Tjena, mitt första inlägg här!

Jag är nybliven ägare till ett Gullringshus från mitten på 80-talet där tre vägguttag ser ut som på bilden, med matning från ledningar som går under golvet.
Ett vägguttag monterat ovanför golvet med kablar anslutna, beläget vid en yttervägg med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tre sitter på ytterväggar på bottenvåningen och jag är nyfiken på varför man valt att göra så - det är fult som stryk men jag misstänker att det finns en "bra" anledning!

Sett inifrån huset är de närmsta skikten på ytterväggarna, enligt konstruktionsritningen, "byggboard" (nån sorts spånskiva) - ångspärr - reglar och isolering. Kan det ha att göra med att man inte velat påverka ångspärren eller underlätta montering av densamma (gissar att väggen är prefabricerad och det kanske blev lättast så)? Det skulle iofs vara lite inkonsekvent eftersom det sitter infällda strömställare, tomdosor och lamputtag i samma väggar, och infällda uttag på andra ytterväggar på samma våning.

Kul att höra vad ni säger!
 
Ja, det blir ju extra fult med en svart sockeldosa och ett kritvitt exxactuttag.

Gissningsvis sparade man tid/pengar genom att slippa mycket rördragning och dosor i väggarna.
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
E
Men ett svart uttag hade gjort sig bra.
 
Düsseldorff
Otroligt fult är det, oavsett anledning. Passa på att göra om när du fixar resten av rummen.
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
Ser ut som en ”byggteknisk” lösning på modulproblemet……
Inte snyggt men snabbt och lätt att fabriksbygga väggelementen
 
  • Gilla
bygging_1919 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, anledningen är byggteknisk - vid modulbygge, man behöver inte förbereda med kanalisation i vägg-elementen.
Myresjöhus hade kvar denna lösning åtminstone för en 10 år sedan. Då skulle elens kanalisation göras i bottenplattan, och MSH slapp ordna med det i väggarna.

Och JA, förutom att det är fult så blev det inte så lyckat ifall grundentreprenören misslyckades med att få sakerna på rätt ställe:
https://www.byggahus.se/forum/threads/el-fel-eller-ok.99277/#post-690189
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
Själv tycker jag inte det är så fult, men jag är å andra sidan van sen barnsben.

Huset mor och far byggde på 70-talet (som jag numera bor i igen) har sockeldosor på alla ytterväggar och som sagts tidigare drogs ledningarna i ett "urspar" i plattan. Men det hindrade ju inte att man kunde komplettera med uttag i andra delar av rummen under bygget, vilket min far gjorde.

När jag ytskiktsrenoverade ett rum passade jag på att måla in dosan i samma färg som listerna.
 
  • Gilla
treborh
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ja, det blir ju extra fult med en svart sockeldosa och ett kritvitt exxactuttag.

Gissningsvis sparade man tid/pengar genom att slippa mycket rördragning och dosor i väggarna.
Haha nej det gör det inte bättre direkt :crysmile: man kunde ju åtminstone satt ett svart uttag... eller bytt till en vit sockeldosa.
 
treborh treborh skrev:
Tjena, mitt första inlägg här!

Jag är nybliven ägare till ett Gullringshus från mitten på 80-talet där tre vägguttag ser ut som på bilden, med matning från ledningar som går under golvet.
[bild]

Alla tre sitter på ytterväggar på bottenvåningen och jag är nyfiken på varför man valt att göra så - det är fult som stryk men jag misstänker att det finns en "bra" anledning!

Sett inifrån huset är de närmsta skikten på ytterväggarna, enligt konstruktionsritningen, "byggboard" (nån sorts spånskiva) - ångspärr - reglar och isolering. Kan det ha att göra med att man inte velat påverka ångspärren eller underlätta montering av densamma (gissar att väggen är prefabricerad och det kanske blev lättast så)? Det skulle iofs vara lite inkonsekvent eftersom det sitter infällda strömställare, tomdosor och lamputtag i samma väggar, och infällda uttag på andra ytterväggar på samma våning.

Kul att höra vad ni säger!
Samt att man inte behövde ta hål på plaststen samt inte skadade isoleringen. Lite senare började man med ett installationsskikt innanför plasten på dom flesta hus, vilket fungerar utmärkt men kostar lite mera.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Samt att man inte behövde ta hål på plaststen samt inte skadade isoleringen. Lite senare började man med ett installationsskikt innanför plasten på dom flesta hus, vilket fungerar utmärkt men kostar lite mera.
Låtrer rimligt, men kanske inte hade gjort så stor skillnad. På de 35 år huset stått har det gjorts ett antal hål för upphängning av hyllor osv., så det är nog bra med hål i plasten vid det här laget.
 
treborh treborh skrev:
Låtrer rimligt, men kanske inte hade gjort så stor skillnad. På de 35 år huset stått har det gjorts ett antal hål för upphängning av hyllor osv., så det är nog bra med hål i plasten vid det här laget.
Då man provtryckte husen för att kontrollera tätheten kunde det ha en avgörande betydelse, inte minst innan man "uppfann" dom speciella "dostätningarna" son ska sitta runt dosan och limmas fast mot plasten. Att sedan folk inte hade någon större uppfattning om tätskiktens funktion och perforerade väggarna är en annan historia.
 
  • Haha
  • Gilla
treborh och 1 till
  • Laddar…
El-löken, du skrattar men har du aldrig varit med och provtryckt hus???? du kanske inte är nog gammal?
Det var faktiskt rätt vanligt vid nyproduktion, ett tag på förra seklet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.