Jag har ett litet torp, en gammal bakstuga som ligger mitti skogen. Det finns ingen el dragen till torpet. Då det ligger långt från närmsta elcentral kommer det bli rätt dyrt att installera. Men frågan är ifall jag vill ha el eller inte. Mycket går ju att lösa med gasol och solceller. Ni som kör utan el, hur funkar det för er? Någon som har några goda råd att ge?
 
  • Ett litet rött torp med vita knutar och en blå dörr omgivet av grönska i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Dottern klarar kolonistugan med solceller. Det går att hålla kylskåpet med litet frysfack igång. Mobilerna laddas och nu ska hon skaffa en grej (;)) så att de klarar av att se film också (hon har två tonårsbarn). Spisen går på gasol. Det är en stor skillnad efter att stugan fick nya modernare solceller på taket. Trots att el finns tillgängligt i hennes område är installationskostnaden skyhög.

Se bara till att solpanelerna är ordentligt förankrade i taket - hennes tidigare blev stulna.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
Kanske ett fotogenkylskåp, blir bra kallt i det, har ett står i förrådet som inte använts.
 
  • Gilla
kajsahs och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kanske ett fotogenkylskåp, blir bra kallt i det, har ett står i förrådet som inte använts.
Vill du sälja?
 
G
Du kommer jävligt långt med solceller till belysning, tv, ladda dator o tele och även till kylskåp. Gasol till spis och eventuell varmvattenberedare om du ska ha så modernt. Ved för uppvärmning. Men ska du bo där permanent så kan ju fast el vara bekvämt.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
@kajsahs
Jag lovar dig, ta reda på vad det kostar att ansluta och du kommer garanterat att väöja solceller istället.
Räkna med ca 3000:-/metern från anslutningsstation framgrävt till tomtgräns
 
G
För att få mera nyanserade svar så är det bra att veta hur ofta ni är/tänker vara där.
 
Anslutningen är inte alltid så dyr, det beror ju på avståndet och eon tar knappt 40000kr vid kort avstånd.

Jag tänker att den fasta månadskostnaden och elöverföringskostnaderna skulle få mig att fundera på om det är värt att vara nätansluten, det mesta går ju att lösa utan fast elanslutning.

Kostnaden är reglerad och du kan läsa mer på ei.se
 
P Pappa1986 skrev:
@kajsahs
Jag lovar dig, ta reda på vad det kostar att ansluta och du kommer garanterat att väöja solceller istället.
Räkna med ca 3000:-/metern från anslutningsstation framgrävt till tomtgräns
Det stämmer inte, 37500kr får det kosta inom 200m
 
F fribygg skrev:
Anslutningen är inte alltid så dyr, det beror ju på avståndet och eon tar knappt 40000kr vid kort avstånd.

Jag tänker att den fasta månadskostnaden och elöverföringskostnaderna skulle få mig att fundera på om det är värt att vara nätansluten, det mesta går ju att lösa utan fast elanslutning.

Kostnaden är reglerad och du kan läsa mer på ei.se
Fick offert från Tekniskaverken i Katrineholm 158 000:- till tomtgräns.
 
E
K kajsahs skrev:
Fick offert från Tekniskaverken i Katrineholm 158 000:- till tomtgräns.
Det ä r ingenting ju. Kostar säkert mångdubbelt för Katrineholm.

För dessa pengar får du inget jämförbart i offgrid.
 
K kajsahs skrev:
Fick offert från Tekniskaverken i Katrineholm 158 000:- till tomtgräns.
Hur långt har du till transformatorn?
 
G Gnor skrev:
För att få mera nyanserade svar så är det bra att veta hur ofta ni är/tänker vara där.
Jag kommer vilja utnyttja torpet året runt. Hela sommaren och helger resten av året. Inga problem med att leva "enkelt"
 
G Gnor skrev:
Du kommer jävligt långt med solceller till belysning, tv, ladda dator o tele och även till kylskåp. Gasol till spis och eventuell varmvattenberedare om du ska ha så modernt. Ved för uppvärmning. Men ska du bo där permanent så kan ju fast el vara bekvämt.
Det är det behovet jag har!
 
E
K kajsahs skrev:
Jag kommer vilja utnyttja torpet året runt. Hela sommaren och helger resten av året. Inga problem med att leva "enkelt"
Räknar du över ett sekel blir det inte mer än 130 kronor i månaden för anslutningen, sen tillkommer ju andra kostnader som är höga oavsett om du är i stugan eller ej.

Antar solceller är uteslutet med tanke på alla träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.