Hej,

Jag har en Electrolux ESL 67070 (tror jag det är).

Jag får felkod .20.
Men felet är att den pumpar ut vatten - men inte in. Om man kollar på felkodsbeskrivning i bruksanvisningen så stämmer med andra ord inte riktigt felkodens beskrivning med själva felet (vi har provat att fylla den med vatten och den pumpar ut det). Jag har även rensat sil etc.

Någon som känner igen detta?
Vad kan jag göra för att få maskinen att pumpa in vatten?

Tack på förhand!
 
Titta under den, ta bort plåtarna som sitter vid golvet, det brukar vara en frigolitbit som flyter upp om det blir en överström så vatten kommer i i maskinen. Då stängs den av för inkommande vatten och bara står och pumpar..
 
J jonaserik skrev:
Titta under den, ta bort plåtarna som sitter vid golvet, det brukar vara en frigolitbit som flyter upp om det blir en överström så vatten kommer i i maskinen. Då stängs den av för inkommande vatten och bara står och pumpar..
Hej,
Det har jag gjort. Det felet hade jag en gång tidigare, men då blir det felkod .30.
Det är snustorrt där (och i maskinen), så det kommer inte in något vatten alls - och det är det som är felet. Varför kommer det inte något vatten längre?
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Det har jag gjort. Det felet hade jag en gång tidigare, men då blir det felkod .30.
Det är snustorrt där (och i maskinen), så det kommer inte in något vatten alls - och det är det som är felet. Varför kommer det inte något vatten längre?
Någon annan som stängde inkommande vatten från blandare?
 
A
Du har skit i nivåsystemet
Rengör med varmvatten enligt alla de andra trådarna i detta forum
 
I ilcretzzo skrev:
Någon annan som stängde inkommande vatten från blandare?
Nej, det har jag kollat!
 
electroluxaren skrev:
Du har skit i nivåsystemet
Rengör med varmvatten enligt alla de andra trådarna i detta forum
Ok, hur gör man det?
 
En annan lurig grej när det kommer till vattennivå som jag missade när jag höjde min tvättmaskin.
Avloppet måste alltid ligga i Sling högre än maskinen för att vattnet ska bli kvar. De flesta har ingen ventil i botten utan bara en pump vilket gör att vatten rinner rakt igenom om avloppsslangen är för låg.
 
A
A _ametist_ skrev:
Ok, hur gör man det?
läs i trådarna!
ta bort höger utsida
ta bort pressostaten
spola varmvatten i slangen
töm maskinen
upprepa om det behövs
 
electroluxaren skrev:
läs i trådarna!
ta bort höger utsida
ta bort pressostaten
spola varmvatten i slangen
töm maskinen
upprepa om det behövs
Ok!
Tusen tack för din hjälp!! Vi är påväg....
Men jag söker efter beskrivning, men hittar ingen utförligare beskrivning hur man gör :(
Har du någon länk till en bra beskrivning?
 
Vi håller på att rensar pressostat och slang.

Såg att denna såg lite skum ut. Är det olja/fett i den, eller ska den se ut så? Bör vi rensa även den när vi ändå håller på?
 
  • Transparent behållare med färgad vätska och rör, omgiven av elektriska kablar och mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A _ametist_ skrev:
Vi håller på att rensar pressostat och slang.

Såg att denna såg lite skum ut. Är det olja/fett i den, eller ska den se ut så? Bör vi rensa även den när vi ändå håller på?
den skall se ut så det är avhärdarmassan
 
electroluxaren skrev:
den skall se ut så det är avhärdarmassan
Ok, tack!

Tyvärr fungerade det inte att ta bort pressostaten och rengöra den. Men vi är osäkra på vilken slang du menar?
 
A
A _ametist_ skrev:
Vi håller på att rensar pressostat och slang.

Såg att denna såg lite skum ut. Är det olja/fett i den, eller ska den se ut så? Bör vi rensa även den när vi ändå håller på?
det viktiga är att rensa hålkammaren i brunnen där slangen från pressostaten går in därför spolar man med varmvaten
 
electroluxaren skrev:
det viktiga är att rensa hålkammaren i brunnen där slangen från pressostaten går in därför spolar man med varmvaten
Tack för dina svar!
Vi är inte helt insatta i vad alla grejer heter i diskmaskinen...
Men vi brukar lyckas laga den.

Så vad är/sitter hålkammaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.