Hej, jag och min man har funderat ett tag på att bygga ut vårt hus. Vi har några olika varianter vi funderar över. Huset är från 30-talet, 1,5 planshus med källare. Men, våning två är i princip på vinden. Till detta finns en utbyggnad från 70-talet som är i 1 plan med källare. Denna är dock i en lägre nivå, ca 50 cm än det äldre huset. Vi funderar över följande alternativ:
* Bygga på en våning på utbyggnaden
• Ta bort carporten och utöka 70-talsutbyggnaden i markplan.

Alternativ 1, skulle nog kräva en del stöttande av befintlig konstruktion samt det blir begränsad takhöjd. Ger ca 35 kvm yta.
Alternativ 2, kommer bara ge ca 20 kvm yta.

Kanske finns det fler varianter, men framförallt vill vi diskutera med någon som kan säga vad som är smartast, billigast etc. Vem ska vi anlita? En arkitekt? Byggnadsingenjör? Vi bara gissar själva! Hjälp!
 
B
Lägg upp lite bilder och ritningar så kan du säkert få lite tips här
 
V MillanLillan skrev:
Hej, jag och min man har funderat ett tag på att bygga ut vårt hus. Vi har några olika varianter vi funderar över. Huset är från 30-talet, 1,5 planshus med källare. Men, våning två är i princip på vinden. Till detta finns en utbyggnad från 70-talet som är i 1 plan med källare. Denna är dock i en lägre nivå, ca 50 cm än det äldre huset. Vi funderar över följande alternativ:
* Bygga på en våning på utbyggnaden
• Ta bort carporten och utöka 70-talsutbyggnaden i markplan.

Alternativ 1, skulle nog kräva en del stöttande av befintlig konstruktion samt det blir begränsad takhöjd. Ger ca 35 kvm yta.
Alternativ 2, kommer bara ge ca 20 kvm yta.

Kanske finns det fler varianter, men framförallt vill vi diskutera med någon som kan säga vad som är smartast, billigast etc. Vem ska vi anlita? En arkitekt? Byggnadsingenjör? Vi bara gissar själva! Hjälp!
B Baskavoda skrev:
Lägg upp lite bilder och ritningar så kan du säkert få lite tips här
Det kan vi säkert, men jag undrar snarare vilken profession som kan hjälpa oss att se de alternativ med möjligheter och begränsningar som finns. Jag vill veta om det är en arkitekt eller byggnadsingenjör vi behöver. Ytterligare ett alternativ är att riva utbyggnaden från 70- talet och bygga ny tillbyggnad.
 
En arkitekt är det du söker i ert inledningsskede när ni inte besitter de kunskaperna själva. Arkitektkontoren har normalt tillgång till ingenjörer när deras kompetens behövs - men det är oftast senare i processen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B
V MillanLillan skrev:
Det kan vi säkert, men jag undrar snarare vilken profession som kan hjälpa oss att se de alternativ med möjligheter och begränsningar som finns. Jag vill veta om det är en arkitekt eller byggnadsingenjör vi behöver. Ytterligare ett alternativ är att riva utbyggnaden från 70- talet och bygga ny tillbyggnad.
Det bästa är ju att hitta en arkitekt som är byggnadsteknikt kunnig eller en byggingenjör som är lite estetisk. Du kan ju även hitta antingen eller som jobbar på företag där man har båda kompetenserna in house..

Själv är jag byggingenjör och saknar kanske viss kreativitet för att hitta bästa lösning. Kan dock förmodligen hitta en prisvärd lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.