M
A Autodidak1 skrev:
Blanda inte ihop bygglovsbefriad åtgärd med bygglovsfri....

Är altanen under 1,2m hög så är den med stor sannolikhet helt bygglovsbefriad och så är det i denna tråd. Då har grannen inget att komma med.

Och bygglovsbefriad åtgärd som kräver grannemedgivande som man inte får av grannen blir ett bygglovsärende.
Då tolkar jag regeln om 4,5m från gräns vid höjd överstigande 0,6m fel, my bad!
Göteborgs kommuns hemsida säger följande:

Bygglovfria altaner
Du behöver inte bygglov för en altan vars golv är lägre än 0,6 meter över mark, oavsett var på tomten du placerar den.

Även en högre altan kan byggas utan bygglov om samtliga punkter nedan är uppfyllda:

  • Altanen tillhör ett en- eller tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus (attefallshus). En gäststuga eller en byggnad som utan lov tagits i anspråk som bostad (till exempel ett förråd som ändrats till bostad) omfattas inte av undantaget från lov.
  • Altanen ligger i direkt anslutning till ett en- eller tvåbostadshus, eller ett komplementbostadshus (attefallshus) och maximalt 3,6 meter från fasaden.
  • Altanen inte är högre än 1,8 meter i någon del. Höjden räknas från markens lägsta nivå längsmed altanens utsida, till altanens högsta punkt.
  • Altanen placerats minst 4,5 meter från gräns.
  • Altanen placerats närmare gräns än 4,5 meter och berörda grannar godkänner det. Altanen får dock aldrig placeras närmare än 4,5 meter från allmän plats, gata eller väg.
 
M Markarbetaren skrev:
Då tolkar jag regeln om 4,5m från gräns vid höjd överstigande 0,6m fel, my bad!
Göteborgs kommuns hemsida säger följande:

Bygglovfria altaner
Du behöver inte bygglov för en altan vars golv är lägre än 0,6 meter över mark, oavsett var på tomten du placerar den.

Även en högre altan kan byggas utan bygglov om samtliga punkter nedan är uppfyllda:

  • Altanen tillhör ett en- eller tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus (attefallshus). En gäststuga eller en byggnad som utan lov tagits i anspråk som bostad (till exempel ett förråd som ändrats till bostad) omfattas inte av undantaget från lov.
  • Altanen ligger i direkt anslutning till ett en- eller tvåbostadshus, eller ett komplementbostadshus (attefallshus) och maximalt 3,6 meter från fasaden.
  • Altanen inte är högre än 1,8 meter i någon del. Höjden räknas från markens lägsta nivå längsmed altanens utsida, till altanens högsta punkt.
  • Altanen placerats minst 4,5 meter från gräns.
  • Altanen placerats närmare gräns än 4,5 meter och berörda grannar godkänner det. Altanen får dock aldrig placeras närmare än 4,5 meter från allmän plats, gata eller väg.
Tyvärr stämmer inte det som står där, höjden för bygglovsfri altan är enligt rättspraxis är 1,2 meter. Och det andra handlar om bygglovsbefrielse vilket är en annan sak.

För att få rätt info behöver man läsa lagen direkt och vägledande rättsfall, samt kunna tolka dessa.

Detta är diskuterat 1000 ggr i denna och andra trådar
 
Det är inte så mycket praxis bakom 1,2m.
Men vi bör vara överens om att det är helt fritt så länge den är låg. Även om gränsen för låg är lite luddig.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så mycket praxis bakom 1,2m.
Men vi bör vara överens om att det är helt fritt så länge den är låg. Även om gränsen för låg är lite luddig.
Det finns en vägledande dom hos MÖD, vad mer vill du ha?
 
Jag har visserligen inte läst den, men jag har för mig att det var något med ”högsta höjd 1,2m” vad var medelhöjden?

Oavsett om gränsen är 0,6m eller 1,2m så kan vi vara överens om att det är tillåtet att bygga en låg altan fram till gränsen oavsett vad grannen tycker om det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har visserligen inte läst den, men jag har för mig att det var något med ”högsta höjd 1,2m” vad var medelhöjden?

Oavsett om gränsen är 0,6m eller 1,2m så kan vi vara överens om att det är tillåtet att bygga en låg altan fram till gränsen oavsett vad grannen tycker om det.
Om du nu är Besserwisser så kan du väl sluta gissa om höjden?:cool:;)

Men vi är helt överens om att altanen är tillåten fram till gränsen då den är "låg" (y):D
 
Jag är väl den enda som inte sagt någon specifik höjd som gräns för vad som är en låg altan. Just för att jag inte vet var den gränsen går. Uppenbarligen finns det olika åsikter om den saken.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Nu pratar du om attefallsreglerna, där krävs det ett godkännande från grannen om det är nära gränsen. Det gör det inte för trädäck, stenplattor, gräsmatta, växter eller dylikt. Det är upp till fastighetsägaren att avgöra.
PBL säger ”Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd.”
Så det ska inte tolkas som att den kräver bygglov då?
 
F FreddeB62 skrev:
En granne fick bygglov 2016 för att uppföra en altan på 120kvm TVÅ meter från vår tomtgräns. Nu bygger de en pool vid tomtgränsen samt bygger ut altanen ytterligare 1,7 meter mot vår gräns o ytan blir 200kvm. Avståndet till vår tomtgräns är m.a.o NOLL. Detaljplanerat område, inget nytt bygglov och ej heller vårt medgivande. Vad gäller?
Det som gäller är att du ska glädjas åt dom å sluta va avundsjuk. Nästa gång underlättar som för dig
 
M Markarbetaren skrev:
PBL säger ”Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd.”
Så det ska inte tolkas som att den kräver bygglov då?
Helt fel...

Suck, läs hela lagtexten och sätt det i sammanhang.

Det är idioti att försöka tolka en lag från en mening.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är skillnad på en altan och trädäck.

Trädäck är byggt max 0,5 meter upp från medelmarknivån. Kan byggas ända ut till fastighetsgränsen och kräver inte bygglov.

En altan är upphöjd. Byggs vanligtvis på stolpar och är mer än 0,5 m över medelmarknivån. En altan under 1,2 m höjd behöver vanligtvis inte bygglov. En högre altan behöver bygglov. Vilken exakt höjd på altan som kräver bygglov är inte fullt utredd, kommuner kan ha olika regler.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är väl den enda som inte sagt någon specifik höjd som gräns för vad som är en låg altan. Just för att jag inte vet var den gränsen går. Uppenbarligen finns det olika åsikter om den saken.
Finns inga exakta höjder i någon lag om detta (gäller det mesta).

Men vägledande rättsfall har godkänt 120 cm som bygglovsfritt och 170 som bygglovspliktigt.

Så rättsläget idag sätter gränsen för "låg" (ordet nämns inte i lag) mellan 120-170 cm idag.

Fler rättsfall kommer säkert med tiden. Men om jag skulle bygga en altan som är 115 cm hög skulle högsta instans inte ta upp det pga rådande rättspraxis 120 cm.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är skillnad på en altan och trädäck.

Trädäck är byggt max 0,5 meter upp från medelmarknivån. Kan byggas ända ut till fastighetsgränsen och kräver inte bygglov.

En altan är upphöjd. Byggs vanligtvis på stolpar och är mer än 0,5 m över medelmarknivån. En altan under 1,2 m höjd behöver vanligtvis inte bygglov. En högre altan behöver bygglov. Vilken exakt höjd på altan som kräver bygglov är inte fullt utredd, kommuner kan ha olika regler.
Nu hittar du bara på eller killgissar...

Kommuner kan inte ha olika regler, samma lag gäller i hela Sverige.

Lagen skiljer inte mellan trädäck o altan.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är väl den enda som inte sagt någon specifik höjd som gräns för vad som är en låg altan. Just för att jag inte vet var den gränsen går. Uppenbarligen finns det olika åsikter om den saken.
Åsikter? Du killgissar i varenda tråd och låter bli att svara när någon svarar på dina inlägg.

Här har du och flera andra något att fundera på.

https://www.upplands-bro.se/bo-bygg...-svar-bygglov/altan---behovs-det-bygglov.html
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Åsikter? Du killgissar i varenda tråd och låter bli att svara när någon svarar på dina inlägg.

Här har du och flera andra något att fundera på.

[länk]
Det var en riktigt dålig beskrivning även om det inte är direkt fel heller.

Har någon koll på rättsfallet på 1,4 m som dom hänvisar till? Aldrig sett det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.