T
Fråga 1
Jag har sett att det finns olika tekniker när man lägger takpapp och underlagspapp när det kommer till kanten. Det vanliga är att man sätter en trekantlist på slutet. Men har sett att en del lägger pappen upp mot listen några centimeter och fäster den.
Medans andra verkar vika över pappen över listen och sedan fäster den under råsponten. Fördelar och nackdelar?

Fråga 2
När det kommer till spikningen har jag även där sett två olika varianter. En del verkar fästa takpappen upptill endast med spik i understa lagret. Ner sedan nästa lager kommer på så spikar man den upptill och överlappningen klistrar man ihop. Så ingen spik slås igenom bägge ”lagren”.
Medans andra göra på samma sätt men man spikar ihop lagren också, förutom det självhäftande klistret.
Spik i endast ett lager:
Diagram visar takpapp som överlappar kanten med markeringar för minsta överlappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spik genom bägge lager:

Diagram som visar måttangivelser för korrekt placering av underlagspapp på tak.

Vad är att föredra där?
 
Enligt min filosofi så ska man inte se en enda spik uppe på taket. På gavelbrädan däremot är det okej med exponerade spikar
 
Jag har en känsla av att du blandar tillvägagångssättet av monteringen av underlagspapp med utskicktspapp. Det är tillverkarens instruktioner som gäller.
Angående fråga 1: det går jättebra att ha "synliga " spik i underlagspapp (de kommer att täckas av ett till lager). Det är sämre med papp som inte ligger tight mot underlaget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T
Ok två svar. En som förespråkar spikfritt på ovansidan och en som spikar för bättre fäste.
Men det måste finnas fler som lagt tak och kan komma med sina åsikter?
 
Visserligen förrådstak men såhär gjorde jag i våras. Utgick primärt från att inga spikar ska synas.
  • Spika underlagspappen i ovankant, sicksack.
  • Vid skarvad underlagspapp, spika skarven så den hålls nere.
  • Jag vek upp vid trekantslist och spikade på utsidan. Vindskiva och vindskiveplåt täcker detta sen.
Jag vet att den underlagspapp jag använde så skulle båda lagren av underlagspapp spikas igenom, dvs överlappet. Detta gjorde jag ej. Endast ovankant så det täcks med klister och överlappet från nästa våd av underlagspapp.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Bara att följa tillverkarens anvisning
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.