pacman42 pacman42 skrev:
Ingen tempsensor i den till min bil
Och 16A också så eller? Perfekt i så fall, men aldrig hört talas om det innan bara. Vad är det för bil du har?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Och 16A också så eller? Perfekt i så fall, men aldrig hört talas om det innan bara. Vad är det för bil du har?
10A. Outlander.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det är ju en enfasladdare, som ger max 3,7 kW. Jag och många andra hade nog sett en 11 kW-trefasladdare framför oss.
Nej tyvärr, 16A enfas. Hur som helst hade jag fått punga ut 5-10tkr om jag köpt en "vanlig" laddare för 16A enfas, så här tycker jag man kan göra ett klipp.
 
pacman42 pacman42 skrev:
10A. Outlander.
Outlander kan ju bara ladda 16A enfas, vad ska du med trefas till?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Outlander kan ju bara ladda 16A enfas, vad ska du med trefas till?
Frugan har strax en Fiat 500e
 
Hittade en trefasbox på Aliexpress med leverans från Tyskland för 3200kr inkl frakt.
 
Hittade portabel 16A inom EU på Aliexpress för tusenlappen, ännu billigare för typ1
 
Fast enfasbox med app hittar jag för 2900kr också på Aliexpress och från EU.
 
Jag förstår att man tycker att prylarna som säljs på den svenska marknaden är konstigt dyra om man själv kan skruva ihop något för en tusenlapp. Ska jag vara ärlig lägger jag dock hellre närmare tiotusenlappen för något som säljs av vad jag upplever som en seriös tillverkare än billigast möjliga på Ali express.

Jag kanske är feg och lurad där, men ska man ändå köpa en box för ett antal års tänkt användning vill man ju både att elektroniken är seriöst kopplad och att materialen är UV-beständiga och vattentåliga och vad som nu krävs.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att man tycker att prylarna som säljs på den svenska marknaden är konstigt dyra om man själv kan skruva ihop något för en tusenlapp. Ska jag vara ärlig lägger jag dock hellre närmare tiotusenlappen för något som säljs av vad jag upplever som en seriös tillverkare än billigast möjliga på Ali express.

Jag kanske är feg och lurad där, men ska man ändå köpa en box för ett antal års tänkt användning vill man ju både att elektroniken är seriöst kopplad och att materialen är UV-beständiga och vattentåliga och vad som nu krävs.
Och tål -20...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att man tycker att prylarna som säljs på den svenska marknaden är konstigt dyra om man själv kan skruva ihop något för en tusenlapp. Ska jag vara ärlig lägger jag dock hellre närmare tiotusenlappen för något som säljs av vad jag upplever som en seriös tillverkare än billigast möjliga på Ali express.

Jag kanske är feg och lurad där, men ska man ändå köpa en box för ett antal års tänkt användning vill man ju både att elektroniken är seriöst kopplad och att materialen är UV-beständiga och vattentåliga och vad som nu krävs.
Sakerna på Aliexpress är ofta samma som säljs i svenska varuhus. Och även när de inte är det så har de ofta samma delar internt.

Att någon skruvar ihop delarna och sätter ett europeiskt märke på dem gör dem varken bättre eller sämre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att någon skruvar ihop delarna och sätter ett europeiskt märke på dem gör dem varken bättre eller sämre.
Och ändå är vi många som hellre köper ett eluttag från Schneider eller ABB hellre än lågprismärkena. Vissa av de senare är kanske bra nog, men oförmågan att själv avgöra det gör att vi är många som köper vissa saker baserat på märke.

Sak samma här tänker jag.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att man tycker att prylarna som säljs på den svenska marknaden är konstigt dyra om man själv kan skruva ihop något för en tusenlapp. Ska jag vara ärlig lägger jag dock hellre närmare tiotusenlappen för något som säljs av vad jag upplever som en seriös tillverkare än billigast möjliga på Ali express.

Jag kanske är feg och lurad där, men ska man ändå köpa en box för ett antal års tänkt användning vill man ju både att elektroniken är seriöst kopplad och att materialen är UV-beständiga och vattentåliga och vad som nu krävs.
jovisst. Men jag jobbar mer produktutveckling av elprylar med klimatkrav, vattentålighet, extremt mycket processutveckling och mjukvara. Jag vet ungefär vad det vi utvecklar kostar att tillverka och jag är ganska säker på att man får bedrövligt lite för pengarna faktiskt när man köper en ”laddbox”. Det är inte mycket i dom som kostar pengar och det är inget som behöver kylas mm. Känns som att det sim kostar mest är att hålla ”molnet” och databas uppe för kunderna.
 
Jo, jag förstår att det är billiga komponenter, men jag gissar att det hittills är ganska små serier och relativt icke-standardiserade produkter. Så jag är också övertygad om att vi kommer att få se en prispress över tid, allt annat vore ytterst märkligt.

Men när en typ 2/typ 2-kabel kostar en bra bit över två papp är jag inte särskilt förvånad att en hel laddbox med appstöd kostar uppåt tio.

Som sagt, det lär sjunka, men i grund och botten är jag mer fascinerad av hur billiga många elapparater är än att vissa fortfarande kostar en del.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag förstår att det är billiga komponenter, men jag gissar att det hittills är ganska små serier och relativt icke-standardiserade produkter. Så jag är också övertygad om att vi kommer att få se en prispress över tid, allt annat vore ytterst märkligt.

Men när en typ 2/typ 2-kabel kostar en bra bit över två papp är jag inte särskilt förvånad att en hel laddbox med appstöd kostar uppåt tio.

Som sagt, det lär sjunka, men i grund och botten är jag mer fascinerad av hur billiga många elapparater är än att vissa fortfarande kostar en del.
Det händer faktiskt inget superdramatiskt med priserna mellan 10000 och 100000 exemplar. Jag tror det i särkass dyraste komponentet faktiskt är kapslingen om man tar verktygsframtagning som antagligen ligger på 400-700kkr (en uppskattning baserat på min Zappi-box). Sen kostar väl själva Typ 2 donet en liten slant. Utöver det så är det ett litet kretskort och några kontaktorer/relä ofta nån liten och väldigt billig display, en dome-folie HMI. Jag ser inte vad som inte är simpla och billiga standardkomponenter där. Det måste vara grymt teckningsbidrag när man säljer en sån box för över 10000kr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.