Det finns många olika sätt att bygga en mer eller mindre avancerad utegrill, så här är bara lite inspiration på hur en enkel men funktionell murad utegrill av lecablock kan se ut.
Denna byggde jag 2014 på lantstället och är en dubbel-kolgrill med avlastnings/arbetsytor på båda sidorna.
Nu 2021 står den fortfarande sig bra och ger många härliga grillmiddagar här ute.

Använde Lecablock som var 60cm långa och 20 cm höga. Bredden varierade mellan 10, 15 och 20 cm

Steg 1/Bild 1: Gjöt en betongplatta där jag ville ha grillen och byggde en altandel vid plattan. Där var väldigt ojämn mark så jag fick den ganska högt upp.

Steg/Bild 2-3: Placerade ut lecablockens första lager och la sedan ut armeringsjärn mellan första och andra lagret
Steg/Bild 4: La murbruk på 1:a lagret och la sedan ut 2:a lagret med lecablock. Nya armeringsjärn och bruk och sedan 3:e lagret. OBS: Använde armeringsjärn där hyllplan ska ligga och där själva grillhyllan ska vara
Steg/Bild 5: Bygger vidare 4:e och 5:e lagret med lecablock
Steg/bild 6: Bygger hyllplan och arbetsytor av trallplankor
Steg/bild 7: Nu är grillen färdig och jag har satt tegel under en av grillytorna för att kunna elda med ved där om man vill. Annars köpte jag IKEA ugnsformar som kollådor till grillkolen. Grillgaller köpte jag på nätet för att hitta rätt mått 60*45 cm. Sedan målade jag hela grillen med vit murfärg
Bild 8: Senare byggde vi till en större altan för att kunna sitta och äta nära grillen..
 
  • Betongplatta och påbörjat trall för altandel på ojämn mark i grönskande miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för murad utegrill med lecablock och nygjuten altandel vid trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av en hemmabyggd utegrill med lecablock på en gjuten betongplatta, omgiven av träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggfas av murad utegrill med lecablock, armeringsjärn på en betongplatta, intill en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En murad utegrill av lecablock under konstruktion på en trädäck med skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av en murad utegrill med lecablock och arbetsbänk av träplankor under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad utegrill av lecablock med dubbla grillplatser och trallplank som arbetsytor på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad utegrill av lecablock på en stor träaltan med matbord och stolar, omgiven av grönskande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
2 aktuella bilder från denna sommaren.. Skulle nog behöva ett "paint job" ser det ut som..
 
  • Ommålad vit betongkonstruktion med träram och däck i behov av underhåll ute i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedslitet utomhuskök av betong med grillgaller på en träveranda behöver målas om, med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
K
Tryckt virke till arbetsytan? Känns väl spontant inte som rätt ställe att hantera livsmedel på?
 
K KjellTimell skrev:
Tryckt virke till arbetsytan? Känns väl spontant inte som rätt ställe att hantera livsmedel på?
Ja det har du helt rätt i. Har faktiskt aldrig tänkt på det.. Är en okunnig stadsbo som gillar att hobbybygga bara.. :)

Kanske läge att göra årets byggprojekt till att byta ut arbetsbänken till vanligt trä istället..
Vad ska man ha för material som ersättning?? Grillen står ute för väder och vind under 3-4 månader på sommaren, och är täckt av presennier över vintern..
 
K
Gjuta mindre bäknskivor i betong eller rostfria plåtar hade jag nog övervägt.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Tror det skulle se snyggt ut om du putsade grillen och sedan målade vitt. Nu ser det halvfärdigt ut.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Häftig grill själv drömmer jag om att göra något liknande fast med en ugn för rökning och bakning.

Gjöt du plattan direkt på marken?
 
MagnusL74 MagnusL74 skrev:
Ja det har du helt rätt i. Har faktiskt aldrig tänkt på det.. Är en okunnig stadsbo som gillar att hobbybygga bara.. :)

Kanske läge att göra årets byggprojekt till att byta ut arbetsbänken till vanligt trä istället..
Vad ska man ha för material som ersättning?? Grillen står ute för väder och vind under 3-4 månader på sommaren, och är täckt av presennier över vintern..
Tycker du fått till det riktigt bra, personligen hade jag nog lagt en förmiddag på att lägga puts på lecablocken och lagt rostfri plåt på arbetsytorna. Tummen upp!
 
Understöder förslaget på puts, det kommer göra mycket!
 
  • Gilla
MagnusL74
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Tror det skulle se snyggt ut om du putsade grillen och sedan målade vitt. Nu ser det halvfärdigt ut.
Bra idé till sommarprojekt.. :) Denna grill står dock på ett lantställe där vi är ett par veckor om året, så man accepterar lite enkelhet och amatörmässighet.. Hade det varit i en villaträdgård skulle man nog gjort det klart mycket mer noga.. Men stort tack för tipset.. Kanske blir så när semesterdagarna blir för lata :)
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Häftig grill själv drömmer jag om att göra något liknande fast med en ugn för rökning och bakning.

Gjöt du plattan direkt på marken?
Tack.. Det är ju ett enkelt amatörmässigt bygge och då den står på ett gammalt lantställe var man inte lika noga i bygget som om den skulle stått i en villaträdgård.
Vi grillar ofta 2 familjer samtidigt så därför behövdes 2 stora grilldelar, men det vore häftigt med en del att baka på oxå.. Även handfat med vattenkran vore bra, men just där var det dåligt med möjlighet att dra vattenslang dit..

Där jag ville ha grillen var det bergigt och ojämnt så jag byggde en form runt "bergsknallen" och la i armeringsjärn och gjöt den rakt på berget. (se 2 bilder). Blir som en platt topp på stenåsen där..
 
  • Grundform med armeringsjärn för gjutning av grillplats, placerad på ojämnt bergigt lantställe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt där en grillplats göts på en ojämn berggrund med armeringsjärn synligt i träform vid ett lantställe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Understöder förslaget på puts, det kommer göra mycket!
Tack... bra tips..Kan nog bli det som sommarprojekt ja (oj, stackars frun i huset nu när mannen fått fler byggidéer till semestern ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.