Vi skall ha en Contura 660:T3 som ger upp emot 9kW, så den bör ju räcka som spetsvärme.
Men där ser vi anledningen till dina fina siffror också, du har spetsat väldigt kraftigt med ved som skulle gett ett tragiskt resultat på Kwh om du inte haft denna möjlighet.
Jag funderar snarare på att ta steget fullt ut och köra berg/jord och en 6-7 kW pump med en frånluftare/FTX till denna.
Men det är ju just detta med payoff, kommer vi nånsin att få igen dessa pengar...?
Eller är det så att 495:an räcker för det mesta...?
 
haddirajan skrev:
Vi skall ha en Contura 660:T3 som ger upp emot 9kW, så den bör ju räcka som spetsvärme.
Men där ser vi anledningen till dina fina siffror också, du har spetsat väldigt kraftigt med ved som skulle gett ett tragiskt resultat på Kwh om du inte haft denna möjlighet.
Jag funderar snarare på att ta steget fullt ut och köra berg/jord och en 6-7 kW pump med en frånluftare/FTX till denna.
Men det är ju just detta med payoff, kommer vi nånsin att få igen dessa pengar...?
Eller är det så att 495:an räcker för det mesta...?
Om du har utrymme i din budget för en riktig bergvärmepump så varför inte. Du skall i vart fall definitivt inte ha en 490!
Jag har bekanta som har en sådan till sitt 200 kvm enplanshus. Vintertid gör av med i snitt 3.000 kwh/månad - detta trots kamineldning... Det är kanske inte precis vad man tänkt sig när man bygger nytt.

När jag skulle bygga fick jag en energiberäkning och offert på en bergvärmepump med ftx-ventilation. Beräknad elförbrukning var 6.500 kwh/år. MEN då var investeringskostnaden 120.000 kr dyrare än 495:an (inkl. installation).

Jag har inte sparat speciellt mycket kwh på mitt eldande. Jag jämför då med en och en halv vinter då jag inte hade någon kamin. Då huset dessutom var nytt.
Anledningen till att besparingen inte blir så stor (ca 1.500 kwh/år) är att jag höjer inomhustemperaturen med kaminen. Jag har ju inte kaminen som primär värmekälla.
Värmepumpen håller alltid en inomhustemperatur på 20-21 grader oavsett om jag eldar eller inte.
Jag skulle ju aldrig ta mig råd att värma huset till 24 - 26 grader med enbart en värmepump... Det tror jag inte heller att många i egnahem gör... Då blir det billigare med raggsockor och en varm kofta ;)
 
Själv har jag en IVT490 tillsammans med en fjärrvärmemodul IVT630. Har en framledningstemperatur på 27,5 grader. Har ca. 22 - 23 grader inomhus. Stödeldar inte så ofta med kaminen. Har skruvat upp alla rumstermostater på max och styr värmen via pannans värmekurva (2,6, fin 2,0)
Anledningen till att jag inte valde en 495 var pga att jag fick informationen att 630n inte fungerade med 495 (utan enbart till 490n). Sant eller falskt vet jag inte. Jag har en 1-plans villa på 150 kvm i Småland. Räknar med att göra av med ca. 10-11000 KWh/år. Och ca. 8 MWh fjärrvärme/år.
 
GreenTurtle skrev:
Har en framledningstemperatur på 27,5 grader. Har ca. 22 - 23 grader inomhus. Stödeldar inte så ofta med kaminen.
Tack! Skönt att höra att det är fler som har lyckats :)

Även jag ligger på 26 - 27 grader i framledningstemperatur f.n.
Jag har precis just nu 22 grader i rummet, jag eldade senast i går morse - två brasor.

Elbolaget läste av min mätare den 7/2-07. På månadens elräkning har de beräknat min årliga förbrukning till 11.398 kwh. Tyvärr har jag nog sabbat min årsförbrukning lite den här vintern... Detta då jag har värmt 60 kvm garage med enbart elelement (till 10-15 grader). Annars hade jag nog gått ner under 11.000...

Nej nu är den här diskussionen avslutad för min del. Lycka till! :)
 
Nu har vi gjort avropet på huset, och det blev en IVT 495 med jordslinga.
Till dubbelgaraget en kulvert som matar golvvärme där.

Avdrag för IVT 490 = 22000:-
Extrautgift för IVT 495 = ca 30000:-
Bergvärmeoffert (150 meters borrning, Nibe 1235-6, FLM30 samt installation av detta): 113000:- (Som förvisso är en mycket bra offert)

Då vissa tillval gjorde att huset blev dyrt så valde vi bort kaminen (Contura 660:T3) och den får vi komplettera med senare om det visar sig att vi vill det.
Köket blev dyrast tänkbara, kärsbär classic från HTH.
Det är smart att 25 st i sortimentet och där 24 st är halvfula och ett är kanonsnyggt, och av en händelse så ligger detta i prisgrupp 7 (av 7)... :)

Hoppas detta blir skapligt iallafall.
Som Ove i Pistvakt skulle ha sagt, "Vilken dag..."
 
haddirajan skrev:
Hoppas detta blir skapligt iallafall.
Som Ove i Pistvakt skulle ha sagt, "Vilken dag..."
Då har ni haft en hård dag idag ;) Jo, det är många beslut som ska tas och tänk vad dyrt allt snyggt är! Varför är det aldrig tvärtom?

Fick du betala 12.000 kr extra eller 30.000 kr extra för 495:a?

Pengarna räckte inte till kamin för oss heller... Det är ju dock en lätt sak att komplettera med i efterhand.

Kom ihåg att beställa tilluft i grunden där ni har tänkt Er att den ska stå i framtiden. Likaså att ni förstärker grunden utifall att ni bestämmer er för en "bjässekamin".

Nu har vi kamin men det tog nästa två år efter det att huset färdigställts och vi köpte heller ingen "rolls-royce" men värme ger den ändå! :)


P.S. Kanhända kan ni få en kamin gratis om ni låter hustillverkaren visa huset på en "offentlig visning".
 
Det var 30' extra för 495, pump, slang, arbete & grävning. Ganka ok pris kan jag tycka ändå.
Kaminen var enkelt att avstå, jag gillar inte värme nämligen :)
Man vet aldrig hur detta skulle sluta om vi haft kamin och sambon lärt sig elda, hua!
Luftröret för kamin kommer de ändå att gjuta in sade säljaren vilket ju är bra.

Frågade om visningarna också, men de har redan ett flertal hus i närheten. Men han lämnade det öppet ändå...
 
Jag har en Jorduggla med en ivt 490 och skulle aldrig tänka mig att byta ut den. Vi har haft en inomhustemperatur på 23 grader och förbrukat 12.000 kw under ett år. Tycker att den passar perfekt till huset och dessutom hörs nästan inte alls. Vi som bor i huset är 2 vuxna och 2 barn, 9 och 11 år gamla.
 
LB-hus har mycket låga driftskostnader. Anledningen till detta beror på väldigt mycket isolering i vägg, tak och mycket energisnåla fönster. Till ett Ugglan-hus är IVT490 en lämplig lösning med tanke på att de bara är 150-160 kvm. Som rubriken för tråden säger så är det inte tillräckligt för ett hus på 200 kvm. Iaf inte ett "normalisolerat".
 
Är det lika illa med en NIBE 360 som med IVT 490????
 
Ja, det är praktiskt taget samma pump.
Jag tror att Nibe 410 ger närmare 4 kW så en sån upgradering gör susen som plåster på såren. Men så länge det är milda vintrar med få köldknäppar så kommer de att orka med huset, och ägaren elkonsumtionen.
Vid stängare kyla blir snurr på elmätaren även med dessa uppgraderade pumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.