Hej
Har hemmagym i något som tidigare var varmförråd ihopbyggt med garaget.
Nu när sommaren kommer blir det regnskogskänsla (varmt, fuktigt) när jag tränar vilket inte känns optimalt.
I rummet finns en ventil i ytterväggen (150mm diameter) och huset i övrigt har en frånluftsfläkt på taket som suger från några rum (inte gymmet).

Tänket om jag skulle kunna sätta in någon form av ”monsterfläkt” i den ventil som jag redan har, så jag kan köra den när jag tränar. Borde jag i så fall låta den suga in eller spruta ut luft ur rummet? Borde man sätta en ventil/fläkt i andra änden av rummet för att i så fall få in/ut luften? Är det att rekommendera att i så fall gå genom väggen till garaget eller till boningshuset (hallen)

så många frågor, någon som gjort något liknande?
Gärna förslag på produkter.
 
optimum
D Davka003 skrev:
Hej
Har hemmagym i något som tidigare var varmförråd ihopbyggt med garaget.
Nu när sommaren kommer blir det regnskogskänsla (varmt, fuktigt) när jag tränar vilket inte känns optimalt.
I rummet finns en ventil i ytterväggen (150mm diameter) och huset i övrigt har en frånluftsfläkt på taket som suger från några rum (inte gymmet).

Tänket om jag skulle kunna sätta in någon form av ”monsterfläkt” i den ventil som jag redan har, så jag kan köra den när jag tränar. Borde jag i så fall låta den suga in eller spruta ut luft ur rummet? Borde man sätta en ventil/fläkt i andra änden av rummet för att i så fall få in/ut luften? Är det att rekommendera att i så fall gå genom väggen till garaget eller till boningshuset (hallen)

så många frågor, någon som gjort något liknande?
Gärna förslag på produkter.
Skaffa en AC.
Sänker även luftfuktigheten och ger ett behagligare klimat att träna i.
Gärna en luftvärmepump så du kan värma på årets kallare del.
Då bör normal ventilation räcka.
 
optimum optimum skrev:
Skaffa en AC.
Sänker även luftfuktigheten och ger ett behagligare klimat att träna i.
Gärna en luftvärmepump så du kan värma på årets kallare del.
Då bör normal ventilation räcka.
Rummet har tillräcklig värme och isolering för norrlandsvintrar så känns lite mycket att investera i luftvärmepump för detta utrymme.
Spåret med en AC känns närmare till hands, men även det känns som rätt myclet pengar om man vill ha något fast monterat (tror frun kommer tvinga mig installera den inköpta ACn i sovrummet i så fall)
 
optimum
D Davka003 skrev:
Rummet har tillräcklig värme och isolering för norrlandsvintrar så känns lite mycket att investera i luftvärmepump för detta utrymme.
Spåret med en AC känns närmare till hands, men även det känns som rätt myclet pengar om man vill ha något fast monterat (tror frun kommer tvinga mig installera den inköpta ACn i sovrummet i så fall)
Köp en portabel som du flyttar till gymmet när du behöver den där och till sovrummet på nätterna.
Båda nöjda.
OBS köp en bra så funkar det.
Dottern bor i trähus på vindsvåning och där blir det jäkligt varmt på sommaren.
Hon har en portabel (även om den står där jämt) Med slang ut genom en ventil som blåser ut varmluft från växlaren.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Angränsar rummet bara till garaget med dörr?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Angränsar rummet bara till garaget med dörr?
Nej till garaget är det en hel vägg utan dörr eller luftgenomföring.
Utöver det är en vägg yttervägg, en vägg mot grannens garage/förråd och en vägg mot vår hall, där finns rummets enda dörr.
 
D Davka003 skrev:
Nej till garaget är det en hel vägg utan dörr eller luftgenomföring.
Utöver det är en vägg yttervägg, en vägg mot grannens garage/förråd och en vägg mot vår hall, där finns rummets enda dörr.

AC är säkert bra men du behöver också byta ut luften i rummet som du är inne på.Annars får du förutom fukt och lukt skyhöga koldioxidnivåer. Men det kan vara lite lurigt då rummet sitter ihop med resten av huset och dess ventilation.

Det enklaste som kunde fungera är om du kan ta upp ett hål till i vägg och installerar en fläkt i den.. Då får du in luft från den befintliga ventilen utan att riskera allt för stor påverkan på resten av huset. Den nya fläkten skall då bara köras när rummet används med stängd dörr och bör kunna flytta runt 10 l/s.
 
Düsseldorff
Annars kan du ju gymma ute nu när det är varmt. Mura något exempelvis, det kan vara tungt. Flytta sprängsten. Bär ett lass tegel upp och ner för en backe. Osv. Om du vill svetta ut pandemikilona är det ju bara att göra valfritt jobb direkt i solen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
AC är säkert bra men du behöver också byta ut luften i rummet som du är inne på.Annars får du förutom fukt och lukt skyhöga koldioxidnivåer. Men det kan vara lite lurigt då rummet sitter ihop med resten av huset och dess ventilation.

Det enklaste som kunde fungera är om du kan ta upp ett hål till i vägg och installerar en fläkt i den.. Då får du in luft från den befintliga ventilen utan att riskera allt för stor påverkan på resten av huset. Den nya fläkten skall då bara köras när rummet används med stängd dörr och bör kunna flytta runt 10 l/s.
Då detta är ett tillbygge till huset och dess dimensionerade/planerade ventilation så är jag tveksam till om det är så mycket att ”störa” så länge dörren till huset är stängd.

Tänker mig att man vill ta upp hål i motsatt sida av rummet från tillluftsventil så man får drag genom rummet. Problemet är att då hamnar man i garaget och kanske måste man då ventilera det utrymmet bättre så man inte får regnskogskänslan där istället.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Annars kan du ju gymma ute nu när det är varmt. Mura något exempelvis, det kan vara tungt. Flytta sprängsten. Bär ett lass tegel upp och ner för en backe. Osv. Om du vill svetta ut pandemikilona är det ju bara att göra valfritt jobb direkt i solen.
Jag tror jag besparar mina grannar den upplevelsen av uteträning, dessutom lever jag i en sådan del av landet där myggen är MÅNGA och elaka.
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
mitsubishi Har ett miniventilation som heter LV 100 som täcker upp till 80 kvm, kanske något att kolla på
Skärmdump av webbsida med information om Mitsubishi VL-100-U5-E Lossnay X miniventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en webbsida som diskuterar Mitsubishi LV 100 miniventilationssystem med detaljer om funktion och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Davka003 skrev:
Då detta är ett tillbygge till huset och dess dimensionerade/planerade ventilation så är jag tveksam till om det är så mycket att ”störa” så länge dörren till huset är stängd.

Tänker mig att man vill ta upp hål i motsatt sida av rummet från tillluftsventil så man får drag genom rummet. Problemet är att då hamnar man i garaget och kanske måste man då ventilera det utrymmet bättre så man inte får regnskogskänslan där istället.

Det kanske inte är helt nödvändigt om du skilja punkterna även i höjdled. Utsug högt upp in intag låg ner.

Om det ändå inte är tillräckligt kan man ju vispa om luften i rummet med tex en takfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.