Hej!
Vi tänkte bygga en pergola över altanen här hemma nu på semestern och har lite funderingar på dimensionerna, framförallt på stolparna.

Dom 4 stolparna hade jag tänkt fästa i marken med Julas markskruv:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/

Dom anger dimensionen 96 mm på dom vilket jag då antar är ett yttermått som är anpassat efter 2x45mm=90 mm regel (där 90 är innermåttet på u-profilen).

Jag hade då tänkt köra stolparna antingen 2st 45x95 ihoplimmade/skruvade till 90x95
Alternativt 2st 45x120 ihoplimmade/skruvade till 90x120
som då passar med markskruven.

Men jag är orolig att det blir för klena stolpar? funderade först på 3st 45x120 för totalt 135x120 men då får jag gjuta egna plintar vilket jag gärna undviker.

Ramen (röda linjer på ritning) tänkte jag köra reglar 45x170
Och sen dom gula linjerna reglar 45x145


Är det nån som har något tips eller synpunkter på ovan bygge?
 
  • Ritning av en pergola med dimensioner, stolpar markerade med svarta rutor och reglar i gult och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt dig att pergolan ska vara öppen utan tak (som en pergola ska vara)?
 
J justusandersson skrev:
Har du tänkt dig att pergolan ska vara öppen utan tak (som en pergola ska vara)?
Ja absolut
 

Bästa svaret

När man ska bygga en pergola som i princip bara ska bära sin egen vikt, så är dimensionerna närmast en designfråga. De stolpar du nämner blir i samtliga fall häftigt överdimensionerade. Jag skulle nog köra med samma dimension på alla bjälkar som går ut från huset. Låt dessa bjälkar ligga ovanpå den främre bärlinan. Stolpar tycker jag ska vara kvadratiska. Jag skulle välja 95x95 och ev hugga ur för stolpskorna. Det är viktigt att skydda bjälkarnas översida mot sol och regn om man vill att det ska hålla. En liten plåt kommer att göra underverk.
 
J justusandersson skrev:
När man ska bygga en pergola som i princip bara ska bära sin egen vikt, så är dimensionerna närmast en designfråga. De stolpar du nämner blir i samtliga fall häftigt överdimensionerade. Jag skulle nog köra med samma dimension på alla bjälkar som går ut från huset. Låt dessa bjälkar ligga ovanpå den främre bärlinan. Stolpar tycker jag ska vara kvadratiska. Jag skulle välja 95x95 och ev hugga ur för stolpskorna. Det är viktigt att skydda bjälkarnas översida mot sol och regn om man vill att det ska hålla. En liten plåt kommer att göra underverk.
Tack för svar!

Ja men då får det bli stolpar 95x95, dom passar även bra i markskruven, (dom hade ett innermått på 96mm inte 90 som jag trodde tidigare)

det jag funderar på nu är måttet 392 som blir på kortsidorna, skulle även kunna ta bort 1 stolpe på långsidan och då köra totalt 3 stolpar med ett c/c mått på då 393 cm.
Tänker att om det funkar på kortsidan så måste ju samma mått funka på långsidan.

Sen att köra samma dimensioner på både röda och gula linjerna på ritningen.

Men hur lågt vågar man gå utan att få "svajj" på dessa reglar då.
45x120
45x145
45x170

Kommer som sagt inte ha något tak / belastning på, det är bara frågan om deras egen-vikt.
 
Allt utom 45x120 tycker jag kan fungera. Det är som sagt messt en utseendefråga. Se till att du får virke med hållfasthetsklass C24.
 
  • Gilla
Mogg_87
  • Laddar…
Såhär blev det tillslut

körde ramen med 45x170
och sen inne i ramen med 45x145
stolpar 95x95 med markskruv från rusta (satt så in i helvete i marken)
Ihop-skruvat med skruv 6x90 mm
Balskor i bakkant då det inte går att komma åt att skruva på att sätt där.

Det känns super-stabilt på alla sätt förutom om man trycker rätt hårt på stolparna i riktning längs med huset, då kan man känna av att konstruktionen rör sig.
Misstänker att man borde ha någon 45-graders regel på nått sätt för att stabilisera upp men det är något som frugan motsäger sig starkt (design) så vi får se.

Ska få stå 1 år nu och sen målas in i vitt/grått nästa sommar (man ska ju vänta 1 år med målning på tryckimpregnerat virke)

Ska se lite hur solen står nu under sommaren, eventuellt kommer jag komplettera med några tvärgående reglar för att ge vissa partier mer skugga (över matbord och soffgrupp).
Detta kanske ger lite mer stabilitet i längs-riktningen om man har tur?
 
  • Nybyggd träpergola på däck i trädgård med husets gula fasad i bakgrunden, möbler och grönska synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Mogg_87 Mogg_87 skrev:
Såhär blev det tillslut


Ska se lite hur solen står nu under sommaren, eventuellt kommer jag komplettera med några tvärgående reglar för att ge vissa partier mer skugga (över matbord och soffgrupp).
Detta kanske ger lite mer stabilitet i längs-riktningen om man har tur?
Gärna lite uppdatering till host 2022
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.