Torktumlaren har lagt av och den är gammal så behöver en ny. Har Siemens tvättmaskin som vi är nöjda med men inte noga att det är samma märke. Har det kommit några nya funktioner man inte bör missa? Vad köper man lämpligtvis?
 
En beg Miele är ofta bra köp. Trotjänare
 
Bosch serie 8(y)
 
A
M magnil skrev:
Tack, vill köpa nytt. Siemens är väl samma som Bosch. Är detta ett bra val?

[länk]
iom att det är den billigaste som går att få tag på så saknar den troligen alla finesser dessutom av den polska plattformen
 
electroluxaren skrev:
iom att det är den billigaste som går att få tag på så saknar den troligen alla finesser dessutom av den polska plattformen
Tycker det är en djungel… Vet inte vilka funktioner jag skulle sakna? Polska plattformen låter inte bra.

Mycket bra omdömen. Kallas IQ500 (finns även iq300 och iq700) så verkar vara en mellanmodell. Även om man kollar på Siemens sida och sorterar efter pris. Kostade för en månad sedan 8490 kr enligt Prisjakt.

https://www.siemens-home.bsh-group....tork/torktumlare/varmepumpstumlare/WT45WTA8DN
 
electroluxaren skrev:
iom att det är den billigaste som går att få tag på så saknar den troligen alla finesser dessutom av den polska plattformen
Vart tillverkas dom ”bättre” tumlarna från Bosch o Siemens?
 
För att vara lite motvalls är jag hyfsat nöjd med en ganska billig polsktillverkad Electrolux jag köpte 2014,
EDC1072 nånting. Kikade runt lite och ville man ha något bättre ville säljeriet kränga på mig en "värmepumptumlare", jag fattade inte varför man skulle stoppa in en kylmaskin också i tumlarlådan, lär ju bli fullt därinne och om en vanlig tumlare håller 10-15 år lär det väl krympa till 5-7 med en värmepump inbakad också...det blev en halvbillig Electrolux, har för mig den kostade runt 3 500.
 
Jag har en billighetsvariant, Bauknecht, som är inne på sitt 16onde år och har fått jobba synnerligen hårt då jag har extremt hårfällande hundras.

Vad jag tycker är viktigt är rengöringen. Visserligen lätt att tomma filtret efter varje körning och även kondensatorn spolas smidigt av månatligen. Däremot är det fullständigt hopplöst att komma åt alla skrymslen i kondensatorutrymmet och gången från fläkten.

Vattenbehållarens storlek har betydelse.

Vilken tumlare är lättast att håll ren?

Och hur mänga funktioner behöver man egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.