Det är helt enkelt en fråga om hur länge man tänker köra. Jobbar man yrkesmässigt vill man ju ha handtag och sele, plus att ryggsäck full med batterier... Jag har en DUR364 (äldre variant på DUR368LZ) och jag tycker den är ok att köra ett par omgångar batterier med (en timme eller två) trots min "onormala" längd på 184 cm. Den är lätt, har god balans och med detta handtag blir maskinen smidigare runt buskar och i diken. Och den är stark och bangar inte för högt gräs! Kohornshandtag funkar bäst på plan mark.

Blå och svart batteridriven grästrimmer från DUR364-serien med justerbart handtag och shaft.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Nu har jag bara precis provkört min dux60, men oj vilket lyft jämfört med min gamla dur. Lite störigt med den binära strömbrytare dock jämfört med bensinaren jag är mer van vid.
 
  • Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
Och nu när jag kört lite mer kan jag fortsatt konstatera att ergonomin verkligen inte är något vidare men att den faktiskt fungerar jämfört med lilltrimmern. Det gör att jag alltid går på duxen när det ska trimmas men att min sambo likaledes alltid väljer den lättare 18-voltaren. Man tycks alltså behöva båda i ett hushåll.

Dessutom är slysaxen bra inte bara för sly utan även för vanligt gräs runt träd man inte vill skada stammen på.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Röjer 50+cm gräs med HQ 520 irx med trimmertråd på våra beten när de ska begränsas med elnät utan minsta problem.
Hustru på ~1,65 möh samt undertecknad på ~1.93 med varsin bra sele använder samma maskin och är supernöjda. Överlag är Husqvarnas batterimaskiner otroligt trevliga att jobba med.
 
C
F faf skrev:
Överlag är Husqvarnas batterimaskiner otroligt trevliga att jobba med.
Vi har en 535iFR. Helt OK enligt min åsikt, men verkligen inget för den fattige. Ca. 18 000 kr med laddare och tre BLi300-batterier, vilket behövs om man vill kunna köra kontinuerligt.
 
Köpte en Stihl FSA135 häromdan när jag ledsnat på att meka med den gamla bensinröjsågen. Jättenöjd hitintills, men bara kört med tråd än så länge. Får se sen hur den gillar att gå med klinga.

Fast den tar ju en hel del batterier... men eftersom jag har samma batterier till motorsågar, häcksax och gräsklippare så är det inte nåt stort problem, men kan ju givetvis vara problematiskt för andra.

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.