Hej
Köpte nytt kedjehus i nyprod. Har märkt att asfalten under carport blir fläckig eller flammig. Står ingen bil där så inte olja eller dylikt.

brun gråa ringar som är lite överallt.
Flyttade in i slutet av september förra året och upptäckte detta direkt då asfalten var fläckig. Entreprenören visste inte vad det var men körde högtryckstvätt och asfalten såg svart och fin ut igen. Sen kom vintern och nu igen sommaren och det har kommit tillbaka. Upplever att det blir värre med tiden. spolade lite vatten på asfalten och det försvann i 3v men kommer sedan tillbaka sakta


. Fläckig och flammig asfalt under carport med synliga brungråa ringar och en cykel parkerad i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad carport med brungråa fläckar och ringar på ytan, ett cykelparkering och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vad kan det vara?

huset är i uppsala så förmodligen lera under plattan (ingen platta under carport). Kan det vara nånting ifrån marken som kommer upp eller är det nått kvalitetsproblem i asfalten?
Nån som varit med om liknande? Grannarna i kedjehus verkar inte ha detta problem.
 
Fläckar efter nått som löser asfalten och dunstar, tex bensin, thinner, avfettningsmedel mfl.
Inte olja, då blir det en mörk fläck.
Man har kanske fyllt på bensin i nån maskin på den platsen under byggtiden.
 
Isakare Isakare skrev:
Fläckar efter nått som löser asfalten och dunstar, tex bensin, thinner, avfettningsmedel mfl.
Inte olja, då blir det en mörk fläck.
Man har kanske fyllt på bensin i nån maskin på den platsen under byggtiden.
det som talar emot det är att fläckarna är hela uppfartens bredd men bara halva längden. Dvs delen utan tak har ingen defekt. Även en smalare gång mot gräsmattan där vi har förådet har denna ”defekt”.
Om det är bensin eller diesel kan det sprida sig på hela bredden men bara halva längden. Asfalten är hård och i övrigt känns den bra.
 
Mycket märkligt.
Asfalt brukar se ut så där när nån tex motortvättat bilen med avfettningsmedel. När vattenpölarna torkar blir det ringar. Avfettningen är lättare än vattnet och flyter ut till kanterna av pölen där den löser upp ytan på asfalten och ger den mörkare ringen.
De som lägger asfalt brukar ha avfettning för att rengöra maskinerna. Kanske har de rengjort en maskin där med avfettning och spolat med vatten.
Eller nån av misstag spillt ut nått lösningsmedel, och spolat med vatten.
 
Tror jag rengjorde 5 gånger och det under loppet av ett år. Då ser det bra ut tills det varit tort i 3v och blir sämre med tiden. Vad tror du man kan göra åt det mer än att spola vatten en gång i månaden?
Det är mer om jag säljer en dag och vill försäkra mig om att jag inte behöver kosta på en ny asfalt läggning.
 
Jag skulle inte ha gjort någonting. Vänta ett par, tre år så kommer asfalten ha bleknat och ringarna kommer inte synas lika mycket. Att det skulle vara värdeminskade för huset har jag svårt att tro. Så länge asfalten gör det den ska spelar det väl ingen roll om den har lite fläckar?
 
Normalt hade jag nog inte brytt mig men nu är allt nytt och jag har slutbesiktning om 1 år och har fortfarande möjlighet att prata med entreprenören eftersom det även var med som en punkt på besiktningsprotokollet som skulle åtgärdas innan inflytt. Dom åtgärdade det med högtryckstvätt med roterande borste.

Men som ni ser ovan så kommer det tillbaka... Jag har betalat ganska mycket för nyckelfärdiga huset och vill gärna inte ha några överraskningar om några år ifall det bindemedlet löser upp sig. (mina >30 grannar i kedjehus området har sett något liknande).
Men jag förstår samtidigt att det är svårt att veta vad detta är för något och har jag funderat på om det kan vara värt att be om något specifikt som kan vara värt mödan för att minska risken att det är något otrevligt i framtiden t.ex lägga på ett lager bitumen ovanpå asfalten, borde väl vara en mindre hanterbar åtgärd för entreprenören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.