M Markarbetaren skrev:
Att kunna belåna en tillgång till smått löjliga 1% ränta efter skattereduktion är en nobrainer. Fundera hur din framtid kanske kommer att spela ut och agera därefter. Men att amortera idag, med detta ränteläge, är som att spara på lönekontot till i princip ingen ränta alls.
Måste fråga igen om hur du menar här.

Om jag tar ett lågt lån så amorterar jag inget alls. Stort lån blir jag tvungen att amortera. Men du kanske utgår från att man lånar till 85% och väljer jag att låna mindre ser du det som amortering?
 
cederbusch cederbusch skrev:
Måste fråga igen om hur du menar här.

Om jag tar ett lågt lån så amorterar jag inget alls. Stort lån blir jag tvungen att amortera. Men du kanske utgår från att man lånar till 85% och väljer jag att låna mindre ser du det som amortering?
Visst första året går lånet från 85% till 83%/82%, varför amortering är ett påtvingat sparande i ett lågräntekonto. Därför man vill minimera amorteringen så långt som möjligt. Väldigt få av oss skulle vilja investera i ett sparkonto som endast ger 1% ränta och utan fria uttag.

(edit: Givet det nuvarande marknadsläget. Om räntorna/marknaden ändras, så kan det bli optimalt att vara utan bostadslån)
 
L lewkiz skrev:
Visst första året går lånet från 85% till 83%/82%, varför amortering är ett påtvingat sparande i ett lågräntekonto. Därför man vill minimera amorteringen så långt som möjligt. Väldigt få av oss skulle vilja investera i ett sparkonto som endast ger 1% ränta och utan fria uttag.

(edit: Givet det nuvarande marknadsläget. Om räntorna/marknaden ändras, så kan det bli optimalt att vara utan bostadslån)
Jo det är jag med på. Det jag inte fick ihop är att jag läser det som amortering på lån = dåligt. Men ju mer jag lånar desto mer MÅSTE jag amortera. Så förespråkar man att låna så mkt som möjligt, kan man ju inte samtidigt säga att amortering är dåligt, eftersom jag inte kommer undan det.
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
cederbusch cederbusch skrev:
Jo det är jag med på. Det jag inte fick ihop är att jag läser det som amortering på lån = dåligt. Men ju mer jag lånar desto mer MÅSTE jag amortera. Så förespråkar man att låna så mkt som möjligt, kan man ju inte samtidigt säga att amortering är dåligt, eftersom jag inte kommer undan det.
Kan låna upp varje år om man verkligen skulle vilja, men tillkommer avgifter/kostnader, så blir en krångligare beräkning när det börjar löna sig att låna upp sig.
 
Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Jag utökade mitt bolån i mars (skrev det i en annan tråd) och gjorde ungefär 5 årslöner på dippen i mars. Fast jag missade dippen med 3v då jag gick all in i mitten av april igen. Realiserade hela portföljen i Februari. Har köpt/sålt aktier sedan 85;)
Grattis. Investerade du 5års löner eller gick du flera 100% plus?

Men jag undrar om du tycker att detta är ett relevant råd för gemene småsparare som inte satt sin fot på börsen än?
Dvs vänta på nästa pandemi/börskrash och hoppas att du tajmar botten av dippen och rekylen blir lika snabb?
Nu har jag bara ytligt bevakat rörelserna, men de absolut flesta rådgivare var väl inställda på en relativt lång återhämtning och blev lite tagna på sängen av V-kurvan.

Hur som helst.
Jag ser det som ett mer rimligt nybörjarråd att investera nu istället för att vänta på dippen (Time in market istället för timing market).
Vad tycker du?

Sen kan man förstås maximera sitt investerande med hävstång genom att öka bolån i takt med att bostaden stiger i värde, speciellt om man hittar en dipp (som du gjort) och man tror på snabb återhämtning som du gjorde.

Men det innebär ju högre risk att chansinvestera i en volatil period.
Speciellt om man inte kan luta sig mot lång erfarenhet eller rimliga analyser.

Edit: Det jag menade med att vänta förgäves på dippen är ju att man tappat 5års uppgång (100% i det här fallet) och behöver ha en otroligt bra timing för att slå det.
Det är inte omöjligt, men vem som helst kan lägga en slant i en indexfond och bara se pengarna växa över tid.
 
  • Gilla
lewkiz
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Grattis. Investerade du 5års löner eller gick du flera 100% plus?

Men jag undrar om du tycker att detta är ett relevant råd för gemene småsparare som inte satt sin fot på börsen än?
Dvs vänta på nästa pandemi/börskrash och hoppas att du tajmar botten av dippen och rekylen blir lika snabb?
Nu har jag bara ytligt bevakat rörelserna, men de absolut flesta rådgivare var väl inställda på en relativt lång återhämtning och blev lite tagna på sängen av V-kurvan.

Hur som helst.
Jag ser det som ett mer rimligt nybörjarråd att investera nu istället för att vänta på dippen (Time in market istället för timing market).
Vad tycker du?

Sen kan man förstås maximera sitt investerande med hävstång genom att öka bolån i takt med att bostaden stiger i värde, speciellt om man hittar en dipp (som du gjort) och man tror på snabb återhämtning som du gjorde.

Men det innebär ju högre risk att chansinvestera i en volatil period.
Speciellt om man inte kan luta sig mot lång erfarenhet eller rimliga analyser.

Edit: Det jag menade med att vänta förgäves på dippen är ju att man tappat 5års uppgång (100% i det här fallet) och behöver ha en otroligt bra timing för att slå det.
Det är inte omöjligt, men vem som helst kan lägga en slant i en indexfond och bara se pengarna växa över tid.
Jag hade lite sparat sedan tidigare som jag som sagt lyckades sälja när Coronapandemin var i sin linda. Att utöka bolånet var något jag hade funderat på i ett års tid, när jag sedan såg börsen falla så var det detta som avgjorde saken.

När någon frågar om råd så baserar man ju sitt svar på hur man själv tror att marknaden kommer se ut framåt, och TS undrade ju hur han skulle gå tillväga, så..

Varför jag vill att man som nybörjare ska invänta en dipp? Det är för att om man råder en nybörjare att börja köpa aktier/fonder på direkten så slår det aldrig fel att det kommer en läglig sättning, nybörjaren paniksäljer och lämnar marknaden för resten av livet. Och just nu känns det mesta överhettat, helikopterpengar, varor och tjänster ska vi inte tala om, husbilar finns knappt att få tag på tex. Eller yrkesmän inom bygg, hopplöst. När vi återhämtat oss efter Coronan så ska festen betalas, skatter? Räntorna höjs och Svenne ska betala sin nya bil eller husbil med lånade pengar, kommer det då också en lågkonjunktur på detta så är ekorrhjulet snart i rullning. Men det kan naturligtvis bli helt tvärtom. Det var därför jag svarade TS att sitta kvar med lite cash på kontot, och agera efter egna förutsättningar, låna på BR’en och lås räntan om han sk bo kvar länge. Nu får man typ 2% på 8 år, sinnessjukt!

Självklart kan man aldrig tajma marknaden helt 100. Men det är här som belåning kommer in i bilden. När börsen tappar 34% på en månad så köper man för alla pengar man kan få tag i. För om man bortser från fallande knivar så ska man handla när det ser som allra mörkast ut. Minns när brexit var ett faktum, börserna störtdök, alla fick panik, vi hade tv på jobbet och gubbarna i byschan skrattade åt ”idioterna som hade aktier” när tv4-nyheterna rullade. Jag hade likvider och handlade, vad som hände sedan var att börserna gick upp igen, återhämtningsrally brukar det kallas. Ni som var med vid Lehmans krasch vet hur året efter såg ut

Men som jag skrev tidigare, man måste agera utifrån det som man själv känner sig bekväm med, vad man kan avvara, hur länge man är beredd att ligga back osv. Dvs. man ska ALDRIG handla med pengar som man vet att man kommer behöva inom en viss tid. Jag har själv kommit så långt i mitt sparande/investerande att jag har en likviditetsbuffert som gör att jag klarar mig i 2 år om både jag och frugan blir inkomstlösa. Där ligger min komfortzoon. Är man singel, bor hemma hos föräldrarna, inga skulder, då räcker det med några 100-lappar på kontot för att man ska känna sig bekväm, alla har vi olika livssituationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.