F fribygg skrev:
Hur långt har du till transformatorn?
Står inte i offerten, men det är över 400m fågelvägen sa dom.
 
G
Solcellsanläggning behöver inte kosta så mycket som 158000, men ska du vara där så pass mycket så är det ju bekvämt med el, då du kan köra uppvärmningen och på det. Och ha stödvärme de dagar du inte är där.

Tillkommer ju en del kostnader på egen mark o i byggnaden innan du är i hamn.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det ä r ingenting ju. Kostar säkert mångdubbelt för Katrineholm.

För dessa pengar får du inget jämförbart i offgrid.
Förstår inte. Vad menar du med att jag inte får någonting i jämförelse?
 
E
K kajsahs skrev:
Förstår inte. Vad menar du med att jag inte får någonting i jämförelse?
Jämförbart.

Men som sagt, för små behov kan ju en dylik investering löna sig men jag hade tänkt att fastelsalternativet är det framtidssäkra, du kan alltid tillsätta solceller samt det blir en ökning av husets värde.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Har du pengarna och är beredd på månadskostnaden framöver?
Ökar huset lika mycket eller mer i värde som kostnaden för elanslutning och elinstallation?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
@kajsahs
Jag lovar dig, ta reda på vad det kostar att ansluta och du kommer garanterat att väöja solceller istället.
Räkna med ca 3000:-/metern från anslutningsstation framgrävt till tomtgräns
Enligt EI:s schablon är anslutningsavgiften för 16-25A abonnemang 37.500:- för ett avstånd på 0-200m från befintligt nät till din fastighetsgräns.

https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/anslutning-till-elnatet
 
G
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jämförbart.

Men som sagt, för små behov kan ju en dylik investering löna sig men jag hade tänkt att fastelsalternativet är det framtidssäkra, du kan alltid tillsätta solceller samt det blir en ökning av husets värde.
Ökningen av bruksvärdet är väl det intressanta om man inte ska belåna eller sälja? Om värdet ökar eller inte är av mindre intresse så länge man äger.

Om jag gissar att det går att fixa en elinstallation i torpet under 100000kr är det ju ändå ungefär en kvartsmiljon som ska ut för el och det är rätt mycket pengar för de flesta.
 
E
F fribygg skrev:
Ökningen av bruksvärdet är väl det intressanta om man inte ska belåna eller sälja? Om värdet ökar eller inte är av mindre intresse så länge man äger.

Om jag gissar att det går att fixa en elinstallation i torpet under 100000kr är det ju ändå ungefär en kvartsmiljon som ska ut för el och det är rätt mycket pengar för de flesta.
Nu är det ju schablonbelopp. Om 5 år kostar det kanske 100 eller 500k, om detta vet vi noll och inget om.

Visst kommer elinstallationen kosta, men nu får du jämföra mycket spartansk, men utbyggbar. Då behövs inga 100k, men förstår hur du menar.

Kommer framtidens bilar kräva el är det ju vettigt att ha annat än på burk.

Men endast Tråd skaparen kan vägga alla faktorer och ta korrekt beslut här. Är det i sanning bara en mobil som ska laddas så beställ för all del inget elabonnemang.
 
G
E El-Löken66 skrev:
Kommer framtidens bilar kräva el är det ju vettigt att ha annat än på burk.

.
Detta är ju en bra poäng att väga in i beslutet.
 
Med 160 tkr i framdragningskostnad ska man kanske räkna med 250 tkr i total kostnad för att dra in el. Till det får man sen räkna en tusenlapp eller så i månaden för elen, där det mesta är fasta kostnader. Då får man stabil, leveranssäker el året runt.

Mot det kan man då ställa ett solcellssystem med batterilagring. Det skulle säkert kosta lika mycket eller mer i installation, men kanske ta igen det på driften. Frågan är då om man får energi nog året runt för det man vill ha.

Solceller producerar uppåt 200 kWh per kvadratmeter och år. Så 5.000 kWh på årsbasis på 25 kvm tak. Det tror jag att du klarar dig bra på även om du skulle vilja ha lite underhållsvärme i huset. Men blir det någon produktion alls på vintern? Ens så mycket att ett batteripack på 50–70 kWh hinner laddas mellan besöken? Och är det underhållsfritt som vanlig el, eller kräver det engagemang och kunskap?

Jag skulle gå på den fasta elen, men jag är inte säker på att det är det enda rimliga valet, eller ens det bästa.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med 160 tkr i framdragningskostnad ska man kanske räkna med 250 tkr i total kostnad för att dra in el. Till det får man sen räkna en tusenlapp eller så i månaden för elen, där det mesta är fasta kostnader. Då får man stabil, leveranssäker el året runt.

Mot det kan man då ställa ett solcellssystem med batterilagring. Det skulle säkert kosta lika mycket eller mer i installation, men kanske ta igen det på driften. Frågan är då om man får energi nog året runt för det man vill ha.

Solceller producerar uppåt 200 kWh per kvadratmeter och år. Så 5.000 kWh på årsbasis på 25 kvm tak. Det tror jag att du klarar dig bra på även om du skulle vilja ha lite underhållsvärme i huset. Men blir det någon produktion alls på vintern? Ens så mycket att ett batteripack på 50–70 kWh hinner laddas mellan besöken? Och är det underhållsfritt som vanlig el, eller kräver det engagemang och kunskap?

Jag skulle gå på den fasta elen, men jag är inte säker på att det är det enda rimliga valet, eller ens det bästa.
Tack!
 
Mikael_L
F fribygg skrev:
Det stämmer inte, 37500kr får det kosta inom 200m
Det är vattenfalls avgift. Andra nätbolag har annan avgift.
 
Mikael_L
K kajsahs skrev:
Jag kommer vilja utnyttja torpet året runt. Hela sommaren och helger resten av året. Inga problem med att leva "enkelt"
Solceller + gasolspis + oljebrännare för värme under höst/vår fixar allt utom Nov-feb, typ. Ty under de månaderna får du nästan ingen laddning till batteribanken från solcellerna.
Känner du för att köra ett elverk varje gång du besöker torpet dessa vintermånader så funkar det.

En sak är säker, du får mycket, både solceller + sakerna till samt bensin/diesel för de där 158 tusenlapparna.

Brännoljan till oljebrännare är knappt något dyrare än direktverkande el, det är först med värmepump som el blir märkbart billigare. Nästan samma med gasolspisen.
Men under de mörkaste månaderna när solcellerna laddar nästan noll, så får du ingen el till de saker som behöver el. Då måste du dra igång det bränsledrivna elverket ett tag varje dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.