Har en utombordsmotor, mindre modell som drivs av batteri ("Electric Outboard Motor"). Den har svårt att hålla inställd hastighet samt max/min-lägena tycks ändras slumpartat.

Jag tänkte att det kanske var en dålig potentiometer, så jag plockade ur denna och försöker mäta upp den för att se vad det är för en. Men jag lyckas inte med detta. Har följt diverse instruktioner men får inga värden eller mätsätt som stämmer överens med det som skrivs.

Det finns ju de som kan betydligt mer om elektronik än mig, så mina frågor är:

1. Finns det någon annan komponent man kan misstänka är problemet?
2. Hur mäter jag upp den här potentiometern för att avgöra vilket värde den har?

Tanken var att hitta värdet, skaffa en ny och se om det blev bättre. De brukar ju inte vara svåra att få tag på.

Den har tre kablar, de mätvärden jag fått fram är ungefär
Gul - svart, 5,6-7,25 kΩ, till 1,32 - 1,7 kΩ
Gul - blå, 95.4 Ω - 5.26 kΩ, till 138-145 kΩ
Svart - blå, "fast" värde på mellan 6.99 till 7.7 kΩ

Svårt att ens notera eftersom både värdena och spannet varierar vid varje tillfälle.

Några förslag?
 
Det står inget på den?
Spontant låter det som att det är värdet svart-blå som är intressant, eftersom det är fast.
Men det ligger inte nära nått standard-värde.

Jag skulle tippa på att en 10k skulle funka.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
  • Potentiometer med kabelanslutning och vridratt, ingen synlig märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis är det nått liknande den du länkade till som sitter inne i plasthöljet.

Troligtvis gör toleransen inget, potten agerar bara spänningsdelare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det var verkligen mystiskt. om det fasta värdet mellan svart - blå ligger runt 7 kOhm, hur kan då värdet mellan gul och blå gå upp till >100 kOhm?
Viktigt att veta är också om det är linjär eller logaritmisk delning. Det ser du om du har mätinstrumentet inkopplat medan du vrider.
Annars håller jag med #2, en 10 k borde funka. Hålla bara poten i mittläge när du provar.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Provade att mäta ännu en gång.

Blå - svart låg först på 6,5 denna gång, men stannade aldrig där utan kröp uppåt mot 7. Jag knackade på höljet och då hoppade det plötsligt upp till 9. Efter några knackningar till gick det upp till 10 och verkar nu ha stannat där. kΩ alltså. Hur tolkar jag detta?

Efter det mätte jag gul - blå igen, men denna gång var spannet lite stabilare på cirka 0.4 till 5.75 kΩ

Jag vet inte om det är lin eller log, men funktionen den har är att ha tre huvudlägen. Ett spann för hastighet framåt, ett noll-läge och ett kortare spann för hastighet bakåt. Jag antar att det är linjärt?
 
Anledningen till att den hoppar är nog att potten är kass.
Och mäter man med den delen som rör sig så kan den glappa, och då blir uppmätt värde högre.
Men då låter det som en 10k, har svårt att se att man kör en log, det är mest för audio.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
hur kan då värdet mellan gul och blå gå upp till >100 kOhm
Potten är trasig, dålig kontakt mellan löparen och motståndsbanan.
Kan ev gå att få till (åtminstone tillfälligt) med elektronikspray.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Men då låter det som en 10k, har svårt att se att man kör en log, det är mest för audio.
Log är iofs inte helt otänkbart för t.ex. hastighetsreglering, ty det är ju en finess med lite försiktigare ökning vid lågt effektuttag för att lättare kunna finlira.
Men är det samma pot för både fram och back, då känns det nästan garanterat att det är lin.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ok, är det så att den är defekt på riktigt så ska jag nog gå på säljaren först och se vad han har att säga. Rimligtvis bör den ju hålla mer än ett par månader. Samtidigt är jag rädd att om man byter ut den mot en likadan originaldel, så får man väl samma problem efter ett tag.

Om jag skulle fixa det med någon egen lösning ändå så verkar det som att det är "ledande plast" man ska ha. Men det verkar vara svårt att hitta någon sådan pot med rätt typ av axel.
 
Har du mätt den helt urkopplad? Är du säker på att det inte är en flerläges omkopplare? Vad är typbeteckningen på motorn?
Jag har haft 2 olika fabrikat på eldrivna utombordsmotorer och båda har haft omkopplare och inte potentiometrar.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du mätt den helt urkopplad?
Givetvis, som på fotot ovan :)

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är du säker på att det inte är en flerläges omkopplare? Vad är typbeteckningen på motorn?
Jag har haft 2 olika fabrikat på eldrivna utombordsmotorer och båda har haft omkopplare och inte potentiometrar.
Omkopplare liknande strömbrytare? Nej, det är bara denna som finns och den styr allt.



Vet inget egentligen inget exakt nummer, den verkar egentligen heta Haibo M200 eller M250, men säljs inom eu under märket Zebco.

Elektrisk utombordsmotor modell M250 med tekniska specifikationer på kinesiska och engelska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originaldelar finns att köpa, där kallar de den för potentiometer:
https://www.aliexpress.com/i/4000318593852.html

Den pot jag hittat som stämmer bäst specifikationsmässigt är denna
95R1A-R22-B15L Bourns Inc. | Potentiometrar, variabla resistorer | DigiKey
Men då stämmer inte axeländen
 
Redigerat:
Jag älskar den beskrivningen. Drivkraften anges både i kg och i pund, märkspänning är 24 V fast den går på ett 12 V batteri, vikten (både brutto som netto) är 91 cm, hastigheten är knop per timme (oavsett typ av båt). Det som står vid "Garanti" betyder troligen: försök inte.
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag förmodar att det är ett förslag på att använda 2st seriekopplade 12V med 100 Ah kapacitet. Hur Ah kan bli AR har jag dock ingen förklaring på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.