Swedishoyster Swedishoyster skrev:
Tack för svaren, börjar närma sig nu, det är för övrigt 40x40 marksten. Skulle det bli lika bra att gå ner till 95x45 regel och ta 34x145 trall istället för 28x120? Eller ska jag vara nöjd med denna ritning?
Kör du på din ritning. Kommer bli kanon. Det viktiga är att du får till plattorna så dom inte rör sig mellan årstiderna. Resten håller för en elefant om han inte dansar allt för hårt.
Vill du köra 34x145 trall så kan du öka regelavståndet till 70 cc utan problem.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skippa svennebananaltanen menade jag! Enklare lägga marksten på hela ytan!
Aha! Ja, men det blir ju lite hårdare/kallare att gå på då, men visst är det ett alternativ.
 
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du sett många inslag på nyheterna om altaner som blåser omkring i storm?:crysmile:
Jag har inte sett folk som byggt altaner utan någon form av förankring. Kan tak flyga av så tror jag inte ett löst trallgolv har några problem att lyfta med rätt förutsättningar.

Men visst, bygg ni så... :rolleyes:
 
OK så nu har jag tagit semester för att bygga, markstenarna på plats, virket och skruv inköpt osv.
Men, jag har på rekommendation köpt en kap och gersåg för att såga virket, en Bosch GCM 8 SJL.
Efter att ha läst bruksanvisningen inser jag att de tar lite för givet att man har grundläggande kunskaper i sågning, vilket jag inte har.
Bräderna är 360 cm och ska kapas till 320 cm.
Ska jag ha "stumpen" som ska sågas bort till höger eller vänster?
Är högerhänt om det spelar in.
Är det biten som ska sågas bort, eller brädan som ska användas som ska sättas fast med den medföljande tvingen?
Jag har förstått att "finsidan" på trallen ska vändas neråt, nåt annat man ska tänka på?
Har även skaffat ett sågbord och bock.

Alla tips och råd är välkomna, har noll lust att behöva hyra släp och åka och köpa mer virke för att jag gjort nåt typiskt nybörjarmisstag.
 
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
OK så nu har jag tagit semester för att bygga, markstenarna på plats, virket och skruv inköpt osv.
Men, jag har på rekommendation köpt en kap och gersåg för att såga virket, en Bosch GCM 8 SJL.
Efter att ha läst bruksanvisningen inser jag att de tar lite för givet att man har grundläggande kunskaper i sågning, vilket jag inte har.
Bräderna är 360 cm och ska kapas till 320 cm.
Ska jag ha "stumpen" som ska sågas bort till höger eller vänster?
Är högerhänt om det spelar in.
Är det biten som ska sågas bort, eller brädan som ska användas som ska sättas fast med den medföljande tvingen?
Jag har förstått att "finsidan" på trallen ska vändas neråt, nåt annat man ska tänka på?
Har även skaffat ett sågbord och bock.

Alla tips och råd är välkomna, har noll lust att behöva hyra släp och åka och köpa mer virke för att jag gjort nåt typiskt nybörjarmisstag.
Du kör med stumpen på högersidan om du är högerhänt. "tvingen" för att hålla fast brädan använder man oftast inte utan du håller brädan med vänsterhanden men gäller ju att den inte "lyfter" när du sågar. Också viktigt att du ser till att brädan ligger kloss an anslaget så att du får 90 grader i snittet.

Annars är det bara att tuta och köra!

Skall du ha en fris runt är det enklaste att låta ändarna sticka ut och sen såga rent med cirkel/sänksåg i efterhand istället för att använda kapen.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
OK så nu har jag tagit semester för att bygga, markstenarna på plats, virket och skruv inköpt osv.
Men, jag har på rekommendation köpt en kap och gersåg för att såga virket, en Bosch GCM 8 SJL.
Efter att ha läst bruksanvisningen inser jag att de tar lite för givet att man har grundläggande kunskaper i sågning, vilket jag inte har.
Bräderna är 360 cm och ska kapas till 320 cm.
Ska jag ha "stumpen" som ska sågas bort till höger eller vänster?
Är högerhänt om det spelar in.
Är det biten som ska sågas bort, eller brädan som ska användas som ska sättas fast med den medföljande tvingen?
Jag har förstått att "finsidan" på trallen ska vändas neråt, nåt annat man ska tänka på?
Har även skaffat ett sågbord och bock.

Alla tips och råd är välkomna, har noll lust att behöva hyra släp och åka och köpa mer virke för att jag gjort nåt typiskt nybörjarmisstag.
Egentligen spelar det ingen roll vilket håll regeln ligger åt, bara du har markerat var du ska såga så du vet :) Ett tips är att alltid mäta upp den längd du ska ha (dvs mät upp 320 cm - inte 40 cm från andra ändan, annars blir det fel om regeln inte var exakt 360 från början). Den lilla tvingen på gersågen brukar jag inte använda för tunga stycken som dina reglar, de ligger still ändå.
När det gäller trallen sen så blir det snyggast om du lägger dem i hela längder och när alla är lagda kapar dem i ett svep med en cirkelsåg/sänksåg.
 
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
OK så nu har jag tagit semester för att bygga, markstenarna på plats, virket och skruv inköpt osv.
Men, jag har på rekommendation köpt en kap och gersåg för att såga virket, en Bosch GCM 8 SJL.
Efter att ha läst bruksanvisningen inser jag att de tar lite för givet att man har grundläggande kunskaper i sågning, vilket jag inte har.
Bräderna är 360 cm och ska kapas till 320 cm.
Ska jag ha "stumpen" som ska sågas bort till höger eller vänster?
Är högerhänt om det spelar in.
Är det biten som ska sågas bort, eller brädan som ska användas som ska sättas fast med den medföljande tvingen?
Jag har förstått att "finsidan" på trallen ska vändas neråt, nåt annat man ska tänka på?
Har även skaffat ett sågbord och bock.

Alla tips och råd är välkomna, har noll lust att behöva hyra släp och åka och köpa mer virke för att jag gjort nåt typiskt nybörjarmisstag.
Jag tycker du ska kapa brädan i båda ändar. Det gör vi alltid. Dels kan brädan vara lite smalare där men framförallt spricker fabriksändan lättare. 10-20 cm brukar vi vilja ta bort.
När det gäller sågningen så har nu fått bra tips. Använd en vinkelhake i början då blir det lättare att såga mer exakt. När du du blir varm i kläderna räcker det med ett litet stäck.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
OK så nu har jag tagit semester för att bygga, markstenarna på plats, virket och skruv inköpt osv.
Men, jag har på rekommendation köpt en kap och gersåg för att såga virket, en Bosch GCM 8 SJL.
Efter att ha läst bruksanvisningen inser jag att de tar lite för givet att man har grundläggande kunskaper i sågning, vilket jag inte har.
Bräderna är 360 cm och ska kapas till 320 cm.
Ska jag ha "stumpen" som ska sågas bort till höger eller vänster?
Är högerhänt om det spelar in.
Är det biten som ska sågas bort, eller brädan som ska användas som ska sättas fast med den medföljande tvingen?
Jag har förstått att "finsidan" på trallen ska vändas neråt, nåt annat man ska tänka på?
Har även skaffat ett sågbord och bock.

Alla tips och råd är välkomna, har noll lust att behöva hyra släp och åka och köpa mer virke för att jag gjort nåt typiskt nybörjarmisstag.
Jag är högerhänt och jag vill alltid ha den delen som jag "ska ha" till vänster och den delen som sågas bort till höger. Det känns naturligast, man håller brädan med vänster hand och manövrerar sågen med höger. Man ser också var klingan tar i förhållande till märket.

Tänk på att det spelar roll vilken sida av märket du sågar. Klingan är ca 3 mm bred och det är för mycket för en acceptabel skillnad i längd.

Det bästa är om du skaffar dig en Talmeter och gör en rits att såga efter. Sågklingan ska alltså skära med ena sidan jäms med ritsen, man ska inte sätta klingan mitt i. Markerar du med penna ska det vara en penna med fin spets, ingen tjock filtpenna (som man kanske tänker att "den syns bra").

Såga bort det fula i ena änden. Vänd sedan brädan, markera ett mått och såga där.

Ska man såga många exakt lika långa bitar kan det löna sig att ordna någon slags fixtur. Fast det brukar vara lättare när bitarna är kortare.

När du nu har kostat på dig en så fin kap/ger-såg kan du utnyttja den lite bättre. Gera reglarna i hörnen, tex, så man slipper det fula ändträt. Eller bygg en fris runt om, så du slipper se något ändträ alls. Ger ett mycket renare uttryck.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag brukar kapa en bräda/regel i rätt längd och sen använda den som måttstock till alla andra...

/ATW
 
A andersmc skrev:
Jag är högerhänt och jag vill alltid ha den delen som jag "ska ha" till vänster och den delen som sågas bort till höger. Det känns naturligast, man håller brädan med vänster hand och manövrerar sågen med höger. Man ser också var klingan tar i förhållande till märket.

Tänk på att det spelar roll vilken sida av märket du sågar. Klingan är ca 3 mm bred och det är för mycket för en acceptabel skillnad i längd.

Det bästa är om du skaffar dig en Talmeter och gör en rits att såga efter. Sågklingan ska alltså skära med ena sidan jäms med ritsen, man ska inte sätta klingan mitt i. Markerar du med penna ska det vara en penna med fin spets, ingen tjock filtpenna (som man kanske tänker att "den syns bra").

Såga bort det fula i ena änden. Vänd sedan brädan, markera ett mått och såga där.

Ska man såga många exakt lika långa bitar kan det löna sig att ordna någon slags fixtur. Fast det brukar vara lättare när bitarna är kortare.

När du nu har kostat på dig en så fin kap/ger-såg kan du utnyttja den lite bättre. Gera reglarna i hörnen, tex, så man slipper det fula ändträt. Eller bygg en fris runt om, så du slipper se något ändträ alls. Ger ett mycket renare uttryck.
Hmm du menar kapa i 45 graders vinkel? Ska testa idén på lilla frun...
 
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
Hmm du menar kapa i 45 graders vinkel? Ska testa idén på lilla frun...
Gerade skarvar på trall brukar torka isär och se ut som skit.
Kör fris, men lägg skarven omlott
 
  • Gilla
co
  • Laddar…
Swedishoyster Swedishoyster skrev:
Hmm du menar kapa i 45 graders vinkel? Ska testa idén på lilla frun...
Nej, det tycker jag inte. Hitta några spillbitar och prova på dem i stället.
 
  • Gilla
  • Haha
Swedishoyster och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A andersmc skrev:
Nej, det tycker jag inte. Hitta några spillbitar och prova på dem i stället.
Å andra sidan, första gången man sågar i nån annan är en bra morot att hålla fingrarna i styr...
 
Två år senare.. altanen blev jättebra och jag är mycket nöjd. Men...

Enligt många olika källor var det superviktigt att vända brädorna med kärnan uppåt, "glad mun" skulle de ha.
Eftersom jag var/är fullständig nybörjare/amatör verkar jag ha köpt jätteglada brädor så när det regnar samlas det vatten i mittfåran på vissa plankor. Efter två år känner jag att detta inte är något som rättas till av sig självt. Har försökt slipa kanterna med slipmaskin men det änns inte som om det funkar.

Till min fråga.
Vad är det allra värsta som kan hända om jag helt enkelt skruvar loss brädorna (rör sig om 4-5 stycken) och vänder dem med kärnan nedåt? Brädorna är på ovansidan behandlade med nån slags kisel som killen på K-rauta sa var bättre än olja.
 
Det blir en annan färg på dem bara.
 
  • Gilla
Swedishoyster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.