2500 för 5000kr. Eller ska man satsa på ett gta 3800 ist?
Ja 2000kr för en grovis tycker jag är lagom. Kan sträcka mig till 3000kr om det kan motiveras.
 
W Willewonka skrev:
Okej, då låter jag bli ryobi låter de som :crysmile:
Ja den boschen lutar de åt. Finns ju som paket med sågbord gta 2500 för 5000kr. Eller ska man satsa på ett gta 3800 ist?
Ja 2000kr för en grovis tycker jag är lagom. Kan sträcka mig till 3000kr om det kan motiveras.
Enligt rekommendationer från BH så ska man ha GTA 3800 då det andra är rangligt. Jag har faktiskt inte köpt det än, blir kanske till nya huset :)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.