Takprojekt - dag 6 - Samma samma, fast med lite nattligt regn

Yes, det var en god idé att täcka taket med presenning, även om det var osannolikt att det skulle regna. Det regnade. Men taket var torrt och det var uppehåll under dagen.

I grunden har vi jobbat vidare med samma sak, få upp nya reglar och det lite trixiga projektet med att förbereda för köksfläkten. Några fler turer till bygghandeln och diverse inköp hanns det också med.

Tak under renovering med presenning, nya reglar synliga, byggmaterial på marken, i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag är midsommar och det fick bli en vilodag.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Dag 7 - dagen efter midsommar

Vi kom inte riktigt igång lika tidigt som vi har gjort de andra dagarna, däremot körde vi faktiskt på ganska sent. Inte direkt så mycket bilder, men alla nya reglarna är på plats, den extra distansen som ska vara under taket med pannor är till stor del monterad och vi provade att sätta dit råspont.

Renoveringsarbete på ett hus med reglar monterade och tillfälligt regnskydd över det ofullständiga taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sedvanligt regnskydd avslutade vi midsommardagens arbete.
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag 8 - dags för mera hål!

Under gårdagen la vi upp några råspont på taket, men sen hann vi inte använda alla av dem, så några låg kvar. På morgonen funderar jag över varför vi lämpade en ståendes på detta viset, men så insåg jag att den helt enkelt glidig ner från taket och ut genom det öppna fönstret...

Renoveringsarbete på husfasad med ställningar, öppet fönster och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag blev första dagen av ensamarbete, så det har om möjligt gått ännu långsammare idag. Dagens uppgift var att förbereda för köksfläkten, nämligen att ta upp hålet för denna. Med hjälp av ett multiverktyg och viss ansträngning öppnade jag upp hålet från ovansidan. En bit på vägen...

Bild på ett öppnat tak från ovansidan visas med måttband, träreglar och synlig inredning nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min stackars sambo var inte helt nöjd över att sitta hemma och jobba med detta ljudet...



Det är säkrare än vad det ser ut, men visst är det intressant att kroppen instinktivt vill att foten ska vila på något, även om hjärnan vet att det enda som finns att vila på, är en bit gips som skulle knäckas om den minsta tyngd läggs på den...

Person som arbetar på ett tak ser ut genom hålet för köksfläkten, ben syns inifrån huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är något som saknas! Just det, fläkten! Men hålet är färdigt.

Vy inifrån ett rum under renovering, med ett öppet, fyrkantigt hål i taket och synligt dagsljus, samt ett öppet fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag 9 - små framsteg och en MILSTOLPE!

Då dagen bjöd på mer takarbete men jag var ensam hemma uppstod ett visst dilemma. Inte så att jag har tänkt att ramla ner, men om något händer är det inte praktiskt att ingen är tillgänglig eller ens märker det. Min mamma kom då som räddaren i nöden och åkte ut till mig och läste, sydde lite och rensade ogräs (!).

Antalet timmar på taket blev dock begränsas, och med enbart 5 rader råspont lagt får man väl säga att det var enbart små framsteg. Det som tog en hel del tid var att fixa ventilationshålen mellan den "gamla" och det "nya" vinden. Min maskinpark var inte riktigt med mig och det tog några försök att få det att bli bra.

Den stora milstolpen var snarare det som gjordes på kvällen. Köksfläkten hängdes i! Det är ju ingen stor sak jämfört med taket, men det är en även en milstolpe eftersom vi saknat den så länge.

Nyinstallerad takintegrerad köksfläkt på byggarbetsplats, synlig bland träsparrar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takintegrerad köksfläkt monterad i vitmålat tak med diskret design och synlig elledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär i efterhand är jag väldigt, väldigt glad att jag valde att byta spår och köpte en takintegrerad modell, även om det har inneburit ganska mycket merarbete. Men resultatet är ju slående, eller, egentligen är det ju motsatsen - man lägger knappt märke till den, vilket ju är poängen!

Återstår att se hur effektiv den blir med tanke på placeringen, men det lär ju vara bättre än vad det varit de senaste åren.
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt! Hur högt upp blir det? Tänker på filterbyten? :)

Jag har också köpt en liknande fläkt, men vi har bara 240 i takhöjd :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Snyggt! Hur högt upp blir det? Tänker på filterbyten? :)

Jag har också köpt en liknande fläkt, men vi har bara 240 i takhöjd :)
Tack, jag är själv överraskad över hur bra det blev.

Filtren sitter i små kassetter, väldigt enkla att byta, så jag tänker att det ska vara görbarn. Bredden på min är 120 cm och då sitter det 4 kassetter i den:

Två filterkassetter hålls upp, varje kassett har en grå ram och metallnät med handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
Takprojekt - dag 10 - det regnar... massor

Väderleksprognosen för idag gick från massvis av regn till två skvättar regn. Vi täckte taket med vit presenning och var lite extra noggranna, eftersom vi visste att det faktiskt ska regna. Men inte så mycket, så tanken på att täcka själva uterummet också, den viftade vi bort, klockan var mycket och vi ville mest sluta för kvällen.

Jag ägnade dagen åt annat arbete i huset, och tittade ut på uterummet. Det har förvisso regnat mer eller mindre oavbrutet i några timmar, men det var förvånadsvärt mycket vatten på golvet. Det kändes som att jag behövde göra en insats.



Uterummet är påbyggt en gammal altan, så den är korrekt byggd med fall ut från huset. Så länge allt väl, men när man byggde uterummet har man ju satt en vägg där, så vattnet kommer inte ut. Efter att ha dammsugit upp det värsta åkte tigersågen fram. Nu rinner i vart fall vattnet ut, istället för att samlas på golvet - min källare som är under är troligen tacksam...

Nyutsågat hål i träramen vid grunden av ett hus för vattenavrinning, med vit isolering och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en lång arbetsdag återvände min sambo hem och vi la på presenningen även över uterummet. 10 minuter senare slutade det regna.

Vit presenning täcker taket mot regnet, synlig trapplös steg och vått uterumsgolv under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen förhoppning att detta ska hålla tätt, ambitionen är mest att en del av vattnet ska komma på utsidan i vart fall, och än så länge ser det ut att fungera. Lite svårt att fästa den, så det finns en risk att den "viker ihop sig" mellan några reglar, men en större del än tidigare kommer i vart fall utanför.
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Blir spännande att se resultatet
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Blir spännande att se resultatet
Det tycker jag med att det ska bli. ;)
 
Blå skåpbil parkerad med långa träplankor som sticker ut från bakluckan och säkrats med röd varningsflagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte ny gammal bil, bara för att inse att den är för liten! Tusan också.
 
  • Haha
  • Gilla
jenjaev och 2 till
  • Laddar…
Jag tränade lite på att mura, teglet i hörnet där det tidigare satt en veranda behövde fixas till. Ett litet tankefel gjorde att det inte blev så bra som det skulle kunna blivit, men det blev ändå bättre än vad det var tidigare.

En hörndel av en tegelvägg där reparation pågår, tegelstenar och murbruk synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag X

Det har gått massvis av dagar och det har sakta men säkert gått framåt. Vi har fått massvis av saker gjort och taket är nu tätt även om det är långtifrån färdigt. Regnet och det faktum att både jag var tvungen att börja jobba några veckor och att min vän också började jobba, tog lite av energin ur mig och oss.

Det gick relativt smidigt att täcka taket med råspont, jag hade dock inte fåt tag på tillräckligt mycket och det visade sig vara svårt att få tag på tillräckligt av den varan, till ett rimligt pris. När Hornbach plötsligt ville ha mer än 80 spänn metern kändes det lite motigt, vi fick dock efter lite meckande tag på till ett mer rimligt pris. Men jisses var virke har blivit dyrt i sommar!

Obyggd del av ett tak med ny råspont och delvis lagd underlagspapp under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi började lägga underlagspapp och självklart passade vi på att få dit en ordentlig signatur på taket! Det kändes väldigt skönt att kommit såhär långt och tanken infann sig i att det faktiskt kommer att bli ett tätt tak snart!

Person applicerar underlagspapp på halvfärdigt träplankstak med text på plankorna och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den nya gamla bilen gjorde inköpsrundorna till byggvaruhusen enklare. Jag köpte ju en stor bil väldigt medvetet, men jag blev ändå ganska förvånad när vi kunde ställa fullstora plywood - skivor inne i bilen!

Stor plywoodskiva och byggmaterial i bagageutrymmet på en blå bil under pågående takrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Taket i sig är tätt men det är inte färdigt och det är fortfarande öppet in på några ställen. Det är bra, för det har gjort att vi har kunnat titta in och varit helt säkra på att taket är tätt, men det är också lite av ett stressmoment att inte ha kommit längre.

Delvis färdigbeklätt tak i byggskeende med synlig underlagspapp och öppen konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För några veckor sedan skulle vi åka på en välbehövlig resa och passade på att täcka in delar av uterummet, så att en större mängd av vattnet i vart fall skulle hamna utanför uterummet. Såhär några veckor senare kan jag konstatera att det har fungerat, men att presenningen av mekanisk påverkan har börjat gå sönder, så det är snart dags att fixa det igen...

Delvis färdigställt tak med isoleringsmaterial och presenning över träbjälkar på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Det kom ett riktigt skyfall...

Efteråt var jag ute och inspekterade, det var ett rejält skyfall så jag var ändå lite orolig för takets skull. Inga problem alls, jag sopade ut lite vatten som samlats inne på uterumsgolvet men i det stora hela ingen fara.

När jag står där ute i trädgården hör jag ett något oväntat ljud och funderar på vad det kan vara. Det kommer från badtunnan, och närmare bestämt från teknikutrymmet. Det liksom bubblar och har sig.

Översvämmat teknikutrymme för badtunna med vattenpumpar och slangar delvis under vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela tekniklådan var dränkt i 25 cm vatten och det utgrävda utrymmet kring badtunnan var fyllt med vatten en bra bit. Eftersom vi fortfarande håller på med projekt trädgård lutar en stor del av baksidan ner mot detta område, och det var ju inte så oväntat att vattnet skulle samlas där.

Fram med den dränkbara pumpen och försöka pumpa bort vattnet, en utmaning eftersom det hela tiden rann till mer vatten i hålet. Några timmar senare var det snustorrt igen...
 
  • Wow
  • Gilla
Jakobski och 3 till
  • Laddar…
VARNING FÖR KÄNSLIG BILD







...





...



Häromdagen hade vi oväntat och tråkigt besök i badtunnan. Jag misstänker att hen var törstig och antingen har ramlat i eller faktiskt hoppat i och trott att det gick att komma ut igen. Vi passade på att byta vatten samtidigt...

En liten mus ligger stilla i en fylld badtunna med texturerade gråa sidor och vattenyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Jakobski
  • Laddar…
Smått pill med taket, snickrar ihop täcksidor till "gavlarna" och har fått upp det.

Installation av träpanel som täcksida på takgavel på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Takarbete med närbild av tegelpannor och takfot med färdigställda täcksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.