Är det någon som vet hur kopplar in banankontakter?.I en förstärkare.
 
Många förstärkare har banankontakten pluggad, så man får pilla ut plastploppen
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Och om set inte är så att du har banankontakt på kabeln så är de fiesta förstärkare med banankontakt även möjliga att skruva ut själva kontakthuvudet på föstärkaren och kontaktera med lös kabel som då kläms fast.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Funkar dåligt att skruva i högtalarekabel.Har
en förmåga att lossna.
 
Kläm på en öppen kabelsko på kabeln?
 
R
M Manhunter skrev:
Funkar dåligt att skruva i högtalarekabel.Har
en förmåga att lossna.
Då har du fel teknik om de lossnar..
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
P pero skrev:
Kläm på en öppen kabelsko på kabeln?
Hur då?
 
R RalleB skrev:
Då har du fel teknik om de lossnar..
Hur är rätt teknik?
 
M Manhunter skrev:
Hur är rätt teknik?
Se till att du skruvar upp tillräckligt för att få genom kabeln. Trä sedan skalad kabel genom hålet och skruva åt. Sitter som berget i mina förstärkare; kan inte dra ut dem för hand hur mycket jag än försöker.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
R
Nu vet jag inte alls hur du har gjort men korrekt är att skruva ut skruvterminalen tillräckligt för att kunna skjuta i den skalade änden från sidan på skruvterminalen och sen skruva åt.

Som ovan skrivit.

Inte stoppa i kablarna bakifrån på skruvterminalen, detta hålet är endas för bananpluggar.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
G
Då Banankontakter passar rätt bra i våra 230V uttag är det inte tillåtet i EU att till slutkonsument leverera förstärkare med hål för banankontakt. Därför sitter det ofta plastpluggar i hålen som ibland kan sitta rätt hårt. Skruva i en spetsig skruv som biter i pluggen och vicka försiktigt ur pluggen.
 
Om det är själva anslutning av tråd till banankontakt som är problemet så finns det bra och dåliga kontakter. Men också de som har för små anslutningar om det är grövre högtalarsladd.
Beskriv gärna problemet tydligare och ev. bild.
 
Har 2,5 kabel går inte i förstärkaren Yamaha.Får skriva med1,5 kabel att passa.
 
Rent krasst, tar förstärkaren 1,5 mm2 så kör med det för det fungerar. Min H/K kör jag med 4 mm2 och även pluggar som tar det till B&W-högtalare men en gammal lösning när jag var mera nördig, idag hade jag nöjt mig med 1,5 mm2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.