Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp.
Det är frågan.

Staffans
Min entreprenör grävde av fibern hos mig, jag hade inte märkt ut var den gick så jag fick ta på mig det med en kostnad av 15 000 kr
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jens33 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
15 cm sådär. Första gången lade de den bara några cm djupt. Gång nummer två kom ett nytt gäng invalider och grävde lite till. Jag har en lång slänt ner mot gatan, där ville de inte gräva alls, utan lägga slangen lös på marken.

Staffans
Undrar vem som är invaliden egentligen. Fastän du är medveten om djupet väljer du att skicka ner en spade där…
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
P papayagirl skrev:
Undrar vem som är invaliden egentligen. Fastän du är medveten om djupet väljer du att skicka ner en spade där…
Ujuj.

Har vi möjligen fiberinstallatören med oss på linjen här? :D
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Ujuj.

Har vi möjligen fiberinstallatören med oss på linjen här? :D
Skulle tro det.
De grävde på tre olika ställen innan det blev rätt, så den delen av gräsmattan var mer eller mindre upplöjd. Svårt då att veta var slangen gick. Samt att jag inte hade en aning om att invaliderna, efter tredje försöket, inte lyckats få ner den mer än 12cm i gräsmattan.

Staffans
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte visste att den gick just där och att var förlagd så grunt. Anledningen till att den ligger så grunt, är att de tre grävarna var lata. Missminner jag mig inte helt, var de här och grävde tre gånger innan de lyckades med denna mediokra prestation.

Nu har jag snackat med Bahnhof och felanmält. Så får jag se när och om det händer något. 8000 tusen skulle det kosta, men det skall vi bli två om.

Staffans
Drulleförsäkring?
 
P Peder Holmberg skrev:
Min entreprenör grävde av fibern hos mig, jag hade inte märkt ut var den gick så jag fick ta på mig det med en kostnad av 15 000 kr
Det känns något över prissatt. Jag kommer inte ihåg vad det kostade oss att få fiber blåst och svetsad mellan två byggnader. Men det var inte i närheten av den summan. Det var sannolikt kortare. Men sträckan borde inte påverka så mycket.
 
Düsseldorff
Har vi inte redan konstaterat att kabeljäveln inte låg på rätt djup? Låt dem "blåsa" dit en ny eller vad det nu heter på fiberlingo och sen får du ta kostnaden till högsta domstolen i helvetet om det behövs.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Känns som den här tråden gått varvet runt, några gånger.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har vi inte redan konstaterat att kabeljäveln inte låg på rätt djup? Låt dem "blåsa" dit en ny eller vad det nu heter på fiberlingo och sen får du ta kostnaden till högsta domstolen i helvetet om det behövs.
Snarare de som får ta det till domstol om inte TS behöver betala innan de blåser i fibern.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Düsseldorff
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Snarare de som får ta det till domstol om inte TS behöver betala innan de blåser i fibern.
Ja, givetvis. Figure of speech.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Hua, får magknip av sånt där! Så jäkla lätt o sätta en spade fel.. och för en tråd/slang att ligga där den inte ska!

Hittade starkström (med varningsband ovan) i vår rabatt (förra huset) när vi grävde /borrade för bergvärme.. det skulle INTE finnas nått där! Nu låg varningsbandet där.. så det blev tack o lov bara den som rök.. men telekabeln som var där den inte skulle vara rök..:oops: poppis bland grannarna..not.

När de grävde/borrade in fibern här.. kunde jag tyvärr (för en gångs skull) inte vara med.. och jag brukar notera o fota allt sånt där.. men den har jag numer inte koll på.. hmm.. gillar jag inte!

Däremot har vi lagt en trädgårdsplatta över fibern där den går in i huset.. (han borrade in under marknivå.. in i pannrummet) - men hur de gick annars o var hm.. inte glasklart (de gjorde inget som planen var från början!)

Känns olustigt när man ska bygga uteplats..

Hoppas det ordnar sig med ditt… de hade fått på moppo om de inte lyckats gräva ner mer än 15 cm :oops:..
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu har jag snackat med Bahnhof och felanmält. Så får jag se när och om det händer något. 8000 tusen skulle det kosta, men det skall vi bli två om.

Staffans
Berätta gärna vad det slutar med.

Alla dessa historier och bilder på "luft"dragna fiberrör fick mig att gräva ner ~100meter själv på mina tomter och lägga allt i 50mm elrör för att ha iaf. lite koll.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det fanns inga varningsband eller sökkabel.

Staffans
Det låter som ett typiskt dolt fel. Jag tycker du ska stämma förra ägaren.
 
  • Haha
  • Gilla
Smeafan och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag passade på att förlägga ett tomrör grön 32mm PEM på 60cm djup när jag grävde in ny matning för elen till villan. I den helgröna PEM-32:an som jag förlagt drog dom i sin tur in en svart 16mm PEM med grön stripe.

Vi hade en "snutt" över på jobbet så jag lånade hem den...
Anställningsförmån! (Läs stöld) :rofl:
[länk]

Kaka på kaka?
JA!
Men ack så vandalsäkert.

Dessutom så slapp jag den förfulade lådan som är extremt skadevänlig på fasaden som dom vill tvinga på alla fastighetsägare.

Jag grävde ner denna förberedande helgröna 32mm-PEM-ledningen redan 2017 när dom pratade som mest löst om fiber på våran lansbygd. Och jag hade ingen större förhoppning att IP-only skulle acceptera min kanalisation direkt in i fastigheten via källarväggen, men jag gjorde det endå i tron om att det fanns en liten chans.

Döm av min förvåning så tok-köpte dom min lösning i början på våren 2021 då dom slapp gräva på min tomt helt och hållet... Killen (entrepenören som utsetts av IP-only) som kom och skulle gå igenom grävningen var supernöjd med att jag förberett grävningsarbetet. Dom var klara på min tomt på ca 10min med endast dragning av 16mm PEM i mitt 32mm tomrör (precis som jag vill ha det) direkt in i källaren "utan låda på fasaden".

Jag sålde precis fastigheten utan att fiberledningen blivit inblåst så jag vet inte hur det slutade efter dom dragit in "sin" 16mm PEM. Det kanske blir en dukt in i 16mm PEM-röret också?!

Men jag kan absolut återkomma i ärendet.

"Låda på väggen" är således inte alltid ett måste oavsett vad andra tror...

[bild]
Låda på väggen vill de ha för att kunna blåsa o göra klart allt utom inomhus samt senare felsöka, utan att någon måste vara hemma och öppna dörren. Men jag gjorde likadant som ordf för min egen fiberförening...
De tog in en liten kompressor i mitt lilla kontor och blåste 80 m eller så ut till närmsta skåp.
Sedan var det dött några veckor pga felsvetstat /inte svetsat alls och då fick de komma in (Vi var ändå hemma och coronajobbade) ännu en gång för att sätta en "lampa" i min fiber som de sedan följde ljuset i tills de hittade avbrottet. Tog flera timmar eftersom stackarna inte hade utrustats med en riktig OTDR istället.
Med en sån kan man se på cm när hur långt bort ett fel ligger.
 
S SueCia skrev:
Med vart den går menade jag givetvis vart den går i marken. :)
Jag misstänker att Jack med ett avsiktligt missförstånd försökte lära dig en läxa om riktning och befintlighet. Om du läser igen ser du att han skrev "var den går i marken".

Avsiktliga missförstånd kanske inte är någon bra pedagogik...
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.