Värmekameran är bra på att visa temperaturskillnader på fasaden den avslöjar var köldbryggor finns. Jag har själv använt värmekamera och det som är svårast är att ställa in rtt temperaturintervall som skall visas i bilden. Kostnaden för termografering är svårt att säga kolla med någon VVS eller bygg konsult, en gissning är att det kostar ca 2000 - 3000:- och då får du utvärdera bilden själv, vill du få åtgärdsförslag så kostar det antagligen mer.
Nyttan med detta är svårt att säga finns det köldbryggor som är rent byggfust så kan man göra åtgärder, de vanligaste köldbryggorna beror på husets konstruktion tex vid fönsterkarmar, kantbalk och syll men det är svårt att göra något åt, tätningslister är enkelt att kontrollera och byta utan att köra dyra undersökningar.

Täthetsprovning talar om hur stort luftläckaget i huset är vid 50Pa över- och undertryck. Tryckprovning är bra för att kontrollera om det fuskats vid byggnationen av nybyggda hus, nyttan med provning i ett äldre hus är väldigt liten dels är det svårt att veta var luftläckget finns, dessutom är det svårt att åtgärda i efterhand.

/Patrik
 
Det är ju inte bara luftströmning som man letar efter. Värme läcker gärna även med ledning. Fattas isolering och det är tätt, men en köldbrygga leder värme, så syns det bara med IR-kamera, som ibland kan upplevas som alltför känslig. Jag jobbar med det så jag vet att man oftast hittar betydligt mer punkter att åtgärda än med bara över/undertryckstest på nyare hus. Äldre hus ger ofta högt läckage, men genom luriga läckagevägar så är resultatet inte alltid så kristallklart som man kunde önska.
Man kan provocera för att hitta lättfixat läckage lättare. Värma upp ett rum med en kupevärmare (både med och utan övertryck) och se hur det läcker, eller öppna fönstret på vintern och titta på utanför på inne-väggar, -tak och -golv runt om.
Apropå utvärdering så är resultatet en bild som kan framställas på olika sätt som alla kan sägas bestå av en punktrasterbild i den upplösning en PC-skärm hade i datorns barndom, ungefär CGA. Färgen ger temperaturen i grader. Man kan använda gråskala eller färg och man kan lägga linjer, punkter, områden i bilden och se mängder av detaljer. Jag ställer helst en fast skala så alla bilder har samma omfattning och given temp för en viss färg. Med ögonen skannar man snabbt fram det viktiga och efter åtgärder kan man upprepa samma positioner igen för en jämförelse och bekräftelse av åtgärder. "Kameran avslöjar energiboven" från SvD 11/2 (www.svd.se) är en bra början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.