Hej,

Vi har fällt ett 50-tal träd på vår sommarstuge-tomt à ca 1200 kvm. För närvarande har vi alltså ett kalhygge med blåbärsris till tomt, och givetvis vill vi ordna upp den så snart som möjligt.

Vi har inga krav på ett perfekt gräsmatta eller så. Ser dock gärna att vi har något som kan ’liknas vid det’, och som man kan klippa med gräsklipparen. Har aldrig gjort något sådant här tidigare, så tänkte dela med mig av vår plan för att höra med er om det är klokt eller ej. Passar även på att slänga in några direkta frågor allteftersom jag rullar ut planen.

1. Vi har planerat hyra en stubbfräs för att få ner stubbarna dryga decimetern under marknivå. Därpå fylla med jord.

- Är stubbfräsar man hyr svåra att manövrera? Erfarenheter?

2. Sedan planerar vi hyra en större jordfräs och gå över hela tomten med denne. Samt kratta efter och ta bort all ytlig småsten m. rötter och försöka jämna ut marken något. Följt av detta tänkte vi sprida ut blomjord (10 cm) och kratta ut den.

- Finns det något särskilt slags jordfräs för större ytor? Klarar jordfräsen att stöta på sten?

3. Sist planerar vi så gräsfrön med en sån där ”spridare” och mylla ned fröna på det gamla viset (baksidan på krattan). Detta planeras till september.

- Tänker vi rätt? Tips på ett billigt gräs som inte kräver så mycket vattning?

SÅ, det var nog allt jag hade. Hoppas på att få lite input!

Med vänlig hälsning, Torsten
 
Vad är det för träslag ? Vi högg ner ca 100 granar och grävde upp ca 70 stubbar, och gjort gräsmatta och det har blivit hur bra som helst
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vad är det för träslag ? Vi högg ner ca 100 granar och grävde upp ca 70 stubbar, och gjort gräsmatta och det har blivit hur bra som helst
Det är blandad gran/björk. 70% björk typ. Vi har kollat på möjligheten att gräva upp stubbarna med hjälp av en granne som har grävare (en fet en), men att frakta bort stubbarna efteråt skulle bli så jäkla dyrt så vi tänker fräsning istället. Försöker hålla det till en så låg peng som möjligt då det är en enkel sommarstuga.

Kul att höra att ni fick till det! Hur gjorde ni med själva sådden?
 
Gräv upp dem och elda dem i vinter (stort bål där ni lägger plåtar på så värmen reflekteras ner och kolar stubbarna) annars kommer ni ha 10 år med att fylla på tomten när stubbarna förmultnar och det blir svampar ovan dem
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Gräv upp dem och elda dem i vinter (stort bål där ni lägger plåtar på så värmen reflekteras ner och kolar stubbarna) annars kommer ni ha 10 år med att fylla på tomten när stubbarna förmultnar och det blir svampar ovan dem
Tack för svar!

Mm, här läst mycket om det. Att fylla på gropar då och då är för oss inga problem. Har förstått att det behöver göras varannat/var tredje år. Svampproblemet finns där, men det hade vi dock tänkt förebygga med utklippt markduk. Det borde väl funka?
 
T Torsten Lemon skrev:
Kul att höra att ni fick till det! Hur gjorde ni med själva sådden?
vi fick massa fyllnadsmassor gratis och sen toppade vi med finjord efter det körde jag med gallervält från alla håll sen körde jag med en såvagn, hyrde både gallervält och såvagn kostade mig ca 3-400kr
 
  • Gilla
Evee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.