Vi har planer på att konvertera från direktel till vattenburen värme. Vi har då tänkt oss luft/vatten. Vi får inte ha berg eller jordvärme i vår kommun. Så det är den enda lösningen som vi ser är bäst.
Är det någon här som har erfarenhet av detta som kan dela med sig av det?
Vi bor i Skåne.
Vi bor i 1 plans villa LB hus med torpagrund. Byggår 1973.
Tacksam för svar.
Annelie
 
LVVP passar extra bra i Skåne då det normalt är milda vintrar och dimensionerande vinterutetemperatur bara ligger på -10 °C vid kusten. Blir en del rördragning men målar man dem i väggens kulör tänker man inte på rören tycker jag.
 
Ja det är vad vi har tänkt själva. Men då dra rören under i torpagrunden och upp i varje rum.
Men tänkte om någon har erfarenhet av och gjort så. Och kan dela med sig av sin erfarenhet av det.
Men tack för ditt svar. Uppskattas
Annelie
 
Perfekt att dra dom under huset, går att göra en del jobb själva. Använd tex LK’s rör i rör PEX.
 
  • Gilla
Annelieros
  • Laddar…
Och var noga med att dra på rörisolering överallt i krypgrunden. Det blir ca +5 °C där inne under vintertid. Skaffa bra overaller för det blir smutsigt att krypa runt i krypgrunden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt att dra dom under huset, går att göra en del jobb själva. Använd tex LK’s rör i rör PEX.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt att dra dom under huset, går att göra en del jobb själva. Använd tex LK’s rör i rör PEX.
Tack ska kolla det
 
J Josth skrev:
Och var noga med att dra på rörisolering överallt i krypgrunden. Det blir ca +5 °C där inne under vintertid. Skaffa bra overaller för det blir smutsigt att krypa runt i krypgrunden.
Usch ja det blir man. Inte trevligt jobb, men skönt när det är gjort
 
Jag har gjort en sådan konvertering i ett sekelskifteshus på två vån.. Körde 22mm kopparrör, mjuklödning, synligt i huset och stammar i krypgrunden. Rejäla Gjutjärnsraddar, det med rejäla rör gör att man får mkt volym, lågt tryck och rimlig framledningstemp. Funkar mkt bra.
 
G guggen skrev:
Jag har gjort en sådan konvertering i ett sekelskifteshus på två vån.. Körde 22mm kopparrör, mjuklödning, synligt i huset och stammar i krypgrunden. Rejäla Gjutjärnsraddar, det med rejäla rör gör att man får mkt volym, lågt tryck och rimlig framledningstemp. Funkar mkt bra.
Tack låter lovande. Funkar det bra med jämn och skön värme även på vintern?
 
A Annelieros skrev:
Vi får inte ha berg eller jordvärme i vår kommun.
Vad är det för kommun som helt har förbjudit markvärme? Är det ens tillåtet?
 
Ja, vi bor i ett vattenskyddat område.
 
Ok. Jag fattade det som att det var förbjudet i hela kommunen.
Men även i vattenskyddsområden borde man kunna ha markvärme om man t ex har pottaska istället för sprit som köldbärare. Men å andra sidan är luft/vatten så pass bra på dom breddgraderna så det är omotiverat med icke standardlösningar.
 
useless useless skrev:
Ok. Jag fattade det som att det var förbjudet i hela kommunen.
Men även i vattenskyddsområden borde man kunna ha markvärme om man t ex har pottaska istället för sprit som köldbärare. Men å andra sidan är luft/vatten så pass bra på dom breddgraderna så det är omotiverat med icke standardlösningar.
Ja, precis. Vi tycker det borde vara det bästa alternativet för vår del.
 
Visst går det. Men då det rör sig om så låga temperaturer. Så brukar man väl rekommendera det till golvvärme? Annars bör han väl skaffa stora element och några med fläktkonvektor. Det är väl en viss skillnad om man redan har vattenelement installerade. Eller har jag fel?
 
A Annelieros skrev:
Tack låter lovande. Funkar det bra med jämn och skön värme även på vintern?
Fungerar bra.
Gjutjärnsraddar har stor volym, likaså rören. På så sätt klarar man sig med en relativt låg framledningstemp. Som värst med -15 ute så kräver huset inte över 50. Det innebär att man kan köra llvp eller liknande hyffsat effektivt utan el tillskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.