Nissens Nissens skrev:
”Oangelägenhet”??
Alltså, en altan kan man bygga ända fram till tomtgränsen om den är marknära(upp till 1,3 meter vanligtvis). Man kan aldrig hävda att den är störande, däremot kan de ju ha störande aktiviteter på altanen, men det är en helt annan sak…
Riktigt så enkelt är det inte. Jag tänker på en dom där man inte fick bygga takterrass pga. Oangelägenhet för grannen.
Så drar du fram en altan 1,30 hög fram till tomtgräns så kan jag tänka mig att grannen skulle kunna vinna framgång lite beroende på hur allt ser ut på plats. Men det krävs nog en del omständigheter för att man ska vinna framgång.

Det är precis det som är det knepiga just nu efter senaste tidens domar. Det är lite från fall till fall. Det är därför vi ser att kommunerna tolkar olika och de flesta vågar sig inte ens på en tolkning utan hänvisar till pbl.

Men i Ts fall så hamnar ingen altan närmare är 4,5 m från den fysiska grannens gräns så där finns inga problem.

Sen måste man givetvis ta i beaktande att det kan vara jobbigt att driva en rättsprocess. Så därför anser jag att man gör klokast i att tala med kommunen först. Är dom negativt inställda är det bra att ha domarna i handen.

Givetvis måste man alltid titta vad som står i den egna detaljplanen först. Om det nu finns någon sådan.
 
S Strumpberg skrev:
Jag vet faktiskt inte om det finns en detaljplan. Ska kolla upp detta. höjden på altanen kommer bli ca 40cm ovan mark sett till hur tomten såg ut när vi köpte huset. Vi hade grävare här för 2 år sedan som skalade av några decimeter.
Allmänningen är en brant slänt som mest består av ogräs som jag brukar röja av när det blir för mycket. Kommunen har inte visat intresse för marken på de 4,5 år vi bott här. Det har tidigare funnits en grusad stig där men den har vuxit igen för länge sedan. Jag är den enda i hela området som rör mig där.
Vad innebär rågranne?
Blir altanen under 50 cm så behöver du inte fundera längre. Men läs igenom detaljplanen om det nu finns någon. Inte för att jag tror att det kan finnas något som hindrar dig utan mer för säkerhets skull.

Som flera redan skrivit. Upp till 130 ska inte vara något problem. Men vill man minimera risken för juridiska processer så skulle jag stannat 1 m innan tomtgräns. Är det under 50 cm på högsta punkten kan du gå ända fram till tomtgräns utan att fundera.
 
Jo, det kan man. Även om 1,3m eventuellt kan diskuteras. Är den marknära är det nämligen inte en altan och behöver inte bygglov.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det kan man. Även om 1,3m eventuellt kan diskuteras. Är den marknära är det nämligen inte en altan och behöver inte bygglov.
Fattar inte riktigt vad du skriver nu?
Och vad skriver du i inlägg #185?

Det är en marknära altan om den räknas som marknära och inte utgör en tillbyggnad/ byggnad eller en fasadändring. Sen spretar domarna beroende på om det är en fristående altan eller en altan som sitter ihop med huset.

Hur som helst så är det en bedömningssport som ska avgöras från fall till fall.
 
Nissens
Krille-72 Krille-72 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Jag tänker på en dom där man inte fick bygga takterrass pga. Oangelägenhet för grannen.
Så drar du fram en altan 1,30 hög fram till tomtgräns så kan jag tänka mig att grannen skulle kunna vinna framgång lite beroende på hur allt ser ut på plats. Men det krävs nog en del omständigheter för att man ska vinna framgång.

Det är precis det som är det knepiga just nu efter senaste tidens domar. Det är lite från fall till fall. Det är därför vi ser att kommunerna tolkar olika och de flesta vågar sig inte ens på en tolkning utan hänvisar till pbl.

Men i Ts fall så hamnar ingen altan närmare är 4,5 m från den fysiska grannens gräns så där finns inga problem.

Sen måste man givetvis ta i beaktande att det kan vara jobbigt att driva en rättsprocess. Så därför anser jag att man gör klokast i att tala med kommunen först. Är dom negativt inställda är det bra att ha domarna i handen.

Givetvis måste man alltid titta vad som står i den egna detaljplanen först. Om det nu finns någon sådan.
Takterass???
En takterrass är nog högre än 1,3 meter från mark…
 
Nissens Nissens skrev:
”Oangelägenhet”??
Alltså, en altan kan man bygga ända fram till tomtgränsen om den är marknära(upp till 1,3 meter vanligtvis). Man kan aldrig hävda att den är störande, däremot kan de ju ha störande aktiviteter på altanen, men det är en helt annan sak…
Betydande olägenhet kan stoppa i princip vad som helst oavsett om det normalt kräver bygglov eller inte. Det är en joker som en granne kan använda, men det är dock sällan som den går att använda med framgång.

Sedan vill jag fortfarande se rättsfall där 1,3 meter hög altan klassas bygglovsfri, känner bara till rättsfall med höjd 1,2 meter som prejudikat.

1,3 m verkar en del kommuner ha som riktlinje, men jag har inte sett det rättsliga stödet för det.

Så alla skriver att 1,3 m är tillåtet får gärna länka till rättsfall som stöder det.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Marknära altan eller trädäck som det i allmänhet kallas får du lägga på hela tomten utan bygglov om du vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Takterass???
En takterrass är nog högre än 1,3 meter från mark…
Du missar poängen. Jag pratar om oangelägenhet för en granne. En takterrass på ett bostadshus är sällan närmare än 4,5 m från gräns. En altan som planeras 1,3 m ovan vid tomtgräns kan också vara en oangelägenhet för en granne.

En bedömningssport som avgörs från fall till fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Marknära altan eller trädäck som det i allmänhet kallas får du lägga på hela tomten utan bygglov om du vill.
Att du orkar. Du svarar inte på inlägg.
Men fortsätter slänga ur dig meningar helt utan mål.
Vad är egentligen syftet med detta inlägg som inte tillför diskussionen ett dugg.

Gräsmatta kan du i allmänhet så på hela tomten utan bygglov om du vill.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Gick inte syftet fram till dig?
Om det inte behövs bygglov så kvittar det vad grannen har för åsikter. Efter som bygget inte prövas av kommunen kan de inte stoppa det heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Gick inte syftet fram till dig?
Om det inte behövs bygglov så kvittar det vad grannen har för åsikter. Efter som bygget inte prövas av kommunen kan de inte stoppa det heller.
Det kan dom. Gick inte syftet fram?
 
Nej.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Gick inte syftet fram till dig?
Om det inte behövs bygglov så kvittar det vad grannen har för åsikter. Efter som bygget inte prövas av kommunen kan de inte stoppa det heller.
Njae, en bygglovsbefriad åtgärd som en granne nekar medgivande till kan bli föremål för bygglov. Vill inte en granne ge sitt medgivande så kan man självfallet gå vidare med ärendet till byggnadsnämnden så gör dom en bedömning om dom vill bevilja genomförandet eller ge grannen rätt i sak.
 
M Markarbetaren skrev:
Njae, en bygglovsbefriad åtgärd som en granne nekar medgivande till kan bli föremål för bygglov. Vill inte en granne ge sitt medgivande så kan man självfallet gå vidare med ärendet till byggnadsnämnden så gör dom en bedömning om dom vill bevilja genomförandet eller ge grannen rätt i sak.
Blanda inte ihop bygglovsbefriad åtgärd med bygglovsfri....

Är altanen under 1,2m hög så är den med stor sannolikhet helt bygglovsbefriad och så är det i denna tråd. Då har grannen inget att komma med.

Och bygglovsbefriad åtgärd som kräver grannemedgivande som man inte får av grannen blir ett bygglovsärende.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Nu pratar du om attefallsreglerna, där krävs det ett godkännande från grannen om det är nära gränsen. Det gör det inte för trädäck, stenplattor, gräsmatta, växter eller dylikt. Det är upp till fastighetsägaren att avgöra.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.