Hej allihop! Tänkte höra om någon vet något om den här typen av släp. Lästringesläp heter modellen. Uppseendeväckande modell som kommer att bli riktigt fint efter en vända med K7:an och diverse målning.

Införskaffade det för någon dag sedan med anledning av flytt. Riktigt rejäl modell, aluminium runt om så man lätt kan stega upp. Dubbla dörrar i ”huset”, godslåda och två hållare för gastuber! Takräcke finns givetvis. Två hydrauldämpare som ser ut att ha sett bättre tider. Tillverkat 1984. Ser ut att ha använts till/som någon form av bygg/anläggningssläp. Kapellet saknas, men finns i mina drömmar och på min i-mån-av-tid-lista.

Elkontaktet för trefas in, som leds till Defa schuko-uttag eller två mindre Defa-uttag. Har varit isolerat en gång i tiden och säljaren sa att de ”hållt det varmt” en gång i tiden, gissningsvis med kupévärmare då.

Golvet var slut, och då det är bråttom bråttom så rev jag ut det och det som fanns till hands var dubbel spånskiva som rollades med Pattex D3 trälim. Plastskivor på undersidan för att skydda mot stänk.

Elen gjordes vid så att allt lyser som (och när) det ska.

Påskjutsbromsen tycks fungera och den har jag fettat in med fettspruta, genom de nipplar som fanns.

Det som förbryllar mig är de fyra fettnipplar som finns på själva axeln, samt två muttrar i stil med oljeplugg. Vad är det egentligen man smörjer..? Den ena nippeln är nära bromstrumman, så man kan ana att den har någonting med den att göra. Eller har det med hjullagren att göra..?

Provade att trycka in fett med sprutan utan resultat, det gick ut bredvid nipplarna istället. Kanske ska muttern lossas innan man trycker in fett, eller så är nipplarna fastkoksade.

Vore kul med lite info om detta släp, om någon känner igen modellen. Dagens blomma till den som slänger upp en sprängskiss! :p

Ett aluminiumsläp med uppfällbar främre sektion, dubbla dörrar, och utbytt trägolv står i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett aluminiumsläp med lästa kistor, takräcke och utan kapell, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av ett äldre aluminiumsläp med takräcke och dubbla dörrar, utan kapell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre modell av lästringesläp i aluminium med dubbla dörrar och takräcke, står i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt släp av modellen "Lästringesläp" i behov av renovering med takräcke och utan kapell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet släp med aluminiumkanter och nylagt spånskivegolv, synlig elinstallation och dubbeldörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig släpvagnsaxel närbild med synliga fettnipplar och slitage, underhållsbehov framgår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av ett släp med synlig axel, rost och delvis nytt underlag, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rostig axel med fettnippel och bult på ett äldre släp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steffot
  • Laddar…
Högst troligt en Axel med ståltorisionsfjädring. Nipplarna är då till för glidlagren, 2 på var sida. Bulten tror jag är för att låsa fast staven i axelröret.

Ett par pumptag i varje nippel bara.
 
P Mattiaz skrev:
Högst troligt en Axel med ståltorisionsfjädring. Nipplarna är då till för glidlagren, 2 på var sida. Bulten tror jag är för att låsa fast staven i axelröret.

Ett par pumptag i varje nippel bara.
Tack för svaret! :)

Ståltorsionsfjädring har jag ej hört talas om, men det verkar som du är något på spåret! Ser ut som liknande mekanik som det skryts om hos den här tillverkaren: https://www.foma.se/bpw-staltorsionaxlar/

Låter (hos tillverkaren förstås) som en bra fjädring. Inget gummi som torkar ut med tiden.

Min fjädring ser förstås inte lika fin ut som på länken ovan. Ser rostigt och jäkligt ut, men känns som bra gods ändå.

Fick in fett till slut, bytte nipplar och då gick det in. När bulten var ute, så såg man hur fettet gick in i ”hålet” där den satt. Såg inte om den låste något dock.

Vore kul att se ett likadant släp i ”nyskick”, hoppas att någon sett eller har ett liknande!
Visa bilaga 527115 Rostig och sliten mekanisk del av ståltorsionsfjädring på ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rostig ståltorsionsfjädring på ett släpvagnshjul, synligt använd och i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
hmm nåja stridsvagns släp är för mig ett släp som man har en stridsvagn på så jag blev lagom besviken när jag såg bilderna. Jag var rätt nyfiken på vilken stridsvagn som var planerad att dra runt på och vilken dragbil som faktiskt funkar med full släp
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
hmm nåja stridsvagns släp är för mig ett släp som man har en stridsvagn på så jag blev lagom besviken när jag såg bilderna. Jag var rätt nyfiken på vilken stridsvagn som var planerad att dra runt på och vilken dragbil som faktiskt funkar med full släp
Alltså, man transporterar ju faktiskt stridsvagnar på släp...
Jag tänkte faktiskt att det var ett bandvagnssläp som hade införskaffats när jag läste rubriken. Husfrun drar runt på sådant emellanåt.
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Det är för övrigt det perfekta släpet till en Tesla Cybertruck!
Alternativt något från Mad Max... Bara att välja.
 
Vad har man släpet till? Såldes det som tillbehör till en DeLorean eller?
 
I ikeo skrev:
hmm nåja stridsvagns släp är för mig ett släp som man har en stridsvagn på så jag blev lagom besviken när jag såg bilderna
VidarH VidarH skrev:
Jag tänkte faktiskt att det var ett bandvagnssläp som hade införskaffats när jag läste rubriken. Husfrun drar runt på sådant emellanåt.
Ajdå, jag ber om ursäkt för att ha vållat besvikelse genom detta clickbait! Nog för att släpet är fräckt, men inte fräckt! ;) Tycker dock att släpet påminner om någon form av mindre pansarvagn eller artilleritillbehör med sina väggar, tak, hjulhus och dörrar i stål/plåt. Robust bygge som säkert skulle kännas bra att krypa in i om ryssen kommer!

[
QUOTE="VidarH, post: 4287820, member: 174968"]Det är för övrigt det perfekta släpet till en Tesla Cybertruck!
Alternativt något från Mad Max... Bara att välja.[/QUOTE]

Ja, vilken fin iakttagelse! Skulle matcha en Cybertruck perfekt med detta formspråk! Lite zinkspray över släpet och in med en regenerativ bromsenhet i påskjutsbromsen, så blir herr Musk såld direkt!

Alternativt Mad Max.. Går att få galnare dock, och känner jag undertecknad rätt så kan detta släp mycket väl genomgå evolution åt detta håll. Gillar saker som sticker ut från mängden och gillar valmöjligheter!

M Magnus Larsson skrev:
Vad har man släpet till? Såldes det som tillbehör till en DeLorean eller?
Vi hade faktiskt bestämt att dragbil av det märket skulle ingå, men säljaren kom inte i tid. Han hade iofs varnat för detta, att han hade lite problem just med att hålla tider.

Vad man (jag) hittills haft det till är att köra skit till tippen med och till att köra flyttlådor. Samt till att reparera/uppgradera/bygga på. Men en del av syftet med tråden är just att jag hoppats på att få lite bakgrundsinfo kring vad man haft denna magnifika modell till. Gissar kvalificerat att det var tänkt till byggen/ambulerande hantverkare.

Det blev ett blandat lass skräp till tippen igår, och jag kan inte lovprisa dörrarna på överbyggnaden nog! Oerhört praktiska för att få ut/in skräp och för att komma åt lastöglor/rätta till spännband. Räcker inte dörrarna till så gör plåten på sidorna att man kan kliva upp på släpet snabbt och lätt.

Godslådan framför överbyggnaden är guld värd även den. Har matat i 5 spännband, ett gäng bläckfiskar, lastnät, kullås, rep och löst skräp som (glömde kastas på tippen). Och lådan är knappt täckt på botten ens! Kan verkligen rekommendera såväl framtida som befintliga släpägare att bli med låda. Oerhört praktiskt!
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Godslåda? min första tanke när jag såg den var att det vara förvaring för gastuber med tanke på att det verkar vara ett fäste för en gastub bredvid. Men lådan verkar ju inte ha ventilation så då är det troligen en godslåda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.