En äldre ensamstående kvinna i min vänkrets har nyss haft ovälkommet besök an någon/några personer som stulit vitala delar på hennes bil, parkerad i ett stängt, ehuru olåst, garage invid boningshuset.
Denna incident har djupt rubbat hennes tidigare övertygelse av total trygghet i sitt hem, där hon även vuxit upp.
Frågeställningen nu är således:
Vad kan anses rimligt att införskaffa av larm- och övervakningsutrustning?
Här bör även beaktas att de ekonomiska ramarna är ej luftiga.
Anläggningen skall vara lättskött, i det att ingen annan kan vara behjälplig på plats
4 rum och kök, 3 ingångar i markplanet. 2 rum en trappa upp. Ej balkong. Glasad veranda. Därutöver ett tiotal fönster.
Vilka komponenter, av vilket varumärke, ger mest "pang för pengarna"?
Tack på förhand för Era kloka förslag!
 
Gammelnörden
Med de kriterierna skulle jag satsa på ett rökalarm av den anledningen att det hindrar ovälkomna från att ta sig in vidare i huset.
Min uppfattning är att de flesta inte bryr sig om att det tjuter i synnerhet ute på landet och försöker roffa åt sig så mkt de kan innan polisen hinner anlända.
 
Kanske börja med att se över utomhusbelysning och ev. komplettera med rörelsestyrda strålkastare.

Annars är frågan svårbesvarad. Det finns grejor från ca 1000 kr som ger en enkel larmcentral och några trådlösa detektorer. Kvalitet och stabilitet därefter.

Sedan finns det abonnemangslösningar från ex. Sector alarm och Verisure.

Därefter kommer semiprofesionella system som antingen är trådbunda eller trådlösa, priser börjar då närma sig 5-siffriga belopp.
 
Ponera budget <10.000:- !

E etompau skrev:
Kanske börja med att se över utomhusbelysning och ev. komplettera med rörelsestyrda strålkastare.

Annars är frågan svårbesvarad. Det finns grejor från ca 1000 kr som ger en enkel larmcentral och några trådlösa detektorer. Kvalitet och stabilitet därefter.
Sedan finns det abonnemangslösningar från ex. Sector alarm och Verisure.

Därefter kommer semiprofesionella system som antingen är trådbunda eller trådlösa, priser börjar då närma sig 5-siffriga belopp.
 
Vad är ”ett rökalarm”?
Googling ger blott rökdetektorer?!

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Med de kriterierna skulle jag satsa på ett rökalarm av den anledningen att det hindrar ovälkomna från att ta sig in vidare i huset.
Min uppfattning är att de flesta inte bryr sig om att det tjuter i synnerhet ute på landet och försöker roffa åt sig så mkt de kan innan polisen hinner anlända.
 
tommib
Rökgenerator kommer ge fler träffar. Rätt vanligt i butiker med höga värden. Inget för installation i privatbostäder.
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
tommib
Har de testat skarpt någon gång?

Man kan själv läsa på den sidan du länkade att dimman "ligger kvar tills polisen hinner fram". Polisen rycker inte ut på några sketna villainbrott längre. Speciellt inte på "landet" där detta gäller. Inbrottstjuvarna kan lugnt vänta på att röken skingras och sen gå in när generatorn har slut på rökvätska. I tättbebyggt område, kombinerat med siren och blixtljus som drar till sig uppmärksamhet, kanske det kan fungera för att stressa inbrottstjuvarna tillräckligt mycket för att de ska ge upp men annars tror jag inte på det i en villa.
 
Gammelnörden
Ja, dom bytte från vanligt larm till detta efter första besöket och fick påhälsning igen men inget fullföljt inbrott. Men det berodde kanske mest då på att de objudna gästerna inte visste om att röken tillslut skingrar sig?
I Katrineholmsområdet verkar iallafall polisen komma vid inbrott...
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
tommib
Bra för Katrineholmsborna. Här i Stockholm är mitt intryck att polisen kommer om det är våld inblandat, annars är de inte så intresserade. Ingen personlig erfarenhet dock, mest hörsägen.
 
  • Ledsen
Gammelnörden
  • Laddar…
Lite fundersam över det här "röklarmet". För mig tycks det vara ett komplement till ett larmsystem.
Ser inga detektorer eller annan utrustning på hemsida som visar hur grejorna ska utlösas.

När det gäller val av larmsystem så är en annan faktor hur mycket man som användare själv är beredd att skruva och programmera. Installation och driftsättning ska göras, sedan tillkommer regelbundna batteribyte och test av systemet.

Ett larmsystem som ofta framhålls är "Ajax". Har själv ingen egen erfarenhet av detta.
Trådlöst system med app manöverpanel.

Är det "svaga" terrassdörrar bör dessa utrustas med magnetkontakter. Sedan 1-3 rörelsedetektorer på strategiska platser En eller två sirener för larmindikering.

Ett exempel på en billig med ändå kompetent larmcentral:
https://www.amazon.se/ABUS-larmcent...d=1&keywords=abus+larm&qid=1624980312&sr=8-15

Trådat larm, kräver alltså kabeldragning till detektorer. Dessa är billiga, kanske 300 kr/st för rörelsedetektor och 50-80 kr för magnetkontakt.

Systemet säljs även i en paketlösning för 3500 kr med inst.material och detektorer.

För att få ihop detta krävs det en viss vana av elinstallation och programmering.
 
tommib tommib skrev:
Bra för Katrineholmsborna. Här i Stockholm är mitt intryck att polisen kommer om det är våld inblandat, annars är de inte så intresserade. Ingen personlig erfarenhet dock, mest hörsägen.
Kan det antas att gärningsmännen är kvar på platsen vill jag påstå att det dras på rätt ordenligt från polisens sida, givetvis förutsatt att inte alla är upptagna på utryckningar med högre prio. Finns inga tecken på att GM är kvar dröjer det lite längre och då är det Lokus/tekniker som kommer.

Min erfarenhet från Stockholm är ett antal lägenhetsinbrott hos hyresgäster och även villainbrott i mitt och vänners närområden.
 
Röken är samma typ av rök som på film och teater, inte giftig men tar bort sikten helt. Även om polisen inte kommer lär brandkåren komma! Jag har provat en gång och det tar verkligen bort all sikt, man ser inte handen framför sig.
Letar själv ett larm utan abonnemang med kamera och rörelsesensor.
 
Y Y62.se skrev:
Röken är samma typ av rök som på film och teater, inte giftig men tar bort sikten helt. Även om polisen inte kommer lär brandkåren komma! Jag har provat en gång och det tar verkligen bort all sikt, man ser inte handen framför sig.
Letar själv ett larm utan abonnemang med kamera och rörelsesensor.
Lite sen på bollen men jag installerade ett Eufy-larm hos några bekanta. Jag gillade verkligen det systemet då installationen med stöd i appen gick på några minuter och lätt att lägga till kameror etc. Det är lite tunt med tillbehör dock, saknar exempelvis rökdetektor och vattenlarm men det kanske kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.