Äger en ca 150 år gammal skånelänga med för mig okänd vägg konstruktion (uppväxt i norra Sverige med trähus) det är ca 40 cm tjocka gjutna väggar med sten och grus.
Nu råkade jag knacka lite på ett parti som lät ihåligt
Och står nu med ett 10 cm djupt hål på ca 1,5m2
Hur repareras man detta bäst material och metod?
Mycket tacksam för tips
. Ett stort hål i en gammal vitputsad vägg som avslöjar underliggande sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Vet inte riktigt hur jag ska svara pga strukturen på sockeln.
Men börja med att hugga bort allt som låter ihåligt, även lite runtomkring, på hela sockeln.
Sen spolar du bort allt löst med vattenslang.
Och sen stockar och putsar med cementbruk A.
 
C-bruk inget annat under inga omständigheter du får lägga i flera lager. C bruket rör på sig. det gör inte a-bruk b-bruk fungerar om det är väldigt små skador men helst inte. bor själv på Österlen ser ut som den lilla lagningen har dom använt cement bruk det är inte bra
 
Tack för svaren, har frågat folk i byn och andra i omgivningen och svaren varierar från bruk A till hydrauliskt kalkbruk och tydligen har huset något som kallas stöphus väggar alltså inte vare sig tegel eller lertegel utan gjutna med kalk och fyllnadsmaterial (lokal byggnadsteknik ?)vilket tydligen gör saken än mer komplicerad.
Huset har dock stått sen 1847 så helt fel kan väl inte konstruktionen vara antar jag.
 
Knacka bort cement bruket och gör om och gör rätt så kommer det fungera
C-bruk = hydrauliskt kalkbruk
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
N
K kimmens skrev:
C-bruk inget annat under inga omständigheter du får lägga i flera lager. C bruket rör på sig. det gör inte a-bruk b-bruk fungerar om det är väldigt små skador men helst inte. bor själv på Österlen ser ut som den lilla lagningen har dom använt cement bruk det är inte bra
Man har inte c bruk mot mark, då är det a eller b bruk som gäller.
 
Bilden är nog lite otydlig, ett trädäck ligger mot väggen ca 50 cm ovan marknivå grunden är natursten men bör nog helt riktigt putsas med A bruk om så behövs.
Skadan är dock på själva fasaden.
 
Problemet är att det där gamla huset är putsat med kalkbruk. Och så har dom lagat med a eller b bruk som inte rör sig med övrig puts därav sprickor samt fasaden går sönder. För a är hårt och rör sig dålig med b men b är hårdare än c och det rör sig dåligt om man jämför med c. Använd lika som sitter. vi har själva lagat min fasad pga dom använt a och b bruk så har det spruckit. Ring gärna och kolla med en riktig murare som bara jobbar med husen här nere. Det är bara ett tips.
 
Ja ! Ser nu fler lagningar där putsen är hårdare än omgivande puts, på flera ställen är det tunna sprickor i skarven där vatten förmodligen kommer in.
De var den semestern de
Tack för hjälpen.
 
Knacka ner hårda putsen resten tar bara nån dag om det inte är jätte mycket

lycka till
 
Knacka ner fixar jag men att få resten snyggt kommer att bli en utmaning me va-f så är det att ha ett gammalt hus man får lära sig på vägen och behöver inte (hinner inte att ha)några andra hobbys
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Är det 150 år så ska du absolut inte ha ett cementbaserat bruk. Kimmens har rätt i det han säger.
I princip inga hus från tidigare än 1945 är murade med ett bruk med cement då det var slog igenom på allvar.
Kör du med ett bruk som innehåller cement så kommer du få felaktigt kapilärsug och det kommer lossa i kakor exakt som du upplever nu.
Det hård bruket drar isönder det underliggande.
Kalkbruk som gäller och du som bor i Skåne har tur då du kan handla på Brösarp bruk.
De har bra produkter för gamla och till ca 30-40% billigare än weber, kan köpas på hylla hos brukspecialisten men både Beijer och optimera är återförsäljare.

När du har alla sprickor uppe har du en bra chans att pigga upp konstruktionen genom att kalkvattna. Då kommer ny kalk in i det gamla och det förstärker upp allt rejält.

Naturstenen ska lagas med hydrauliskt så det rör sig mycket och allt med cement kommer lämna en spricka mellan sten och bruk när det torkat ordentligt.

Oroa dig inte, det ska inte ta hela semestern att laga upp, beroende på hur många så gör man sådana lagningar ganska kvickt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kimmens
  • Laddar…
N
L Lerstenstegel skrev:
Är det 150 år så ska du absolut inte ha ett cementbaserat bruk. Kimmens har rätt i det han säger.
I princip inga hus från tidigare än 1945 är murade med ett bruk med cement då det var slog igenom på allvar.
Kör du med ett bruk som innehåller cement så kommer du få felaktigt kapilärsug och det kommer lossa i kakor exakt som du upplever nu.
Det hård bruket drar isönder det underliggande.
Kalkbruk som gäller och du som bor i Skåne har tur då du kan handla på Brösarp bruk.
De har bra produkter för gamla och till ca 30-40% billigare än weber, kan köpas på hylla hos brukspecialisten men både Beijer och optimera är återförsäljare.

När du har alla sprickor uppe har du en bra chans att pigga upp konstruktionen genom att kalkvattna. Då kommer ny kalk in i det gamla och det förstärker upp allt rejält.

Naturstenen ska lagas med hydrauliskt så det rör sig mycket och allt med cement kommer lämna en spricka mellan sten och bruk när det torkat ordentligt.

Oroa dig inte, det ska inte ta hela semestern att laga upp, beroende på hur många så gör man sådana lagningar ganska kvickt.
Jag har bara sagt att det ska vara en sockel nertill på minst ca 20cm med a eller b bruk, den som säger något annat har fel.
Innan cement fanns hade man stenblock som sockel.
Kalkbruk klarar inte snö på vintern mot fasaden. Men man måste ju hugga bort allt löst bakom först.
Kalkvattna läser man ju om men händer ju så ofta inte i praktiken.
Provade att googla på brösarps bruk, hitta inget, men kanske dålig på att googla.
Länka gärna en sida på brösarps bruk med priser som säljer till privatpersoner.
Jag handlade mycket kalkbruk (ca 40 ton) från målarklak i skåne, för 2 år sen till ett jobb.
Köpte då NHL och kulekalbruk, och det var inte billigare än weber, snarare dyrare.

Bruksspecialisten säljer bara finja produkter och beijer säljer enbart weber produkter,
Vad försöker du säga? Att han ska köpa 3 mm kalkbruk att lappa med ovan sockel?
Det kan jag hålla med om!
 
Redigerat:
Bösarps https://bosarps.se/torrbruk tyvärr en autokorrekt som lade till ett r.

Jag köpte av brukspecialisten (Malmö) en 5 säckar av deras sim10 hydrauliska senaste i måndags och de hade en 5-6 olika pallar inne med deras produkter.

Sist jag handlade åt en privatperson så fick jag detta priset direkt från fabrik även om det är billigare att köpa via återförsäljare.

Priset är på 100 säckar och webers pris är på liknande mängd.

Nu är detta 0-2 men 0-4 kostar samma.

"Det är standard HK-FIN 0-2mm

Den kostar 97kr/25kg + 125kr för pallen med huv
Transport kranbil till Svalöv 2635 kr upp till 10 ton
Vi kan ta betalning med Swish eller BG Betalning
Samtliga priser inkl. moms


Med vänliga hälsningar
Hans Olsson

AB Bösarps Grus & Torrbruk
Hassle-Bösarp 1230 B
27493 Skurup
0730-940655
Kontor 0411-40655"

Medans det billigaste priset jag köpt Webers 148 är 117kr per säck + moms och då köpte jag via förra arbetsgivaren kontakt men privat.
Så bösarps är 30% billigare och det borde även spela in om man inte har avtal och fasta priser.

Men har de inte på hyllan i hans lokala bygghandel så bör han inte ta in då det är relativt små lagningar och kanske inte så många så vem orkar bry sig om bästa priset när det rör sig om 1-5 säckar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.