S
Kan man reklamera detta trallvirke som levererades med så mycket sprickor? Inte kul att ha så många sprickor innan man ens börjat snickra. Brädor 45x145.

Stapel av 45x145 trallvirkesbrädor med synliga sprickor framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med impregnerat trallvirke med synliga sprickor och en etikett från leverantören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallvirke med sprickor staplade på varandra i solsken, storlek 45x145 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hör av dig till brädgården du beställt ifrån o skicka bilder. Håller med dig att det ser förskräckligt ut. Var du på plats hemma och tog emot det? Generellt sett ska man ju då göra en mottagningskontroll innan transportören lämnar, påtalar man inget ses det ofta som att du godkänt dem i det skiss som de kom. Här ser man ju tydligt. Missförstå mig inte, jag är helt med dig att detta inte är acceptabelt, men det kan bli en jobbig resa med säljaren. Du får helt enkelt höra av dig och säga vad du skrev här.

Kolla även hur långt in sprickorna sträcker sig. Är det bara 10cm och man enkelt kan såga av den biten kanske det inte är hela världen och man kan få ett symboliskt värdeavdrag.

Återkoppla gärna efter kontakt hur det gick, alltid intressant för andra att ta del av. Lycka till! :)
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
Räkna alltid med sprickor i ändträ. Räkna med 10cm spill på vardera sida av trallen
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jobbade på brädgård i många år och för egen del hade jag reklamerat. Kanske är jag yrkesskadad men jag hade ringt till Kurt Lagergren och frågat vilket närmsta leveransdatum är, sedan hade jag åkt ut, kollat på virket och bett dem ställa undan det bästa paketet. Helst hade jag tagit trucken själv, plastat in det och skuffat in det inomhus.
 
  • Gilla
Sunday och 1 till
  • Laddar…
S
Har fått leveransen utkörd av K-Bygg, där byggfirman som ska göra arbetet har beställt dessa. Byggfirman kommer idag, ska prata med dem. Återkopplar här sen hur det blir.
 
Ibland ser ändarna illa ut, man kan få ta bort 5 cm sen är det bättre. Så va det när jag fick mitt virke för något år sedan . Får hoppas de löser sig
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
H
Även om det är lite sprickor eller inga sprickor så renkapar jag alltid ändarna ändå när jag lägger trall.
 
  • Gilla
Sunday och 2 till
  • Laddar…
T
Jag hade nog också kapat en bräda 10cm in för att se om sprickorna försvinner.

Sen kommer du säkert få frågan om hur du förvarat brädorna om det inte är nylevererat, om dom legat mot solen i några dagar utan täckning så kommer dom snabbt spricka och vrida sig.
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
Det är ju en byggfirma som beställt och ska utföra arbetet, hum läser man inte tråden? ;)
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Det är ju en byggfirma som beställt och ska utföra arbetet, hum läser man inte tråden? ;)
jo jag läste tråden och såg att det var firma.
Men jag påpekade hur jag brukar göra när det är sprickor i trallen.
Ts vet väl inte hur firman ska göra?
Det gör nog troligen lika då renkapning i ändarna blir finare på trallbrädor så många brukar kapa rent.

men till ts.
Prata med firman vad dom tycker och tror och hur dom tänkt göra.
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
Och att lägga på 10% extra är ju ganska normalt när virke beställs, så det som får kapas bort faller inom ramen för spill.
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
Ändkapning får man alltid göra
 
  • Gilla
Sunday
  • Laddar…
S
Återkoppling! Mycket schysst entreprenör, sa direkt att de inte skulle använda brädor med sprickor utan returnera dem. De sågade bort ändarna lite olika 10-20 cm, sen var de flesta helt okey.
 
  • Gilla
racejimmy
  • Laddar…
F
S Sunday skrev:
Återkoppling! Mycket schysst entreprenör, sa direkt att de inte skulle använda brädor med sprickor utan returnera dem. De sågade bort ändarna lite olika 10-20 cm, sen var de flesta helt okey.
K-Rauta är lite fula. Jag fick risig trall men entreprenören använde det ändå efter att dom fått nej till reklamation av K-Rauta. Jag vände mig till K-Rauta igen och klagade och då hänvisade dom bara till sin leverantör. Nu var det inte den billigaste trallen utan kärnvirke norrlandstrall som skulle vara bättre. Leverantören kom hem till mig. Då hade jag varit iväg och köpt 4-5 trall 28x120 på Byggmax. La dom bredvid dytrrallen och frågade vilken som var deras kärnvirke och vilket som var från Byggmax. Han ville inte gissa utan gav mig hälften tillbaks.

EDIT... 35% fick jag tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.