Ja, kanske inte riktigt ”träd” eller ”buske” men det kändes som det passade här.

Jag håller på att återställa ett område där jag varit och grävt lite. Jag har rätt mycket vintergröna på tomten och gillar att jobba med tillgängligt material. Jag tycker också det ser trevligt ut som marktäckare.

Till frågan då: jag funderar på om man kan ”transplantera” ett litet bestånd genom att gräva upp en kvadratdecimeter – eller kanske rentav en kubikdecimeter. Om jag gräver upp en kub och stoppar ner den i ett hål i jorden borde där finnas tillräckligt mycket rötter och i övrigt hela växtdelar för att den ska kunna överleva och (som vintergröna brukar göra) frodas? Jag gissar att rötterna är relativt ytliga så en kub på tio centimeter borde fungera bra.

Detta är alltså ett alternativ till att pyssla med sticklingar som jag tänker mig är mindre robusta: jag tänkte gräva, vattna, ploppa i, vattna och sedan aldrig mer sköta om den (helst). Jag sätter någon sådan kub per kvadratmeter och täcker men lämnar lite utrymme runt om varje så de kan söka sig utåt, och sedan avtäcker jag i takt med att de sprider sig.

Vad tror ni?
 
Det funkar säkerligen. Annars räcker det nog att ta utlöpare som tenderar att rota sig och gräva ner ytligt.

Personligen ser jag den som en invasiv växt som inte är lämplig att ha. Jag har nog lyckats bli av med min.
 
Jag har gjort det och det funkade. Den gången flyttade jag två ”ogräs” med liknande metod. En rejäl klump med syren och några mindre med vintergröna, för att dölja såren efter oönskad rensning/avverkning/slakt av allt grönt vid tomtgränsen. Om det räcker med en kubikdecimeter vet jag inte, men mina kuber vintergröna med ett par decimeters sidor klarade sig.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkar säkerligen. Annars räcker det nog att ta utlöpare som tenderar att rota sig och gräva ner ytligt.

Personligen ser jag den som en invasiv växt som inte är lämplig att ha. Jag har nog lyckats bli av med min.
Ja, den sprider sig bra. Den är dock bättre (snyggare att se på) än många av alternativen som självmant växer i min karga tallskog. Jag har den också i utkanten av en gräsmatta och tycker det räcker att kratta bort utlöparna (om det är det som de där ”rötterna” som den sprider sig med heter) en gång om året och sedan klippa som vanligt för att den inte ska sprida sig in i gräsmattan. Det är mer än jag kan säga om allt annat som växer i gräsm…grönytan :p

Hep Hep skrev:
Jag har gjort det och det funkade. Den gången flyttade jag två ”ogräs” med liknande metod. En rejäl klump med syren och några mindre med vintergröna, för att dölja såren efter oönskad rensning/avverkning/slakt av allt grönt vid tomtgränsen. Om det räcker med en kubikdecimeter vet jag inte, men mina kuber vintergröna med ett par decimeters sidor klarade sig.
Okej, då testar jag med några större och några mindre. Ska försöka rapportera om det lyckas eller misslyckas. Tack!
 
Problemet är snarare om den sprider sig ut i skogen.
 
D Daniel 109 skrev:
Problemet är snarare om den sprider sig ut i skogen.
Ja, det är en vettig poäng. Hela grannskapet har väldigt gott om vintergröna så den är nog vad man kan kalla etablerad i området. Är också därför jag tänkte det är bättre att flytta några sådana ett tiotal meter istället för att introducera någon ny marktäckare, eftersom den redan lever i princip vilt här omkring utan hänsyn till tomtgränser. Och en släng parkslide på kommunens mark :sweat:
 
Det är just det som är problemet med den. Det är inte alls bra om den sprider sig ut i naturen.
 
Du har en poäng. Nu växer den visserligen redan på tomten på ställen där den obehindrat kan sprida sig ut (även på vissa ställen där den troligen inte, eftersom den är omgärdad av gräs eller stenplattor) men det är kanske ingen bra idé att sätta den på ett nytt ställe där den kan hitta en annan eventuell väg ut i skog och mark.

Jag gillar växter som faller i kategorierna ”ätliga” eller ”lättskötta”, så istället för vintergröna skulle jag ju kunna plantera smultron. De känns lite mer inhemska och kanske passar bättre ihop med svensk flora. Finns det någon sort som växer ihop särskilt bra? Idén var att minimera ogräsande.
 
Vanliga revsmultron täcker snabbt och bra. Det har jag som marktäckare i en liten lund. Du kanske tom har några plantor någonstans på tomten? Mina har vandrat in från skogen till en kolonilott jag hade för länge sedan.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Har precis planterat om några jag hade för att fylla ut på ett annat ställe, men kan skaffa några plantor till. De sprider sig rätt galet så en halv planta per kvadratmeter borde räcka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.