Står i valet & kvalet att ta bort en oljetank som inte längre används till pannan eftersom vi kopplat in elpatronerna.

-Har nu fått råd från två personer att behålla tanken eftersom det snart kan komma ett billigare alternativ till olja som kan fyllas i den.

-Hur troligt är detta ?
-Behålla eller kasta ut tanken ?
 
Jag är i samma situation som du, och jag kommer att kasta ut min tank. Främst för att jag behöver utrymmet, men också för att gamla oljetankar förr eller senare rostar sönder. I mitt förra hus stod den inne i pannrummet, men fick ändå hål i botten, där kondensvatten kan samlas. Slutligen tror jag att det kommer ersättningsoljor, precis som till dieselfordon, men dessa kommer nog inte att bli så mycket billigare att det kan konkurrera med andra uppvärmningsformer.
 
Det finns ju en tredje variant som beror på tank och behov men det finns de som sanerar och bygger om sin oljetank till ackumulatortank till värmesystemet istället.

Om detta är relevant för er är ju en annan fråga men det kan vara nått att väga in i beslutet
 
Observera att oljetankar ska besiktas med jämna mellanrum oavsett om det är olja i dom eller ej. det betyder kostnad och så småningom också att den inte blir godkänd.
Släng ut den. det gjorde jag. Med en bra tigersåg och ett gäng blad så är det gjort på ett par timmar. se till att tömma den först. Trodde min var tom men fick slanga ut 150 liter. skaffa pump. åker ni den sen till stenametall med plåten så är jobbet dessutom betald. 70 öre kg. Kanske inte så välbetalt men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.