Detta året har inneburit lite för många projekt som startats och nu ska jag försöka ro dom iland. Det sista jag börjat med var vid vår entrétrapp. Trappan är gjuten mot källarmuren och fortsätter en bit upp på fasaden. Tyvärr lutar stegen in mot huset och tyvärr har det uppstått sprickor i skarven mellan mur och trappsteg. Min tanke var att knacka bort lagom mycket puts och istället lägga fog som kan röra sig något. Nu är denna puts urknackad och flera problem har tillkommit.
Summa summarum så har jag några hål in i källarmuren som behöver fyllas. Vad använder man för bruk då? Huset är från -38. Jag måste även på ett ställe gjuta upp mot en syllbräda. Ska jag applicera kallasfalt på undersidan av denna innan jag gjuter, eller fästa tjärpapp?
Där trappan möter träfasaden sitter en galvad plåt som gjort sitt. Här har jag ännu inte vågat kolla bakom men räknar med mer arbete. Men vad ska man ha istället för plåten. Ny plåt? Lösningen känns inte jättebra vad gäller framtida fuktproblem. Och egentligen tänker jag mig bara tillfälliga lösningar som tätar så att inte mer vatten kommer in i muren. Jag behöver dränera om och då tror jag att denna trappan åker bort.

Närbild på skadad källarmur med hål och synlig syllbräda i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad entrétrappa med urknackad puts och synliga sprickor vid träfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en skadad trappdel där putsen är urknackad med synliga sprickor och rost nära källarmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad entrétrappa med puts som flagnat av och synliga sprickor där trappan möter källarmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter tidsödande "grävande" där lager efter lager av rötskadat trä sakta men säkert togs bort så såg det ut såhär:
Rötskadat trä i en husgrund med synlig skada och en powertool i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I slutändan kapade jag av ytterligare lite högre upp. Syllen var helt borta ungefär från mitt på övre trappytan och in bakom väggen. Jag byggde upp så långt jag nådde med det kärnfuru jag hade. För säkerhets skull tjärade jag även allt trä samt la dit en remsa takpapp mot mot muren, den gamla fick ligga kvar under den nya.
Plankväggen hängde i luften, så det var inget som behövde stöttas när jag sågade bort det dåliga träet och satte dit en liggande 45x195 istället.
Delvis renoverad vägg med nytt trä och spår av rötskador intill betongtrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utanpå den liggande regeln satte jag ribbor som hamnade i nivå med plankväggen och skapade en luftspalt. På dessa satte jag dit en plåt.
Närbild på renoverad träkonstruktion med nytt timmer och tjärad yta intill en mur med takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns inte mycket plats mellan trappan och ribbor men tillräckligt för att kunna skjuta/slå upp en plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.