Jag funderade först på att byta till nya fönster, men har kommit fram till att jag ska renovera dem på egen hand.
Hus som är byggt 1974, spröjs på fönstrena.
Vad behöver jag för att fixa det (förutom tålamod) och hur lång tid ska jag räkna med per fönster, kan fönstret hänga kvar, eller måste/ Renoveringsbehov av ett äldre fönster med spröjs, skadad karm och fönsterbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster med spröjs under renovering, synlig skadeåtgärd, i hus byggt 1974.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det
lyftas ner?
 
Fönstren måste tas ner men har du ingen susning om hur man byter virke i dessa så kanske det inte är så dumt med nya i alla fall?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
ner ska de.
Sedan skrapa bort färgen.
Går bra med varmluftspistol och skrapa..
Sedan på med maskeringstejp. helst en bred.
skära bort kittet.. Och olja träet.
låta torka in och helst olja igen..
Sedan torka av och grunda.
Sedan måla över räkna ca 2 dagar per fönster minst..
 
  • Gilla
Stenhuse och 1 till
  • Laddar…
Spika ihop en enkel träram med byggplast för att täcka över hålet i väggen under tiden du renoverar fönstren, då blir det inte lika bråttom!
 
  • Gilla
Lotta Collin och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fönstren måste tas ner men har du ingen susning om hur man byter virke i dessa så kanske det inte är så dumt med nya i alla fall?
Har kollat lite på vad det skulle kosta att byta dem, lite för dyrt tycker jag
 
A
L Lotta Collin skrev:
Har kollat lite på vad det skulle kosta att byta dem, lite för dyrt tycker jag
fönster kostar pengar..
Sedan är det inte bara fönstren utan även karmar mm som skall bytas..
Är det fel på virket i fönstren?
 
Maskintok skrev:
Är det fel på virket i fönstren?
Det är ju ruttet i hörnet, inte bara skrapa och tro att det ska bli av det.
 
Maskintok skrev:
fönster kostar pengar..
Sedan är det inte bara fönstren utan även karmar mm som skall bytas..
Är det fel på virket i fönstren?
På sina ställen är det murket jag har bara frågat några (kända) firmor vad de tar för fönsterbyten, svårt att veta hur mycket som är en skälig summa per fönster, i mitt förra hus anlitade jag en målare, det fuskmåleriet slutade med att jag inte behövde betala en krona för jobbet, skulle kunna tro att det är de som varit här och målat också
 
A
L Lotta Collin skrev:
På sina ställen är det murket jag har bara frågat några (kända) firmor vad de tar för fönsterbyten, svårt att veta hur mycket som är en skälig summa per fönster, i mitt förra hus anlitade jag en målare, det fuskmåleriet slutade med att jag inte behövde betala en krona för jobbet, skulle kunna tro att det är de som varit här och målat också
Finns de som renoverar fönster..
Dessa som bara byter fönster räknar som skrivet på mer än att byta ut en bit trä..
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fönstren måste tas ner men har du ingen susning om hur man byter virke i dessa så kanske det inte är så dumt med nya i alla fall?
Nu har jag tänkt ett varv till, kanske skulle byta de som ser värst ut och renovera resten själv
Tips på företag som byter fönster med helhetslösning?
 
När man kan renovera fönster är det inte särskilt svårt och det kräver inte särskilt dyra verktyg, men vägen dit?
Ibland ser man att dom kör kurser i fönsterrenovering, hur är det i dina trakter?
Att byta fönster blir alltid dyrare än att renovera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.