Hej,

Har precis skaffat en RS612 och har en del problem och flera av problemen är lösts genom det här forumet. Tack alla!

Har dock fortfarande ett problem som inte är löst.

Gräsmattan är uppdelad i två zoner och mellan dem har jag en skiffergång som är 8-10 m lång och 1.2 m bred. Har satt upp den som en smal passage mha mallen. Gräsklipparen hittar oftast in i passagen men när den är i den kör den slalom vilket resulterat i att den kört in i kanterna på gången eller att den vänt.

Några idéer på hur jag kan lösa det?
 
De kantkablar du har som löper igenom passagen/skiffergången, hur långt har du mellan dom?
 
Har använt mallen för smal passage, dvs 15 cm. Finns en passage som är lite bredare, då gången svänger.

Har testkört flera gånger och den kör mycket krokigare från huvudzon till delzon än tvärtom.
 
Än så länge så ligger kabeln ovanpå plattorna, då jag vill verifiera att gräsklipparen kommer igenom bra innan jag lyfter alla plattorna. Har satt fast kabeln i skarvarna mellan plattorna, dock så kan den röra sig lite.
 
Prova om det hjälper om du avaktiverar dynamisk kantföljning:

Meny:
Gräsmatta alternativ
Kantkabel följer
Följer kantkaben AV/PÅ
Alla Zoner - AV

Sätt den på AV för att prova och se om klipparen ändrar beteénde i passagen.
 
Provade att sätta följa kantkabel till av utan någon större förändring. Känns som att klipparen inte känner av att det är en smal passage och därmed blir förvillad när kablarna ligger nära varandra.

Någon mer idé på hur det kan lösas?
 
I servicemenyn finns en "smal passage" undermeny men jag har aldrig gjort några djupdykningar i den. Minnesbilden säger mej att det är någon AV/PÅ och en eller ett par saker till att justera där, men jag är inte säker.
Kontrollera vad som finns där om du inte redan gjort det.

Jag ser fram emot den dagen någon dyker upp med en servicebok som.pdf till robomows klippare
som beskriver t.ex. alla sakerna i servicemenyn.
Det ska väl inte behöva vara en trial &error manöver för att reda ut det själv...
 
Håller med om att en manual till servicemenyn hade varit bra.

Ändring av smal passage gav ingen skillnad.

Har fortsatt att experimentera utan att få till det. Har även varit i kontakt med Tidab utan att få till en lösning.

Nu senast har jag tagit bort ingång till smal passage enligt mallen, men det blir inte bättre.

Nu uppför den sig enligt http://youtu.be/WK01jszBXWo. Dvs rätt som det är så svänger den av åt höger, vänder tillbaka, hittar rätt kabel. Så upprepas det flera gånger. Rätt som det är så kan den få för sig att följa fel slinga och då missar den delzonen helt.

Har även tittat på olika inställningar under servicemenyn, tex smal passage, hantering i rörelse, kanthantering. Har provat olika inställningar men inget som hjälper.

Är bara problemet med den här passagen som jag har kvar att lösa, vilket börjar kännas som en hopplös uppgift.

Fler idéer om vad jag kan göra?
 
Redigerat:
Det är "try and error" som gäller för denna maskin - handboken lämnar en hel del att önska.

Tror att du kan sätta kablarna lite närmare muren - sätt maskinen så nära muren du kan utan
att den skaver mot densamma - samma med den andra sidan.

Då ser du hur nära du kan lägga kabeln med främre hjulet på

Hade en likartad passage bakom huset innan jag byggde om - den var känslig för hur nära kablarna låg.
 
Till sist har jag fått till det. Var mycket riktigt avståndet mellan kablarna som var problemet. Har lagt dem så långt ifrån varandra som det bara går.

Tack för hjälpen.
 
W wroopy skrev:
Till sist har jag fått till det. Var mycket riktigt avståndet mellan kablarna som var problemet. Har lagt dem så långt ifrån varandra som det bara går.

Tack för hjälpen.
Skulle inte du kunna beskriva exakt hur du gjorde? Har exakt samma problem.
 
W wroopy skrev:
Till sist har jag fått till det. Var mycket riktigt avståndet mellan kablarna som var problemet. Har lagt dem så långt ifrån varandra som det bara går.

Tack för hjälpen.
Hej
Vad fick du får mått mellan kablarna , vad är minsta måttet för att klipparen ska funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.