Då börjar vi med nummer 2..
 
  • Närbild av ett fönsterkarm hörn där röd och vit färg flagar av med synliga skadade trädelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jahapp... Här såg det lite värre ut.... :thinking:
 
  • Skadat trä på fönsterkarm med fukt- eller rötskador bredvid en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kunde ju lätt lura sig att det var bättre än det var... :sweat:
 
  • Sliten vitmålad bräda med flagande färg och skadade hörn på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träplank med flagnande vit färg, mögel och röta, liggandes på ett grått trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
Kämpa!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dörrkarm målad med Jotuns Visir och Drygolin, halvfärdig, med öppen dörr till rörig verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv försöker jag lära mig Jotuns färgsystem med Visir och Drygolin på en dörrkarm innan jag ger mig på något fönster... Känns bra. Flyter ut väl, men behöver helt klart en plats i skugga där jag kan pilla på fönster i långsam takt. När jag ser dina bilder blir jag lite mer rädd :sweat:
 
Solen skiner, på't igen!
 
  • Byggprojekt utomhus med träramar och ett mönstrat tyg, samt en skruvdragare och verktyg i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GammaltSomNytt och 1 till
  • Laddar…
@Malin Högberg kul att du påminde mig om den här tråden.. Jag tror jag ska göra två fönster till i år...

Så här ser det ut på den mest utsatta södersidan efter ett år... Jag fyllde utrymmet mellan listerna med utefog, det verkar hållt hyfsat...
 
  • Närgränsbild på ett fönster med utefog mellan lister, beläget på en södervägg med tecken på väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterhörn med utefog mellan trälisterna utomhus ett år efter applicering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att man någon gång på 60-talet slutade att använda tätvuxet virke till fönster och gick över till plastfärg som stänger in fukten. Processen pågår under ytan som ser fin ut tills det inte finns någon räddning.
På äldre fönster av bra virke och som målats med linoljefärg flagnat färgen och görs inget börjar träet brytas ner utifrån. Fortfarande går det att rädda fönstren genom att måla om med linoljefärg. Har det gått längre så det blivit röta är det bara i de yttre delarna. Fortfarande går fönstren att rädda genom att lägga på nytt tätvuxet virke på utsidan (halvsulning) och måla med linoljefärg. Fönstren kan hålla hundratals år med rätt underhåll.
Att hitta kärnfura att reparera med på Byggmax är troligen utsiktslöst då virket mest är snabbvuxen gran.
Det finns sågverk som har bra virke.
 
  • Måttband bredvid äldre virke med synlig ådring och tecken på hantverksmässig bearbetning, illustrerar fönsterrenovering med tätvuxet trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Benno imported_Benno skrev:
Problemet är att man någon gång på 60-talet slutade att använda tätvuxet virke till fönster och gick över till plastfärg som stänger in fukten. Processen pågår under ytan som ser fin ut tills det inte finns någon räddning.
På äldre fönster av bra virke och som målats med linoljefärg flagnat färgen och görs inget börjar träet brytas ner utifrån. Fortfarande går det att rädda fönstren genom att måla om med linoljefärg. Har det gått längre så det blivit röta är det bara i de yttre delarna. Fortfarande går fönstren att rädda genom att lägga på nytt tätvuxet virke på utsidan (halvsulning) och måla med linoljefärg. Fönstren kan hålla hundratals år med rätt underhåll.
Att hitta kärnfura att reparera med på Byggmax är troligen utsiktslöst då virket mest är snabbvuxen gran.
Det finns sågverk som har bra virke.
I just det här fallet så tror jag det är konstruktionen som prioriterat utseende och förenklad tillverkning, som gjort att det hållit "dåligt".. Lägger man på ett platt tak med liten takfot så får man nog tycka att 50 år är rätt ok...
 
Nytt år, nya fönster... Nya leksaker.. Hade jag haft sänksågen med tillhörande skena förra året hade det gått mycket snabbare att fräsa fram profilen... Ska nog göra fler när jag ändå är igång...

Tror det blir två renoverade fönster i år med.. Då är det två kvar till nästa..
 
  • En sänksåg från Makita på en skena över ett trästycke, redo för att såga, i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sänksåg med skena på ett träplank i en verkstad, används för att fräsa fönsterprofiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.