Har en stuga utan rinnande vatten. Har länge sökt diskmaskiner som fungerar med vattentank och har nu hittat tre varianter som man fyller på ca 5-6 liter vatten i en tank, och där utloppet går till en hink eller liknande. Skulle gärna hitta en lite större modell, då alla nedan har bara utrymme för 2 kuvert.

Klarstein Amazonia diskmaskin https://www.klarstein.se/Vitvaror/D...maskin-6-program-LED-display-svart-Svart.html

Klarstein Aquatica https://www.klarstein.se/Vitvaror/D...kin-fristaende-installationsfri-860W-vit.html

Logic Diskmaskin https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/31621/logik-diskmaskin-ldw2pb19n

Är det någon som hittat en lite större modell, fast med vattentank? Ca 4-6 kuverts storlek?
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Inte ett rakt svar på frågan. Men går det inte att skaffa en enkel vattenpump och en tank som du sedan kopplar till valfri diskmaskin?
 
Har inte hittat någon större (och har heller inte plats för det) men fick idag hem en Logik som jag tror är exakt samma modell som Amazonia. Hittills är jag mycket nöjd med den. Det är lite småjobbigt att fylla på vatten eftersom min står bara 3-3,5 cm under ett skåp och jag därför måste fylla på vatten genom en slang som jag dragit fram till påfyllningshålet och pga det inte kan hälla för snabbt.

Men om den står mer fritt så att man kan hälla snabbare tror jag det går lätt. Hursomhelst så funkar den fint. Den har en vanlig roterande arm i botten, men den har även en sorts duschmunstycke i taket som jag tycker gör att den sköljer bättre än de bänkdiskmaskiner jag haft förut.

Den är ju inte stor så man får inte i så mycket, men en 5-litersgryta går i alla fall i. Och om det inte är svårt fastbränt så funkar det fint att diska med 1-timmes-programmet, så det är helt ok att diska 2 ggr. Jag har kört med en halv tablett som jag mosat lite. För glasprogrammet på en halvtimme hade jag bara ca 2 krm diskmedel, det räckte.

Om man har en gryta som det bränt fast i så kan man också lägga avloppsslangen i/ovanför grytan så att det första varma vattnet med maskindiskmedel i från första disken går ut i grytan. Då hinner det lösa upp lite innan man kör grytan i andra disken.
 
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha kollat närmare på min Logik diskmaskin så kan jag konstatera att den inte är exakt samma som Amazonia, för jag hittar inget program för att tvätta frukt och heller ingen korg för att tvätta frukten i och ingen hållare för nappflaskor. Så om man behöver dessa funktioner och vill betala ca 1500 extra för dem så ska man inte köpa Logik.

I övrigt så är jag fortfarande nöjd med maskinen samt lite förvånad över att denna stora glasform/grytlock (mjölkflaska för storleksreferens) faktiskt gick att få in i maskinen. Dock blev jag tvungen att ta ut korgen för att få in formen, men det gick bra att diska den.
 
  • Stor genomskinlig glasform på ett köksbord med en mjölkflaska för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sekelskifteshus
  • Laddar…
Är det någon som vet vad man kan göra om man har fyllt på för mycket vatten i Logik-maskinen? Jag hade fyllt på tills det pep, vilket min fru inte visste. Hon började också fylla på, och då piper det inte mer.

Till slut rann det över och felmeddelande E4 visas (läckage i tanken, vilket sannolikt inte stämmer alls) och maskinen står bara och låter, trots att den har tömt tanken på vatten.
 
M MarcusBjork skrev:
Är det någon som vet vad man kan göra om man har fyllt på för mycket vatten i Logik-maskinen? Jag hade fyllt på tills det pep, vilket min fru inte visste. Hon började också fylla på, och då piper det inte mer.

Till slut rann det över och felmeddelande E4 visas (läckage i tanken, vilket sannolikt inte stämmer alls) och maskinen står bara och låter, trots att den har tömt tanken på vatten.
Testa först att dra ur sladden. Om det är första gången du fått E4 kan det funka att den går igång igen när du sätter i sladden och slår på den.

Nästa steg är att dra ur sladden och vända den upp & ner och låta den stå så med luckan öppen över natten eller så. Har du tur så går den då igång igen nästa dag.

Om det är större problem (som min har nu) så vet jag inte säkert, jag har nog fått in nåt skräp i min som gör att det inte pumpar ur ordentligt. Men ovanstående grejer har funkat för mig.
 
  • Gilla
MarcusBjork
  • Laddar…
Ska testa, tänkte faktiskt testa att vända den uppochner. Tack.
 
M MarcusBjork skrev:
Ska testa, tänkte faktiskt testa att vända den uppochner. Tack.
Det verkar som att E4 uppstår när det runnit ut vatten i botten på maskinen. Om det är väldigt blött kanske den måste torka upp. Det finns en lucka i botten också som går att skruva loss ifall den inte torkar ordentligt av att bara stå upp & ner. Det är bara en skruv man måste skruva bort och sen är det en liten flärp man måste lyfta upp lite över kanten för att dra luckan åt sidan.

Sedan finns det ett par sladdar som går från ett snäppfäste mitt på i luckan in i maskinen, så man får vara lite försiktig när man lossar luckan så man inte sliter loss nåt. Men inte säkert att du behöver ta loss luckan.
 
  • Gilla
MarcusBjork
  • Laddar…
E evafry skrev:
Det verkar som att E4 uppstår när det runnit ut vatten i botten på maskinen. Om det är väldigt blött kanske den måste torka upp. Det finns en lucka i botten också som går att skruva loss ifall den inte torkar ordentligt av att bara stå upp & ner. Det är bara en skruv man måste skruva bort och sen är det en liten flärp man måste lyfta upp lite över kanten för att dra luckan åt sidan.

Sedan finns det ett par sladdar som går från ett snäppfäste mitt på i luckan in i maskinen, så man får vara lite försiktig när man lossar luckan så man inte sliter loss nåt. Men inte säkert att du behöver ta loss luckan.
Det är så jag uppfattar det också. Nu har den stått uppochner i natt, och jag ska testa luckan.
 
Hoppas det gick bra med E4-felet. Har nu äntligen hittat felet på min, 2 såna här hade fastnat i utloppet. Förra gången jag skruvade loss avloppsslangen så kunde jag inte se dem, så troligen satt de längre in förut. Har fortsatt diska trots dålig utpumpning och tömt ut resterande vatten med en slang (vid varje sköljning, lite jobbigt var det... måste tajma exakt tid för att inte få E4) så troligen har plastbitarna rört sig långsamt framåt tills de nu var framme där jag kunde ta bort dem.

De har alltså gått igenom filtret i botten på maskinen och sen fastnat nånstans inne i den, så tänk på att ta bort såna här helt från glasslådor och liknande.
Två plastbitar som orsakat ett avloppsproblem ligger på ett repigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MarcusBjork och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har köpt en Logik diskmaskin till sommarstugan men undrar om jag fattar fel? Jag köpte den begagnad så jag har ingen manual utan letar på nätet.
Jag trodde att man bara fyller på vatten i hålet ovanpå, typ 5-6 liter. Får dock blinkande kran-meddelande. Fyller jag på mer blir det felmeddelande E1 och den tömmerbur lite vatten.
Säg inte att den måste kopplas till en extern tank???

Tacksam för svar!!
 
Westanius Westanius skrev:
Hej!
Jag har köpt en Logik diskmaskin till sommarstugan men undrar om jag fattar fel? Jag köpte den begagnad så jag har ingen manual utan letar på nätet.
Jag trodde att man bara fyller på vatten i hålet ovanpå, typ 5-6 liter. Får dock blinkande kran-meddelande. Fyller jag på mer blir det felmeddelande E1 och den tömmerbur lite vatten.
Säg inte att den måste kopplas till en extern tank???

Tacksam för svar!!
Kanske denna? https://www.elgiganten.dk/content/DK/pdf/LDW-2PB19N-manual-080819-v1dk.pdf
 
  • Gilla
Westanius
  • Laddar…
ja! Vad bra!
Men fattar fortfarande inte, går det att bara hälla i vatten?

K Kane skrev:
Kanske denna? [länk]
 
Den behöver inte extern tank utan man fyller på i hålet ovanpå tills det börjar pipa som f:n. Om man råkat fylla på lite för mycket pumpar den ur lite.

Felet E1 betyder enligt manualen: "Enheten tar för lång tid att fylla på tills vattennivån som krävs, vattenkranen är avstängd eller vattenintaget är begränsat eller vattentrycket är för lågt".

Jag fick aldrig det när jag fyllde på vatten för hand, men nu när jag flyttat och kopplat in en slang för att fylla på vatten så uppstår det ibland. Då brukar jag köra sköljning 6/12 minuter (knappen precis till höger om panelen i mitten) och sen brukar det problemet försvinna.
 
  • Gilla
Westanius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.