Idag hittade jag en ny (för mig i alla fall) affär för gamla byggdetaljer; Återbruket i Göteborg. Vilken himla bra idé att starta en sån affär! Snyggt och prydligt också, och många olika typer av grejer, mycket ganska nytt också. Men det var rejält svårt att hitta dit för kartan på deras hemsida visar till deras tidigare adress, där man bara möttes av en skylt om att de hade flyttat.

Väl framme var dörren öppen så jag gick in och började strosa omkring och se mig om, när en man dök upp och förklarade i barsk ton att det inte var öppet; de hade aldrig nånsin haft öppet på måndagar. Jag kände mig en aning bortgjord. Men jag fick titta ändå.

Men det var en väldigt märklig upplevelse att Återbruket tydligen försöker skaffa sig ett bra rykte genom att sprida lögner om andra i samma bransch. Mannen jag mötte sade "Det finns ingen mer än vi och så XXX i Alingsås". Så jag nämnde stället i Vänga norr om Borås där jag har köpt gamla dörrar tidigare. "Jaså han", blev svaret med syrlig ton, "de har ju inget annat än gamla verandor." Ett himla märkligt svar. OK, Fönsterantiken i Vänga är mer nischade på dörrar och fönster från tiden före funkisen än Återbruket, men där har de ett ändlöst mycket större sortiment än Återbruket. Och de är dessutom trevliga.
 
Det verkar vara en grej den där snobbstilen hos vissa inom byggnadsvård.
Måste tex. vara fler än jag som om man läser Gudmundsens svar i Gård och Torp som reagerat på totalt onödiga kommentarer som "att du är född före år XX (?) märks av att du har försökt hitta info om gamla hus på Internet istället för att gå till bibloteket" och andra lika spydiska kommentarer.
Jag undrar vad dessa så kallade mervetande tror att de vinner på en överlägsen stil och att prata nedlåtande om andra i branschen? Inte tusan blir man då så himla sugen på att shoppa loss i alla fall. Inte nog med att de pratar illa om den andra firman - indirekt får man ju en känsla av att de tycker man själv är dum i huvudet som ens kunde komma på idén att handla där.
 
W
Tycker Återbruket i gbg har mest skit. Mycket 80 tals grejjer och väldigt lite från 1900 talets början. Sedan är de rätt dyra och otrevliga. Tur att de kommer få konkurens från den nya anläggningen som öppnar snart i gbg.
 
Alsti18 skrev:
Det verkar vara en grej den där snobbstilen hos vissa inom byggnadsvård.
Måste tex. vara fler än jag som om man läser Gudmundsens svar i Gård och Torp som reagerat på totalt onödiga kommentarer som "att du är född före år XX (?) märks av att du har försökt hitta info om gamla hus på internet istället för att gå till bibloteket" och andra lika spydiska kommentarer.
Jag undrar vad dessa så kallade mervetande tror att de vinner på en överlägsen stil och att prata nedlåtande om andra i branschen? Inte tusan blir man då så himla sugen på att shoppa loss i alla fall. Inte nog med att de pratar illa om den andra firman - indirekt får man ju en känsla av att de tycker man själv är dum i huvudet som ens kunde komma på idén att handla där.
Jag håller med till 100%.

Deras sk expert är ju maniskt allergisk mot tex gips och ALLT annat modernt !
Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över hur trender kan styra folk så pass som det gör?
Nu när det är inne med renoveringar och "originalskick" så går det tydligen att tälja guld på allt möjligt skrot som tidigare brändes i majbrasorna!

Och konsumenterna handlar blåögt allt som erbjuds, nästan utan urskillning och eftertanke?

Ta annonserna i nämnda tidskrift tex. prisnivån där är ju ett skämt.
Är man lite om och kring sig så förstår man bättre än så...

Ta en vedspis för 0-1500:- svärta och putsa den och i med lite ny lera för ett par hundringar och vips så är den värd 6000-10000:- rimligt?
 
Vad är det för ny anläggning som är på gång i Göteborg??
mvh
greenbay
 
Jag tyckte Gudmundsens kommentar om ålder och internet var lysande, biblioteket har ju bara massa gamla böcker som är inaktuella, finns väl inget bilbiotek som har fått pengar att köpa böcker för de sista 20 åren. På nätet kan man interagera med kunnigt folk (och förståsigpåare).

Jag tror snobbismen härör från antikfolket som har smugit sig över till byggnadsvården.

Henrik
 
TorpAnders skrev:
Jag håller med till 100%.

Deras sk expert är ju maniskt allergisk mot tex gips och ALLT annat modernt !
Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över hur trender kan styra folk så pass som det gör?
Nu när det är inne med renoveringar och "originalskick" så går det tydligen att tälja guld på allt möjligt skrot som tidigare brändes i majbrasorna!

Och konsumenterna handlar blåögt allt som erbjuds, nästan utan urskillning och eftertanke?

Ta annonserna i nämnda tidskrift tex. prisnivån där är ju ett skämt.
Är man lite om och kring sig så förstår man bättre än så...

Ta en vedspis för 0-1500:- svärta och putsa den och i med lite ny lera för ett par hundringar och vips så är den värd 6000-10000:- rimligt?
I en marknadsekonomi är det ju tillgång och efterfrågan som styr. Du är fri att handla eller låta bli. Tycker fö. att det gnälls för ofta på Gysinge och Gudmunsson. Han är en pionjär som har mycket vettiga idéer och sen kan man köpa det man själv tycker är vettigt. Dom var först att nå ut och har gjort en viktig insats för Byggnadsvård. Tyvärr finns det många som fortfarande skall ha raka väggar och gips men det är deras ensak om dom vill ta bort all charm i sina hus. Var och en gör som man själv tycker är bäst. Gysinge har i alla fall varit en stor inspiratiuon för oss. :)
 
Tycker fö. att det gnälls för ofta på Gysinge och Gudmunsson. Han är en pionjär som har mycket vettiga idéer och sen kan man köpa det man själv tycker är vettigt.
Jo men det är det ju ingen som har sagt att han inte skulle var det heller- det jag menar är att har du väl kommit så långt att du står i en byggnadsvårdsbutik eller skrivit och frågat till en tidning som Gård och Torp, istället för att gå till byggmarknaden och göra efter eget huvud, då har man redan valt väg. Det ligger i sakens natur att man inte vet om man frågar- då ser jag ingen orsak till att den man frågar måste informera om att den som frågar minsan inte vet. Inte heller anser jag att en butik med gamla saker kan ha mer rätt gamla saker än en annan butik med gamla saker (däremot kan ju kunden köpa fel gammal sak i förhållande till huset) - om det nu är det att gamla hus skall bevaras man vurmar för är det väl bra att man handlat i en byggnadsvårdsbutik och inte på stormarknaden.
Jag förstår att man när man är gammal i gemet och har sett oändligt många katastrofer blir cynisk, men jag tycker ändå att man inte bör skrämma iväg de som månar om att göra rätt med onödiga kommentarer. Alla är okunniga tills dess att man lär sig!
 
Alsti18 skrev:
Jag förstår att man när man är gammal i gemet och har sett oändligt många katastrofer blir cynisk, men jag tycker ändå att man inte bör skrämma iväg de som månar om att göra rätt med onödiga kommentarer. Alla är okunniga tills dess att man lär sig!
Alla är okunniga och ju mer man lär sig desto mer ser man att att det finns kvar att lära sig.
Jag vet inte riktigt vad du menar med cynisk och onödiga kommentarer. Jag delar inte din uppfattning i så fall. Jag har bara goda erfarenheter av Gysinge och Gudmunsons råd - även om jag inte köper allt.
 
Jag är då jäkligt trött på denna Gudmundssons eviga rabblande om huruvida någon skulle svetsa in en dörr från en Corolla i en T-Ford med rosthål i dörren, var än han visar sig så tjatar han om dessa dörrar :mad:

Kompisen som åker Corolla är om möjligt ännu mer irriterad :D

.......för tusan, var å varannan utställningsbil har ju snart "Lamoborghiniöppning" på dörrarna, finns säkert t.o.m någon Corolla med sådana dörrar :p
 
Det är bara att göra efter eget huvud, de flesta gamla hus har ju så lite kvar av ursprunget och de som både byggde och använde dem är ju döda...
Likadant är det faktiskt om man jämför med bilar, det är ju väldigt få som vet vilken färg som det var i original på strömkabeln till baklyset på en Citroen från 1931 t ex.....
Blanda och ge efter eget huvud är alltså mitt recept, då kan man ha både ha pärlspontkök och vattenklosett samtidigt....
 
Tycker Gudmundsens idéer o kommentarer är klockrena. Tål ni inte en röst som grundar sig på kvalité och erfarenhet, bland alla miljoner reklamblad, glassiga foldrar från moderna tillverkare o byggmarknader? Snobbism håller jag inte med om. Just Gudmundsen framhåller ju ofta att begagnat är billigare än nytt och modernt. Dessutom, en parentes: Ni har väl hört om senaste jättebyggskandalen med de s.k. kartonghusen? De skulle ha frågat Gudmundsen först! ;)

/A
 
Alko skrev:
Tål ni inte en röst som grundar sig på kvalité och erfarenhet, bland alla miljoner reklamblad, glassiga foldrar från moderna tillverkare o byggmarknader?
Tål gör jag väl, är bara lite trött på detta mantrarabblande om corolladörren samt att detta eviga:
"-Rätt produkt hittar du t.ex på Centrum för byggnadsvård i Gysinge" på t.ex Torp & Gårds frågesidor.

Jämför man med annat branchfolk på diverse mässor e.t.c som brinner för byggnadsvård så känns det som det är väldigt mycket mer vinstintresse i det just Gudmundson säger.
Ingen tvekan om att han vet mycket om vad han pratar om, men av någon anledning ger han mig dåliga vibbar :D
 
Hm, jag tycker att Gudmundsson har vettiga saker att säga, och jag tar till mig det jag tycker är vettigast. Men jag kan samtidigt känna att han ibland har en raljant von oben-ton i det han skriver som irriterar mig. Som detta:

"Man kan ha olika höga ambitioner med en renovering. En del restaurerar, letar reda på rimliga originaldörrar att använda som modell för nytillverkning, byter även karmar förstås, gångjärn osv [...] Så tänker och jobbar proffsrestaurerarna. Den andra ytterligheten skyler bara över med lite färg. Det blir billigt, vem som helst klarar av 'renoveringen' och ingenting kan egentligen 'gå fe'l. [...] Jag tycker personligen att man inte skall sikta högre än den sistnämnda kategorin. [...] Då är det bättre att bara 'bo snyggt' och låta nästa generation lägenhetsinnehavare ta hand om restaureringsjobbet. Eller hur?" (svar till ett par som frågade om vilka dörrar de ska välja till sin 30-talslägenhet som de vill få tillbaka den gamla känslan i, som jag satt och ilsknade till över när jag läste gamla Gård & Torp häromdagen)

Om man svarar sådär, jamen, varför saluför han då de produkter han gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.