A
Vad är bästa metoden att skydda sin familj mot skadedjur och reptiler som insekter, möss ormar spindlar osv. på tomten och huset? Vi bor intill naturområden med småbarn, huset har isolergrund.

Har sett en del produkter som avger ultraljud, vissa ger vibrationer och även medel man häller runt tomten men ingen verkar riktigt fungera bra när jag kikade på produktrecensioner. Vissa tyckte det var bra men inte alla tyckte så.
 
Gör som alla andra, inget! Det enda vettiga är musfällor om det finns ett problem öht?!
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 14 till
  • Laddar…
Karlia
Gärna stövlar när man går i högt gräs, täckande kläder. I skogen använder jag gärna hatt för att slippa myggor i håret. Myggmedel i skogen också. Dusch och klädbyte när jag kommer hem för att slippa att fästingar biter sig fast.

Ormar brukar ringla iväg när man kommer spindlar är inte farliga eller besvärliga tvärtom äter de ju flugor mygg fästingar.

Finns rådjur i närheten finns det fästingar. TBE-vaccinera, granska kroppen så ingen har bitit sig fast.

Möss vill man inte ha inomhus, se till att de inte kan ta sig in via ventiler eller hål. Fällor när de ändå lyckas. Eller katt.
 
  • Gilla
urben93 och 6 till
  • Laddar…
A
Ja det är många kloka inlägg här om att lära sig att leva med naturen osv. Men det är produkttips jag är ute efter och vänder till er som har testat nåt bra, kanske bott i Australien eller liknande ställen där det kryllar av sånt. Håll fokus till tråden tack, ingen tvingar er att skriva ett inlägg så gör inte det om ni inte kan hålla er till tråden.
 
  • Wow
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Ta bort all natur och asfaltera hela tomten tar väl bort allt utom spindlar och råttor?
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 10 till
  • Laddar…
KristinaRT
Vad är det för insekter du vill skydda din familj mot? Det finns ju flugfällor, getingfällor etc, men det går inte att undvika insekter generellt med mindre än att du sätter nät som en kupol runt tomt och hus, ungefär som de har över poolen i Florida. Spindlar är samma sak - du kan inte undvika dem.

Har bott i Australien. Där lever man MED spindlar och ormar, barnen lär sig att skilja ofarliga från giftiga och att säga till en vuxen om man är osäker. Man undviker generellt att ha skor ståendes ute, vänder dem upp och ner innan man sticker ner foten, har inte rishögar eller skräp liggande på tomten eftersom det är inbjudande för spindlar och ormar. Har aldrig sett eller hört om några ”skrämmor” för att bli av m ormar/spindlar.

Du kan göra din tomt ogästvänlig för vilda djur, du kan få dem att undvika tomten genom att inte ha träd/buskar/vatten/rabatter/gräs/skydd etc, men du kan inte förhindra dem att vara där om de vill.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 18 till
  • Laddar…
Karlia
Du skriver själv att produktrecensionerna säger att de inte fungerar vidare bra - det är för att de inte fungerar.

Lär dig och din familj att leva med naturen istället, låter ju som om ni bor fantastiskt trevligt!
 
  • Gilla
andersgrebin och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Bara kortklippt gräs på tomten och gunnebostängsel med grind runt (mot större djur).
Ingen altan eller trappa med utrymme under eller saker ståendes ute på natten eller över hösten/vintern.
Myggfälla modell större.
Getingbo-attrapp.
Nät i ventilationsöppningar på huset.
Innedörrar med nät eller aldrig låta altan- och ytterdörr stå öppen på sommaren.
Innanfönster i nät vid vädring.
Håll rent på golv och i skåp i köket och håll snacksandet med smulor och spill i köket.
Håll koll på fukt i och i anslutning till huset.
 
  • Gilla
gerva252 och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Inga stenrösen, där trivs ormar. På landet har vi fullt med stenrösen och orm, vi är inte beredda att ta bort stenarna under huset eller de som håller uppe slänten ändå.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Skam den som ger sig.
Mitt inlägg försvann, så här kommer en mer tillrättalagd variant.

TBE:vaccin är bra. Nästan allt annat, dåligt.

Men du borde fråga dig, vilka reella hot du tänker på. Hur kan din familj skadas?
Själv har jag bott i "naturen" i 25år. Utan att ens reflektera över att skydd mot den, skulle behövas. Ändå har jag haft älg, räv, vildsvin och varg i trädgården. Väldigt kul faktiskt och inte det minsta farligt.
Fästingar däremot, kan ställa till det rejält, ifall du får TBE. Själv blir jag föremål för dessa sugande damers uppvaktning ett tiotal gånger varje sommar, så jag är vaccinerad mot TBE.

Staffans
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 14 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Skam den som ger sig.
Mitt inlägg försvann, så här kommer en mer tillrättalagd variant.

TBE:vaccin är bra. Nästan allt annat, dåligt.

Men du borde fråga dig, vilka reella hot du tänker på. Hur kan din familj skadas?
Själv har jag bott i "naturen" i 25år. Utan att ens reflektera över att skydd mot den, skulle behövas. Ändå har jag haft älg, räv, vildsvin och varg i trädgården. Väldigt kul faktiskt och inte det minsta farligt.
Fästingar däremot, kan ställa till det rejält, ifall du får TBE. Själv blir jag föremål för dessa sugande damers uppvaktning ett tiotal gånger varje sommar, så jag är vaccinerad mot TBE.

Staffans
Skulle nog göra två tillägg där: vildsvin och varg kan helt klart vara ett problem om man är hundägare, älg om man har äppelträd som man inte plockar i tid. :)
 
  • Gilla
  • Haha
gerva252 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Sthlmjh skrev:
Vad är bästa metoden att skydda sin familj mot skadedjur och reptiler som insekter, möss ormar spindlar osv. på tomten och huset? Vi bor intill naturområden med småbarn, huset har isolergrund.

Har sett en del produkter som avger ultraljud, vissa ger vibrationer och även medel man häller runt tomten men ingen verkar riktigt fungera bra när jag kikade på produktrecensioner. Vissa tyckte det var bra men inte alla tyckte så.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du svamlar om? Vad är det du ska skydda familjen mot? Möss och råttor vill man såklart inte ha i huset eftersom de förstör så mycket. I vissa fall myror.

Men att generellt skydda människor mot insekter och reptiler? Flytta till en lägenhet några våningar upp. Eller ett hermetiskt tillslutet vårdhem kanske?

Några av min dotters bästa vänner är spindlar. Vet iofs inte hur sunt det är men det är en helt annan fråga. Just sayin'.

Edit: Glömde ett "inte" i första meningen.
 
  • Gilla
  • Älska
andersgrebin och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff
För övrigt är en mycket liten minoritet av alla arter du klumpar ihop som "insekter, möss ormar spindlar" skadedjur. Jag föreslår att du släpper sargen, pillar lite på nån spindel, låter en humla leka lättjefullt i håret och stoppar en kopparödla i kalsongerna alternativt trosorna. Om du dog har du rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skulle nog göra två tillägg där: vildsvin och varg kan helt klart vara ett problem om man är hundägare, älg om man har äppelträd som man inte plockar i tid. :)
Dovhjorten gillar också äpplen och de träd de växer på.
 
  • Gilla
gerva252
  • Laddar…
Sämsta du gör är ju att ta bort orm. Så länge du inte vill ha möss och råttproblem!
 
  • Gilla
gerva252 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.