M Mellanbarn skrev:
Är du säker på att partföljden är rätt?
Ett par ska anslutas i mitten, nästa med en ledare på varje sida om mitten och de två sista paren i var sin ytterända. Se Kjells guide en bit ner.
[länk]
Jag har följt färgkodningen på uttaget enligt typ b, eller är det något annat du menar?
 
Håller med tidigare talare, ser ut som att det är för mycket upptvinnat. Mer specifikt på bild två är det bruna paret upptvinnat väldigt mycket. På den första bilden ser det även ut som att orange/vit går under det bruna paret medans dess parledare, orange, går ovan. samma gäller det gröna paret. Jag skulle gissa att det är där mest störning introduceras eftersom parledarna hamnar långt ifrån varandra och påverkas olika mycket och således funkar inte den differentiella signaleringen.

M Mellanbarn skrev:
Är du säker på att partföljden är rätt?
Ett par ska anslutas i mitten, nästa med en ledare på varje sida om mitten och de två sista paren i var sin ytterända. Se Kjells guide en bit ner.
[länk]
Färgkodningen syns ju på plinten, och vad jag se så är det korrekt b-koppling på alla plintar.
 
För att förtydliga mängden upptvinning så kan jag säga att jag inte visste att det var ett problem förren igår, så på den första bilden så är det upptvinnat hela vägen till där jag började skala sladden, ca 4-5 cm.
Jag tänkte inte på att de tvinnade trådarna sitter intill varandra så jag tvinnade upp de för att det skulle vara lättare att få dit de, men det var ju ett misstag helt klart. Både för att det nog blir enklare att få dit om de är tvinnade och för hastighetens skull då.
Provar att göra om det ikväll.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Du har använt ett Krone-verktyg och inte tryckt in kablarna med en liten spårmejsel så varje tråd är skadad?
Det är alltid bra att ”dubbeltrycka” då man kör med ett Krone.

Vad har kabeln för märkning? Är det en Cat5, cat5e, cat6?

Den kabeln du använder för att få ut 1GB? Är det den kabeln du pluggat in i uttaget från datorn?

Hur ser det ut i routerändan? Har du ett uttag där också eller är det en rj45 kontakt?
Allt ska vara cat6.
I routerändan har jag en patchkabel som går in i ett uttag som jag då dragit själv.
Jag visste inte om dubbeltryck-knepet. Kan prova det när jag drar om det. Dock ser jag till att kablarna går ner rejält i botten och att det klickar till.
 
E erik8308 skrev:
Allt ska vara cat6.
I routerändan har jag en patchkabel som går in i ett uttag som jag då dragit själv.
Jag visste inte om dubbeltryck-knepet. Kan prova det när jag drar om det. Dock ser jag till att kablarna går ner rejält i botten och att det klickar till.
Den kabeln du har i routerändan är alltså egenkontakterad? Är det den du fick ut 1GB med om du kopplade dator direkt till router? Annars skulle jag tro att den kabeln är boven i dramat. Min erfarenhet säger att det är snävare marginaler i kontakter än i dosor.

Om möjligt, prova med köpta kablar mellan router och dosa samt dosa och dator.
 
Vilken typ av ledare är det i din egenkontakterade kabel? För att slitsningen i uttagen ska fungera bra ska det vara solid ledare. Så kallad patchkabel vill man ha böjlig och smidig och då är ledaren mångtrådig. En sådan ledare går att slitsa också, men det är större risk att det inte ger ordentlig kontakt mellan slitsen och ledaren. Dock säger du att du har kontakt mellan alla trådarna....
Det är nog tyvärr bara att göra om konttakerna en i taget tills felet försvinner.
 
Jag har en fabrikspressad patchkabel som bara ger 100Mbps. Jag misstänker att det beror på dålig kontakt mellan bleck och koppartråd.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Den kabeln du har i routerändan är alltså egenkontakterad? Är det den du fick ut 1GB med om du kopplade dator direkt till router? Annars skulle jag tro att den kabeln är boven i dramat. Min erfarenhet säger att det är snävare marginaler i kontakter än i dosor.

Om möjligt, prova med köpta kablar mellan router och dosa samt dosa och dator.
Nej nej, jag har försökt pressa kablar, tycker det är svårt så in i norden. Har bara fabrikspressade kablar.
Skulle dra en lång kabel med poe till en kamera och det slutade med att jag köpte en lång färdig kabel och pressade stoppade in ena ändan i kameran och kapade andra och kontakterade den i ett slitsuttag.
 
M matsuhlen skrev:
Vilken typ av ledare är det i din egenkontakterade kabel? För att slitsningen i uttagen ska fungera bra ska det vara solid ledare. Så kallad patchkabel vill man ha böjlig och smidig och då är ledaren mångtrådig. En sådan ledare går att slitsa också, men det är större risk att det inte ger ordentlig kontakt mellan slitsen och ledaren. Dock säger du att du har kontakt mellan alla trådarna....
Det är nog tyvärr bara att göra om konttakerna en i taget tills felet försvinner.
Kabel jag dragit själv är SF/UTP installationskabel CAT6.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en fabrikspressad patchkabel som bara ger 100Mbps. Jag misstänker att det beror på dålig kontakt mellan bleck och koppartråd.
Jag ska kolla bägge kablarna så de levererar 1Gbit, bara för att vara säker
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är ju upptvinnat hela vägen från uppskalningen, hur kan du ha mer än detta, foto?

Den biten kan ju göras bättre men det ger ingen reduktion med 90%.

Kabeltestare eller en hederlig multimeter så har du felet framme redan ikväll.
Vad jag menade men inte skrev var att jag kört på uttag där betydligt större andel var skalad och upptvinnad. Det var av ren slöhet i en tillfällig installation.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en fabrikspressad patchkabel som bara ger 100Mbps. Jag misstänker att det beror på dålig kontakt mellan bleck och koppartråd.
De fabrikspressade patchkablar som jag haft och bara ger 100 Mbps har varit från svenska internetleverantörer. Typ ComHem som skickar med en kabel med enbart 4 ledare (= max 100 Mbps) när man beställt 250 Mbps uppkoppling.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De fabrikspressade patchkablar som jag haft och bara ger 100 Mbps har varit från svenska internetleverantörer. Typ ComHem som skickar med en kabel med enbart 4 ledare (= max 100 Mbps) när man beställt 250 Mbps uppkoppling.
Denna har iofs 8 ledare, men det du skriver förvånar mig inte. Det finns ju några ören att spara in på...

Denna ger oftast 1Gbps till en början, men den förhandlas sedan ned till 100Mbps efter en stund och sedan är den fast där. Gång efter gång...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
C
E erik8308 skrev:
skrev på datorn och fotade med telefonen
Dum fråga kanske, men vad är det för "fluff" i den nedre bilden? Det är inte metalltrådar från skärmen va?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Denna ger oftast 1Gbps till en början, men den förhandlas sedan ned till 100Mbps efter en stund och sedan är den fast där. Gång efter gång...
Jag har haft samma problem med fasta kablar. Bara att göra om ledare för ledare tills allt är OK. Är det glapp i en kabel och nätverkskortet upptäcker det så kommer den vägra att använda alla ledare tills du drar ut kabeln och stoppar in den igen (eller startar om datorn). Bara att kasta färdigpressad kabel med såna problem.
 
  • Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.