Har skrapat utemöblerna med en ”card scraper” (kan inte det svenska ordet). Såg kanon ut innan oljning, men när oljan lades på såg det väldigt flammigt ut.
När oljan torkat såg det ok ut igen. Nu har det regnat och effekten syns igen.

Närbild på flammigt utseende på nyskrapade och oljade utemöbler efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De mörka partierna är inte synliga när möblerna är torra. Finns det något att göra åt? Jag har använt Grythyttans originalolja. Flaska med Grythyttans original träolja bredvid en tumstock på en bordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju va i träet.
Prova att olja mer när det är torrt så att det verkligen är mättat, men torka av eventuellt överflöd, annars blir det klibbigt efter.
 
larsbj larsbj skrev:
Kan ju va i träet.
Prova att olja mer när det är torrt så att det verkligen är mättat, men torka av eventuellt överflöd, annars blir det klibbigt efter.
Tack för svar! Ska prova det, eller så är de mörka områdena jag inte kommit åt att rengöra ordentligt. Ska kanske gå över stolen med sandpapper innan nästa oljning
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det heter sickel på svenska. Kan det vara teak? Den klarar ingen vanlig ytbehandling utan att få fläckar.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
H Herr Kalle skrev:
Det heter sickel på svenska. Kan det vara teak? Den klarar ingen vanlig ytbehandling utan att få fläckar.
Ja tror inte det är teak, lite för ljust, är nog något annat liknade rengskogsträ.
Det går fint att olja teak också, gör man både på båtar och bänkskivor.
 
Jo det går, men det blir lätt fläckigt efter ett par år. Det finns ju flera träsorter som blir fläckiga av olja. Det är bara att hitta en alternativ ytbehandling, skulle jag säga. Tackar.
 
larsbj larsbj skrev:
Ja tror inte det är teak, lite för ljust, är nog något annat liknade rengskogsträ.
Det går fint att olja teak också, gör man både på båtar och bänkskivor.
H Herr Kalle skrev:
Jo det går, men det blir lätt fläckigt efter ett par år. Det finns ju flera träsorter som blir fläckiga av olja. Det är bara att hitta en alternativ ytbehandling, skulle jag säga. Tackar.
Det är ek, oljad från fabrik. Grythyttan ändrade olja för några år sedan. Kanske det som spökar, att den nya inte är kompatibel med den gamla…
 
Var stolarna ordentligt torra när du oljade dem? Om det var fukt kvar i träet kan det kanske varit "i vägen" för oljan att fästa.
 
E ergonomen skrev:
Var stolarna ordentligt torra när du oljade dem? Om det var fukt kvar i träet kan det kanske varit "i vägen" för oljan att fästa.
De hade stått inne på altanen över vintern, så borde varit torra tycker jag. Den konstiga effekten försvann dock när stolarna torkat ordentligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.