Sthlmjh skrev:
Vad är bästa metoden att skydda sin familj mot skadedjur och reptiler som insekter, möss ormar spindlar osv. på tomten och huset? Vi bor intill naturområden med småbarn, huset har isolergrund.

Har sett en del produkter som avger ultraljud, vissa ger vibrationer och även medel man häller runt tomten men ingen verkar riktigt fungera bra när jag kikade på produktrecensioner. Vissa tyckte det var bra men inte alla tyckte så.
Hej,

Jag tror inte så mycket på olika medel i det här fallet. Eftersom jag är uppvuxen på landet så är jag bekant med problematiken – man lever i viss symbios med djur och natur. Tricket är att oönskade gäster inte kommer för nära, eller får det för bekvämt.

I Sverige finns inte jättemånga farliga djur av det här slaget, inga giftiga spindlar vad jag vet. Husspindlar gör nog viss nytta, så inget större problem. Man kan ju damma bort spindelväven om den stör. Så det behöver man inte oroa sig för. (Australien har planetens giftigaste djur dock! Men man överlever där också.)

Däremot lärde jag mig att aldrig gå barfota i högt gräs då jag var liten - innan huggormar blev fridlysta. Om man kontrollerar växtlighet någorlunda, klipper gräs osv, så räcker det långt. Ormar är skygga och skräms av vibrationer, om man går på marken. De kan dras till stenrösen, så där kan man vara uppmärksam.

Vi bor i ett gammalt hus, så det kan komma in möss ibland. Nu mycket sällan, och få. Det är bra att ha t ex grus eller liknande intill huset, då är det lätt att kontrollera om det finns mushål etc. Håll växtligheten på avstånd från fasaden.

Då vi hade småbarn hade jag så lite gifter och kemikalier som möjligt hemma - har fortsatt så, man behöver inte mycket.

Hoppas dessa råd kan vara till någon hjälp, och att ni har en fin sommar.

Mvh, Erika
 
  • Gilla
Tornugglan och 7 till
  • Laddar…
Sthlmjh skrev:
Vad är bästa metoden att skydda sin familj mot skadedjur och reptiler som insekter, möss ormar spindlar osv. på tomten och huset? Vi bor intill naturområden med småbarn, huset har isolergrund.

Har sett en del produkter som avger ultraljud, vissa ger vibrationer och även medel man häller runt tomten men ingen verkar riktigt fungera bra när jag kikade på produktrecensioner. Vissa tyckte det var bra men inte alla tyckte så.
Det bästa sättet att "skydda" din familj kan nog vara att du söker hjälp för din oro. Så behöver du inte överföra den till dina barn.
I all välmening.

Om vi försöker utrota alla djur, får vi betydligt större problem.
Som några redan har skrivit; fästingar kan orsaka sjukdom, i övrigt är det inga farliga djur du räknat upp.
 
  • Gilla
Tornugglan och 8 till
  • Laddar…
Du inser nog att din fråga visar att det du vill uppnå inte är realistiskt.
Som de flesta andra skriver så säger jag samma sak.
Lär dig o dina barn om naturen, att VI ÄR naturen tillsammans med spindlar, insekter, ormar o annat.
Vill du inte ha det så eller acceptera det så är mitt handfasta och enda råd att flytta till en lägenhet.
I första hand för din egen skull, för du kommer aldrig att lyckas bo i naturen utan att vara i den. Det du eftersöker finns inte.
I andra hand för dina barn. Så de inte får en snedvriden bild av naturen o allt som finns i den.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
A
Så många tycka och tänka inlägg som inte är sakligt.

Summerar man det många skriver så finns det ingen produkt som faktiskt fungerar alltså. Men har nån faktiskt testat nåt? Nej?

Det jag kan hålla med om som låter bäst här bland alla svar är att hålla gräset kortklippta, röja undan ställen där dom kan tänkas gömma. Hålla rent och fint på tomten helt enkelt.

Det kastas alltså en massa pengar på produkter som inte fungerar.. Intressant att ingen har uppfunnit något som fungerar.
 
Det går nog att göra produkter som dödar eller avskräcker allt levande runt huset, men då blir det tyvärr svårt att vistas där själv. Mitt förslag är också att ni lär er leva med naturen och fokuserar på de riktiga riskerna och skadedjuren.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
T
Men hallå det är väl klart att det inte finns någon produkt som "skyddar" dig mot allt detta.
Vad tror du allvarligt?

Vill du slippa naturen så flytta upp i en lgh och lär barnen att riktigt gräs är gjort av plast.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Sthlmjh skrev:
Så många tycka och tänka inlägg som inte är sakligt.

Summerar man det många skriver så finns det ingen produkt som faktiskt fungerar alltså. Men har nån faktiskt testat nåt? Nej?

Det jag kan hålla med om som låter bäst här bland alla svar är att hålla gräset kortklippta, röja undan ställen där dom kan tänkas gömma. Hålla rent och fint på tomten helt enkelt.

Det kastas alltså en massa pengar på produkter som inte fungerar.. Intressant att ingen har uppfunnit något som fungerar.
Jag ber om ursäkt för mitt raljerande i tidigare inlägg, men jag är däremot helt ärlig när jag säger att jag inte förstår grundproblemet. Vad är det för skydd du är ute efter? Varför vill du ha bort alla insekter osv?
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Det säljs en del produkter som på magiskt sätt gör att diverse djur håller sig borta med hjälp av högfrekventa ljud, jobbiga markvibrationer och andra giftfria sätt. Lite då och då förbjuds företag från att marknadsföra dem som fungerande, då det inte finns några bevis för det. Produkter byter namn, företag läggs ner och startas upp och nya människor köper produkterna. Nya förbud mot marknadsföring kommer...

Tyvärr. Om inte ens folk i länder där det verkligen finns farliga djur har några magiska prylar som löser deras problem, så lär det inte gå att fixa det här heller.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Det säljs en del produkter som på magiskt sätt gör att diverse djur håller sig borta med hjälp av högfrekventa ljud, jobbiga markvibrationer och andra giftfria sätt. Lite då och då förbjuds företag från att marknadsföra dem som fungerande, då det inte finns några bevis för det. Produkter byter namn, företag läggs ner och startas upp och nya människor köper produkterna. Nya förbud mot marknadsföring kommer...

Tyvärr. Om inte ens folk i länder där det verkligen finns farliga djur har några magiska prylar som löser deras problem, så lär det inte gå att fixa det här heller.
Det finns massor med sånt på amazon och andra, även svenska siter. Många med fina och tvivelaktiga recensioner. Men dom säljs fortfarande och säljer rätt bra. Omsätter säkert flera miljoner per år världen över.

Då tolkar jag att det är ingen här i forumet som har testat nåt sånt produkt eftersom ingen har sagt att dom har inhandlat en specifikt produkt och provat det.
 
Staffans2000
Sthlmjh skrev:
Det finns massor med sånt på amazon och andra, även svenska siter. Många med fina och tvivelaktiga recensioner. Men dom säljs fortfarande och säljer rätt bra. Omsätter säkert flera miljoner per år världen över.

Då tolkar jag att det är ingen här i forumet som har testat nåt sånt produkt eftersom ingen har sagt att dom har inhandlat en specifikt produkt och provat det.
Det är nog mer så, att ingen här har provat "fruset varmvatten" heller, eller skydd mot flodhästar. Därför att behovet inte finns.
Det vore bättre om du kunde vara lite mer specifik i din problemframställan. Vilken fara ser du och från vilket djur?

"Men dom säljs fortfarande och säljer rätt bra. Omsätter säkert flera miljoner per år världen över."

Det är väl inte särdeles bra? Ungefär vad en svensk rörläggare gör på en vecka, eller så:D

Staffans
 
Det finns sådana ljudskrämmare som fungerar. Problemet är att de fungerar lika bra mot barn. De kommer alltså inte att kunna vistas inom hörhåll från apparaten utan att det låter som tinnitus.

Särskilt katter och rådjur vänjer sig dessutom.

Min bror testade i sin carport. Det funkade mycket bättre för att skrämma bort honom själv än att skrämma bort spindlarna.
 
  • Haha
  • Gilla
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns sådana ljudskrämmare som fungerar. Problemet är att de fungerar lika bra mot barn.
Det finns bättre skydd mot barn som även skyddar mot en del sjukdomar...
 
  • Haha
  • Gilla
prototypen och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Anna_H Anna_H skrev:
Min bror testade i sin carport. Det funkade mycket bättre för att skrämma bort honom själv än att skrämma bort spindlarna.
Spindlar har nästan obefintlig hörsel så jag tänker mig att de borde vara svåra att skrämma med ljud.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Sthlmjh skrev:
Det finns en uppsjö med såna ”repellents” prylar mot allt möjligt, repellents översätts till ”skydd”. Kanske väl dramatiskt titel med ”Skydda familjen mot skadedjur”. Men det gick tyvärr inte att ändra inlägget.

[länk]
Men fortfarande. Vari ligger faran? Vilket hot ser du?
Se dessa produkter på samma sätt som antirynkkrämer. De säljs för mångmiljardbelopp, världen över, men effekten är ingen eller i bästa fall minimal. Men likväl säljer de.
Vill man bli lurad finns det en uppsjö av företag som villigt hjälper dig.

Staffans
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.