Hej
Om man har fått en akut vattenskada och anmält det till försäkringsbolaget, är det ok att man åtgärdar det akuta själv om det är helg och de inte är på plats? Stänger av vattnet gör man såklart, men jag tänker på att man lyfter upp golvet och tar bort den våta isoleringen.
Ngn som vet?
 
Bara att ringa försäkringsbolaget och fråga. Ta namn och tidpunkt på personen som sa ok att du fick riva upp det.
 
  • Gilla
Bergsklint
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Bara att ringa försäkringsbolaget och fråga. Ta namn och tidpunkt på personen som sa ok att du fick riva upp det.
jo, men jag tänkte om det är ok att göra det nu, i helgen. Då är ju ingen på plats :)
Jag vill inte att vattnet som är i isoleringen fortsätter att dropp ner längs tak och väggar i rummet under. Är osäker på om de vill göra en besiktning först.
 
Düsseldorff
Försäkringsbolaget kommer inte ha någonting emot att du begränsar din skada, något du dessutom är skyldig att göra som försäkringstagare.
 
  • Gilla
Franke10 och 1 till
  • Laddar…
De har väl ett journummer gör akuta skador?
Jag har tecknat bilförsäkring över telefon konstiga tider på helger. Så visst borde de ha någon att prata med. Jag skulle kört på för att minimera skador, men dokumenterat noga.
 
  • Gilla
Bergsklint
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Försäkringsbolaget kommer inte ha någonting emot att du begränsar din skada, något du dessutom är skyldig att göra som försäkringstagare.
tack! Jag känner mig lite osäker på vad jag får göra, man vet aldrig vad de hittar på för att slippa ersätta skador.

Att ta bort golv och blöt isolering ovanifrån borde vara ok? Rummet under är nyrenoverat och det är ju hemskt synd om vi måste göra om allt.
 
Du är skyldig att begränsa skadan i den mån du kan. Så behöver du riva för att hindra en större skada ser jag inga problem med det. Vill du riva bara för att komma igång så är det bättre att vänta några dagar så du och försäkringsbolaget är överens.
 
  • Gilla
Bergsklint
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Du är skyldig att begränsa skadan i den mån du kan. Så behöver du riva för att hindra en större skada ser jag inga problem med det. Vill du riva bara för att komma igång så är det bättre att vänta några dagar så du och försäkringsbolaget är överens.
Det är för att inte den blöta isoleringen ska fortsätta droppa som jag vill ta bort den. jag räknar inte med att det åtgärdas särskilt fort med tanke på att det är semestertider, men det vore synd om skadan förvärras.
 
För säkerhetsskull ta en massa kort, filma gärna också.
Men riv inte mer än nödvändigt för att minimera följdskador.
 
  • Gilla
Bergsklint
  • Laddar…
Det värsta som kan hända är att de anser att dubrovit saker dom inte behövde rivas och inte vill betala återställning. Så se till att det är tydligt att åtgärden är motiverad. Särskilt om det drabbar dyrare ytskikt.
 
  • Gilla
Bergsklint
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det värsta som kan hända är att de anser att dubrovit saker dom inte behövde rivas och inte vill betala återställning. Så se till att det är tydligt att åtgärden är motiverad. Särskilt om det drabbar dyrare ytskikt.
Det är bara en våtrumsmatta och ett trägolv i rummet utanför som jag behöver ta upp, samt isoleringen under. Ställer dit fläktar/avfuktare, så det borde torka upp relativt fort.
 
Ett barn vaknade med näsblod, gick till badrummet, tvättade sig och lade den blodiga tröjan i handfatet. Satte på kallvatten som han är tillsagd (han får ofta näsblod), men glömde att stänga av då han gick och satte sig i soffan och lutade huvudet bakåt och somnade.
Jag som sover i rummet under vaknade av att det regnade….

Vattnet har fyllt badrummet, gått över tröskel, in under våtrumsmattan och i isoleringen, in i golvet i rummet utanför och isoleringen därunder. Jag är väl sådär nöjd, även om tröjan iofs inte längre är blodig.
 
  • Ledsen
halper och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.