Hej har ett större förråd som är 50-60år gammalt.
Stommen är av timmer sen är det det bara brädfodrat och plåttak.
För 30år sen la nån golvspån i hela byggnaden men nu efter många år av körning av fyrhjulingar och skoter in och ut har det blivit riktigt sunkigt på ett område.
Vad är bäst att ersätta golvspånet med?
Jag vill inte gjuta för det är ca 30-50cm ner till sanden under hela byggnaden.
Tänkte sätta vanlig 28mm trall?
Nytt golvspån tänker jag bli lika sunkigt snabbt för fordonen står och det droppar snö och vatten.
 
Blir väl bra med trallvirke.

Protte
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tomture61
T TheGame skrev:
Hej har ett större förråd som är 50-60år gammalt.
Stommen är av timmer sen är det det bara brädfodrat och plåttak.
För 30år sen la nån golvspån i hela byggnaden men nu efter många år av körning av fyrhjulingar och skoter in och ut har det blivit riktigt sunkigt på ett område.
Vad är bäst att ersätta golvspånet med?
Jag vill inte gjuta för det är ca 30-50cm ner till sanden under hela byggnaden.
Tänkte sätta vanlig 28mm trall?
Nytt golvspån tänker jag bli lika sunkigt snabbt för fordonen står och det droppar snö och vatten.
Impregnerat trä kommer att lukta mindre angenämt .
Kör vanligt plank .
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det inte konstant fuktigt så kommer det nog inte lukta så mycket. Det är ju inomhus.
 
Kan inte tänka mig att ett förråd för snöskoter och fyrhjuling är sååå tätt att det kan börja lukta jobbigt mycket.
Sedan är ju inte trallvirke spontat så det kommer nog att ventilera mellan brädorna.

Protte
 
Nej byggnaden är inte speciellt tät och det är minst 100m2 och högt till tak.
 
AXS
Jag gillar annars packat grus i förråd. Men det beror såklart lite på vad man ska göra där inne.

Har trallplattor på ett ställe, det funkar bra det med, men de gillar inte punktlast.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Impregnerat trä kommer att lukta mindre angenämt .
Kör vanligt plank .
Finns det någon som har exempel på lukt från impregnerat virke? Köpt idag eller de senaste åren.

/ATW
 
Jag la tryckt golv i ett förråd med bra genomströmning av luft. Inte ens under den första tiden kunde man vindstilla dagar känna någon störande lukt. 15 år sedan, så det är nog samma typ av impregnering som nu.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tomture61
A ArneTW skrev:
Finns det någon som har exempel på lukt från impregnerat virke? Köpt idag eller de senaste åren.

/ATW
Japp , har en trälåda som står utomhus (regnskyddad) luktar definitivt, i lådan , enbart sidor byggda med trallvirke . 4-5 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.