U
Vi har ett fint gammalt uthus som är från1920-talet nånting där syllen behöver åtgärdas. Först kommer här våra frågor och längst ned finns ett gäng bilder.

Syllen verkar så gått som helt genommurken (bara träflisor och gråsuggor kvar). Inte så konstigt då uthuset inte verkar stå på några grundstenar eller liknande utan syllen ligger direkt på marken eller lite under marknivå. När vi köpte fastigheten låg matjordslagret dessutom direkt mot panelbrädorna men vi har grävt bort det och ersatt med singel runt om huset.

Inne i huset har marken fyllts med ett grus/kross-lager (efter att huset uppförts på platsen verkar det som) och därefter ett tunt lager oarmerat betonggolv. Golvnivån ligger alltså en bit upp på väggen ovanför syllens nivå. Betonggolvet har successivt spruckit och faller bort i bitar.

Förstår att man kan lyfta huset med domkrafter för att åtgärda syllen sektionsvis, men vad göra med syllen?

1. Lägga dit nytt virke direkt mot marken? (Känns inte som en önskad lösning då det väl blir samma läge som nu på sikt.)
2. Plocka bort lite mer och bygga grundmur i leca? (Känns som ett ganska tidskrävande arbete)
3. Annat alternativ?

Några bra tips för att åtgärda golvet? Är det bästa att ersätta golvet med nytt betonggolv eller finns det alternativ? Huset är tänkt att användas till snickarverkstad och förvaring.

Uthuset:
Rödmålat gammalt uthus med vita fönsterramar och lövverk, synbart utan grundstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött träuthus med vit fönsterram och ventilation, omgivet av grönska, med synliga tecken på åldring och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Grunden" som saknas utifrån och inifrån
Skadad syll på ett gammalt uthus, ligger direkt på grus utan grundstenar, med synliga tecken på förfall och sprucket betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll och fragmenterat betonggolv vid grund av gammalt uthus med singel runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet
Delvis sönderfallet betonggolv och skadad träsyll i ett gammalt uthus, omgivet av grus och singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Genomurken syll och sprucket betonggolv i ett gammalt uthus med grus- och singellager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syll direkt på marken är ju inte ngn bra lösning...
Är du säker på att det inte finns en liten grundmur under syllen? Det låter fantastiskt om en syll direkt på marken dels skulle ha använts för 100 år sedan, och dels skulle ha "klarat" huset så här länge.
Marknivån har en tendens att växa med åren.

Om det inte finns så är en liten naturstensgrund lämplig. Då huset har stått så här länge så är uppenbarligen tjälskjutning inget problem så det bör bara vara att lägga vanliga stenar under syllen (+ syllpapp). Omsorgsfullare grundläggning än så tycks inte behövas.

Om betonggolv gjuts så ska det ligga fritt från både syll och grundmur. Vanlig marksten eller tegel är ett alternativ. Man kan också tänka sig det gamla sättet att lägga golvstockar direkt på marken. De kommer att ruttna upp med tiden, men i många gamla hus tycks de kunna ligga i många år (50 - 100) innan de behöver bytas mot nya. Det enda som händer är att golvet sakta sjunker med stockarna.
Annars med mer arbete går det antagligen att gräva ur grunden lite, men då behövs större och rejälare grundstenar.

Ser ut att vara ett rätt stort uthus. Hur är det med bärande innerväggar eller stolpar? Hur är de grundlagda?
 
För att det ska bli bra behöver du ta bort panelen åtminstone så pass att du kommer åt. Du behöver även frilägga spänningen på syllen med hjälp av domkrafter. Sen får du se vad syllen vilar bort när du avlägsnat den. Byt en sida i taget. Gräv ur lite om det saknas stödmur och placera någon form av sten under och sedan syllpapp mellan. Visst kan du bygga upp en stödmur med hjälp av leca och det är inte speciellt tidskrävande utan du kan förmodligen rädda en hel del av och fram friskt virke i o m du höjer där den nya syllen ska sitta.
Angående betongplattan så beror det lite på om den drar fukt. Gör den inte det är det bara att armera upp och gjuta på befintlig platta.
 
U
Tack för de två svaren med bra tips!

Ja det var ju ett vettigt motfråga om det ändå inte finns en grundmur därunder. När jag grävde bort matjorden utanför för några år sedan hittade jag ingen den första decimetern ner i all fall och när jag nu letat vid knuten som finns med på bilden så hittar jag ingen grundsten men som som påtalats kan ju marknivån ändrats med tiden. På andra kortsidan har jag hittat en större sten i ena hörnet. För några år sedan tittade det in en herre som berättade att han hade bott i huset som barn och han berättade bl.a. en historia om hur uthuset flyttats till sin nuvarande plats på tomten en gång i tiden genom att vinschas och dras på marken. Kanske stod det en gång i tiden på grundstenar men inte sedan flytten, har ju egentligen ingen aning. Får göra som föreslås och stadga upp det med domkrafter och leta vad som finns under. Men då vill jag ju gärna ha en plan A och B i all fall så man ungefär vad som är nästa steg när huset hänger i luften.

Svar på frågorna: Huset är cirka 4,2 * 8 meter. Finns en innervägg som går i linje med kortsidorna så att det blir två rum. Den verkar stå uppe på betonggolvet så den kan ju ha byggts senare. Inget annat invändigt som bär upp som vilar på marken.


Och några följdfrågor:
  • Om man skulle satsa på natursten under, lägger man då några större med visst intervall under syllen såsom en plintgrund eller handlar det om att försöka få till en hel jämn rad med sten under? Försöker minnas hur det har sett ut på äldre uthus.

  • Hur lång sträcka vågar man satsa på att jobba med och lyfta och fixa samtidigt när man inte riktigt har koll på husets skick? Någon som har någon erfarenhet av det?
  • Det verkar ju inte finnas någon syll kvar att ha som mall för dimension att ersätta med. Bredden ger sig ju lite av väggens bredd men vilken tjocklek? Det verkar vara byggt med 150cm mellan reglarna (har bara plockat fram en mindre del än så länge)
Gällande golvet så var det bra med flera olika tips, tack! Får fundera vidare hur vi vill ha det. Kan ju bli snyggt med marktegel också.

Men ni tror alltså det skulle funka att låta befintligt golv ligga kvar under ny armerad betong även om det är väldigt ”sprött””? Det har legat minst 40 år, så kanske det inte spricker upp så mycket mer? Det är liksom stora plattor som har lossnat lite här och var och de är ju lätt att rensa bort. Övriga golvet skulle nog kunna gå att slå bort med slägga eller spett om man ville. Skulle ni satsa på att ta bort det eller spelar det ingen roll så det är bara att gjuta över? Hela huset står väl dränerat uppe på en del av tomten som är upphöjd med massor av sprängsten så jag tror inte det är problem med markfukt som tränger upp, men vet inte.
 
Du behöver inte lyfta så mycket utan det handlar om att lyfta så pass mycket så att du frigör spänningen mellan syll och det som är ovanpå. Ta en sida i taget så har du möjlighet att korrigera så att byggnaden fortfarande är så rak som möjligt.
Om du satsar på marksten så är hänger det lite på byggnadens tyngd och vilken bärighet marken har. Det kan därmed räcka med några stycken per sida men även kräva betydligt mer.
Vad jag hade gjort är att försökt få upp syllen en bit från marken genom en rad med leca eller något annat. På så vis kan man kapa bort en del som är ovan syllen så man får fram bättre virke men du gör naturligtvis som du vill.
Att gjuta på befintlig platta är ingen nackdel utan snarare en fördel då den satt sig ordentligt över tiden. Är den bara någorlunda torr så är det inga problem att gjuta över. Alternativet är att spetta upp betongen, gräva ur. Lägga markduk, grov makadam och sedan gjuta. Kan du gjuta över befintlig betong så klarar du dig med 5-6 cm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Stolpverksbyggnader brukar ha en rejäl grundsten under varje stolpe, rejälast i hörnen. Däremellan petar man in vad sten man har. Så lite motsvarande en plintgrund.

Nu tycks det inte vara så mkt bevänt med syllen, men annars går det förmodligen fint att sätta in ett vanligt spett under en stolpe så att det sitter med den övre ändan på ca 30-50 cm höjd. Då är det bara att vila benet på ändan så lyfter sig huset runt spettet. Nämner det bara som ex på att det förmodligen inte är så besvärligt att lyfta med domkrafter några cm. Utan rejäl syll som håller ihop bygget nertill är det inte att rekommendera dock. Det är annars ett enkelt sätt att justera en naturstensgrund där t ex stenar har fallit ur.

Gammal syll brukar vara kvadratisk i sitt tvärsnitt, och i ek om det fanns att tillgå. Man tog så tjock syll som man kunde få tag i / hade råd med, och helst kärnek, därefter långsamväxt fura med tätt mellan årsringarna (också kärnved). Ju grövre dimension och ju bättre kvalitet desto längre hållbarhet.

Bygger du upp en högre grundmur med Lecablock så blir syllen inte så känslig/utsatt för fukt, och därmed kan en klenare dimension samt väsentligt sämre kvalitet på virke användas. (T ex i nödfall vanligt regelvirke i gran från brädgården.)

Är ingen expert på betong men är det inte bättre att försöka spräcka befintliga betongsjok i så små delar som möjligt innan ett nytt lager gjutes ovanpå? Tänker att rörelsepåfrestningar på den nya tunna (klena) plattan sprids ut bättre. Blir ju lite som grov (väldigt grov) makadam.
 
U
Tack återigen för tydliga svar. Nu börjar jag känna mig lite tryggare med att ge mig på detta i sommar.

Får klura lite till på vilken lösning det blir men lutar åt lecavarianten som grundmur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.