Någon som provat Tenacity mot Vitgröe? Bästa tid för applicering, hur ofta etc?
 
Först behöver jag ju för sakens skull nämna att Tenacity, eller mesotrion, som är den aktiva ingrediensen i Tenacity, inte är tillåten för användning på gräsytor i Sverige, och för att få använda preparatet, som är godkänt för användning i diverse andra grödor, så behöver man licens.

Med det sagt så kan man säga att de fåtal amerikanska studier som gjorts så krävs upprepade behandlingar med låg dos. Typ 10 appliceringar med 1.6 oz/A (ounces per acre) utspridda över 5-10 veckor och effekten är varierande och inte helt klarlagd:
https://archive.lib.msu.edu/tic/golfd/article/2012oct33.pdf


För att göra det ändå lite jobbigare för en "Svensson" som fulimporterat Tenacity så spelar grässorten stor roll för hur hårt man kan gå på med mesotrion innan ädelgräset dör. Rödsvingel, t ex tål inte mesotrion tillnärmelsevis lika bra som ängsgröe (ängsgröhe heter Kentycky Bluegrass i USA och omnämns i artikeln ovan), och vidare är rödsvingel är en grässort som ingår majoriteten av gräsblandningar som säljs för villaträdgårdar. Går du på med den dos som diskuteras i artikeln ovan så är det stor sannolikhet att inte oansenliga delar av gräsmattan dör, om den innehåller rödsvingel eller andra känsligare grässorter.

Slutligen så är vitgröe ett vanligtvis ettårigt gräs som förlitar sig på sin förmåga att fröa av sig för sin överlevnad. Vitgröe släpper stora mängder frön och fröbanken i jorden kan klara sig många många år vilket gör att även om du lyckas ta bort en stor del vitgröe med hjälp av t ex Tenacity så kommer vitgröen tillbaks året därpå, och året därpå osv i många år.

Eftersom vitgröen är ettårig så är därför det mest effektiva att använda en sk pre-emergant, alltså ett växtskyddsmedel som stannar i jordytan och ser till att frön som försöker gro dör av. Även där finns det en massa nackdelar som man måste förstå för att inte förstöra sin gräsmatta, som att en del grässorter, som t ex rajgräs (också vanlig i fröblandningar för villaträdgårdar), som regel bara sprider och förtätar sig genom frön, vilket gör det lite utmanande att använda dylika preparat på sådana gräsytor. Pre-emergants är heller inte tillåtna att användas på gräsytor i sverige och kräver också licens.

Så, även om använding av prepparatet du frågar om hade varit tillåtet i Sverige, så är det inte helt okomplicerat att lyckas...
 
Vilket fantastiskt svar, tack.

Då, om jag får be, fungerar Boxer att behandla förebyggande under hösten, på gräs av rödsvingel, eller är det lika som med Tenacity, att rödsvingeln tar skada eller dör?
 
U UlfOve skrev:
Vilket fantastiskt svar, tack.

Då, om jag får be, fungerar Boxer att behandla förebyggande under hösten, på gräs av rödsvingel, eller är det lika som med Tenacity, att rödsvingeln tar skada eller dör?
Enkla svaret är att jag vet inte.

Om jag tvingades gissa så skulle jag säga att jag skulle bli förvånad om rödsvingeln *inte* skulle ta skada och/eller dö. Rödsvingel är ett härdigt gräs när det gäller näringsbrist, torka och skugga, men ett känsligt gräs när det gäller kemikalier, så min gissning blir att det inte kommer att funka bra att spraya ut Boxer eller liknande i koncentrationer som vitgröe dör av...

...Sen har du ju det där moraliska dilemmat att ta ställning till, huruvida du tycker att det är OK att sprida ut kemikalier i natuen som nästan helt säkert är ganska negativa för miljön långsiktigt, bara för att få bort lite ljusgrönt gräs i gräsmattan...men det är ju inte min sak att bestämma åt dig.
 
Om den lite mer ljusgröna färgen stör så kör en svag dos järnsulfat med jämna mellanrum så jämnar det ut sig väldigt väl.

Annars får man leva med det och eller manuellt plocka och se till att mattan är så tät att det inte klarar av att gro
 
Tenacity funkar men svårt att få in genom tullen;-( har beställt Greenex från Italien får se om det funkar annars vet jag ej vad man skall göra mot vitegröe?
 
Jag har ett förslag och det är att bliv vän med vitgröen.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.