Om en mäklare påstår att en tomt är byggklar och lättbygd, och tom försäkrar det skriftligen via mail, kan man lita på det då?
SKa ev köpa tomt nu, men inte bygga på några år, så vi vill helst inte lägga en massa pengar nu på att få marken undersökt.
Kan man kolla lite själv hur det verkar vara? Hur?
 
Ända tillfället då vet om tomten är "byggklar" är om du har bygglov på tomten, och det har du ju sannolikt inte då du inte har lämnat in någon ansökan.

Andra alternativet är om du har förhandsbesked, men det gäller bara en viss tid efter de har tagit det beslutet, och även här måste du lämna in handlingar. Förhandsbesked är inte ett godkänt bygglov utan endast ett förhandsbesked om att det ser ok ut.

Tredje alternativet är om det är ett planlagt område och tomten är inom detaljplanen. Då brukar det aldrig bli ett nej om du följer gengse byggnormer samt de regler som gäller för just detta detaljområde.

Jag skulle alltså fråga mäklaren hur han kan säga så.
 
Bygglov finns redan, iofs för en enplansvilla, men det kan ju knappast spela ngn roll? Vi ska bygga 1,5-plans längre fram.
Nu undrar jag iofs mer om skicket på marken än om tillstånt för att bygga. Dvs om man kan räkna med att markarbetet bör gå smidigt när det är dags?
 
grundprincipen är ju att aldrig någonsin lita på en mäklare. Skaffa "second opinion". Dubbelkolla allt. Fråga framfröallt vad han har för underlag för påståendet (och dubbelkolla precis ALLT han säger).

Om tomten är byggklar, vad exakt menar han? Betyder det att det finns ett förhandsbesked från byggnadsnämnden? Betyder det att avloppsfrågan är löst? osv. Allt detta går ju ganska enkelt att kontrollera även för er. Går det inte att få reda på vilka avloppskrav som kan ställas på er om ni bygger så är inte tomten byggklar.

Lättbyggd är lite vanskligare. Slutligt så vet man ju inte om tomten är lättbyggd förrän man grävt för grundläggning eller gjort en geoteknisk undersökning. Men på många tomter kan en expert bedömma att den är lättbyggd bara genom att titta på omgivningarna, ev med erfrenhet av förhållanden från grannens bygge osv. Återigen, vad grundar han påståendet på? Hur kan ni dubbelkolla. Anlita en byggnadsingenjör eller en grundentrepenör som får titta på vad som är känt, titta på tomten och be om en gissning, garantier kan ni bara få genom en geoteknisk undersökning.

fast ofta menar man ju bara att tomten är plan, att där inte ser ut att vara några skumma bergsformationer ex.
 
Tomten säljs av kommunen, som tidigare även har sålt granntomten. Som jag förstod det så har den köparen fixat med avlopp så att de ska vara mer eller mindre klart för den här tomten också. Bygglov finns för en enplansvilla. Vi vill dock bygga 1,5-plan, vilket grannen har gjort.
 
Det är inte säkert att ni får bygga 1,5 plan även om grannen gjort det. Det där med avloppet skulle jag nog detaljkontrollera lite. Det spelar ibland MYCKET stor roll vad man kan få bygglov för.

Hur vet ni att det finns bygglov för 1 planshus? Om det är mäklaren som sagt det så kontrollera med stadsbyggnadskontoret (eller vad bygglovsmyndigheten heter i er kommun).
 
"Färdiga bygglov finns. Dessutom finns färdiga tillstånd för vatten- och avloppsanläggningar.

Säljaren kan ombesörja och bekosta eventuella ändringar i bygglov. Säljaren kan också ombesörja nyckelfärdigt hus exklusive målning och tapetsering samt vatten/hydrofor för 1 495 000:-. Stomrest 1 128 000:- helt färdigt utvändigt, dvs vädertätt och låsbart."

Kanske är naiv, men jag antog att det var sant eftersom det är kommunen som är uppdragsgivare. Men jag ska ringa och kolla lite imorrn.
 
Kommunen KANSKE man kan lita på, men aldrig någonsin en mäklare. Missförstå mig inte det finns en och annan som troligen är ganska ärliga. Men min erfarenhet är att även de mer seriösa mäklarna kan vara helt osannolikt slarviga med fakta.

Påståendet att säljaren kan tillhandahålla hus i olika färdigvarianter låter märkligt om kommunen är säljare. Kommunen brukar inte syssla med byggverksamhet. Mer troligt är att mäklaren kan fixa husbygget, han är troligen samtidigt representant för något av husföretagen i landet. Återigen slarvigt med fakta (om jag har rätt).
 
Hemmapularen. Det låter som du har dåliga erfarenheter av mäklare. Jag vill bara säga att man behöver inte vara en fifflare bara för att man är mäklare. Jag arbetar som mäklare på liten ort och där är det ärlighet som gäller. Skulle jag ljuga skulle kunderna aldrig komma tillbaka. Visst finns det mindre seriösa mäklare men oavsett mäklare eller inte måste man som köpare väl vara beredd att inhämta egen information. En mäklare kan inte veta hur en tomtköpare tänker eller tycker särskillt inte om de inte ens vet vad och när de ska bygga. Det är alltid köparens avnsvar att veta vad man köper. Som köpare måste man väl ha ett intresse i att ta reda på så mycket som möjligt innan man köper och vågar man inte lita på mäklaren kan man lyfta luren själv och dubbelkolla. Det är ju inte mäklaren som ska bygga och bo i huset!
 
annjo

Självklart tar jag eget ansvar för tomten jag köper, det var inte det min fråga handlade om. Jag undrade om man kunde lita på mäklaren som uppgav viss information i annonsen, och sedan även via mail. Eftersom jag aldrig ens har funderat på att köpa fastighet innan så vet jag inte vad som gäller, dvs hur pass ansvarig mäklaren kan hållas för ett sådant utlåtande. Sen kommer jag självklart att undersöka tomten så gott jag kan. Ville dock slippa kostnader för att få marken undersökt just nu då vi inte har de pengarna kontant.
Nu lutar det iaf åt att prata med grannarna och titta på tomten - och om det verkar bra så köper vi nog. Det är flera år kvar tills vi ska bygga så i absolut värsta fall så har vi nog hunnit spara till de ev extra kostnaderna för t ex pålning.
 
miapia83 skrev:
annjo

Självklart tar jag eget ansvar för tomten jag köper,QUOTE]

Stämmer. Även om du köper ett hus med totalentreprenad,eller litar på en mäklares ord och tolkar ordet "byggklar" - så är det din skyldighet som byggherre att göra en geoteknisk undersökning.

"byggklar" betyder inte att man inte behöver påla.


Titta på natur och omgivning.... hör er för med hur grannarna byggt. Ser det ut som en gammal sjöbotten....vass och ånt - kanske man kan misstänka problem med grundläggning...

Lycka till

// Snäckan
 
Nu har jag iaf pratat med "grannen" som bygde för ett år sedan. Någon pålning eller sprängning verkar det inte vara tal om, dock lite utfyllnad eftersom tomten ligger lägre än vägen. Allt jag hittills vet om tomten är positivt så det lutar åt att vi köper om vi fortfarande vill det när vi sett tomten på plats.
Tack för alla svar!
 
Hej miapia! Det var hemmaplaren som jag skrev till mest efter hans uttalande om mäklare. Vad jag menade var att man som köpare ALLTID har en stor undersökningsplikt. En mäklare förmedlar bara tomten och kan berätta det som säljaren sagt och vad som man av erfarenhet vet/kan lista ut. Sedan är det upp till köparen att värdera det som sagts och ta reda på den information som eventuellt saknas.
Att bygga hus innebär många beslut och visst ska man kunna lita på folk men jag tror att det är bra att kolla upp saker själv också utefter sina tankar och idéer. Olika hustyper kräver olika förutsättningar på marken och det kan varken en mäklare eller kungen tala om innan man undersökt den närmare.
 
Det jag skrev om mäklare bygger på erfarenheter dels vid egna köp/försäljningar, dels från min tid som ordf. i en brf i Stockholm. Vi hade ca 800 lägenheter, och stor omflyttning pga oro inför ett stambyte. Så jag såg mäklares agerande i ca 400 lägenhetsaffärer under min tid som ordf. Träffade i stort sett alla Stockholms innerstadsmäklare.

Av dem så gjorde nästan samtliga grova fel i handläggningen, inte alltid. En del av även välkända "stora" mäklare var uppenbart skumma/oserösa, andra var bara slarviga (typ dök upp okända lån i 10% av deras affärer, sålde lägenheter som säljaren inte ägde etc.). Det fanns en mäklare som jag uppfattade som undantaget, en celebritet i mäklarvärlden, jag hade uppfattningen att den här killen kan man lita på (hade köpt min egen lägenhet via honom). Men så en dag när vi redde ut ett antal svarta andrahandsuthyrningar visade det sig att han via bulvan ägde en svart uthyrd lägenhet i föreninegn, efter kontroll upptäckte jag även att han hade köpt lägenheten via bulvan av sin egen klient, en äldre dam som hade avlidit strax efter. Priset han hade betalat var inte uppseendeväckande lågt men klart lägre än marknadspriset.

Nu vet jag inte om klienten av någon anldening var med på förfarandet, men så vitt jag vet är det otillåtet av en mäklare att köpa själv av en klient.

För några år sedan ingick en lokal mäklare i "mitt" lunchgäng, en kompis till en kollega. Uppfattade honom som bra och seriös. Så en dag erbjöd han min kompis del i vinsten om kompisen ställde upp som bulvan, han hade en lägenhet som förväntades gå lågt just nu, han ville spekulera själv med den.

Så min erfarenhet är att jag har bland alla de mäklare jag haft kontakt med inte träffat en enda som jag uppfattar som både seriös OCH kompetent. Den vi köpte vårt nuvarande hus av, var helskum. har starka indicier på att hon försökte sälja huset till en bulvan, och att det var satt i system på mäklarfirman. En av västerorts större firmor. Hon vägrade accpetera vårt bud, ville istället sälja till en annan som bjudit 10% under begärt pris. Jobbade sedan hårt på att få oss att backa ur.
 
Tråkigt att höra att du inte har bra erfarenheter av mäklare. Hela Sveriges befolkning bor ju inte i Stockholm! Det verkar dock som många skumma mäklare samlas där eftersom det finns stora pengar att tjäna (och lura folk på).
Vi som arbetar ute på mindre orter kan inte arbeta så för då skulle vi inte få några uppdrag. Jag var bara tvungen att skriva en rad för jag är j...ligt trött på att allt tror illa om en bara för att man är mäklare. Jag stormtrivs med mitt yrke och jag ser till att alla blir nöjda. Jag tjänar inte mer än någon annan normal Svensson men jag kan i alla fall gå och lägga mig om kvällarna med gott samvete. Jag skulle aldrig kunna jobba i Stockholm! Välkommen till landet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.