Hej,

Vi har nyligen köpt tomt där det framkommer i förslag till beslutet för förhandsbeskedet att nybyggda hus ska anpassas efter närmiljön, vilket inte är något konstigt i sig. Min fråga är dock om någon har erfarenhet utav byggnation i ett sådant område? Vi är lite osäkra på hus stort vi får bygga då kravställningen är följande:

Byggnaders volym, gestaltning samt färgsättning ska anpassas till närliggande bebyggelse.
Fastigheten har en äldre huvudbyggnad som omnämns i riksantikvarieämbetet(RAÄ) och är uppförd på 30-talet.
För att uppnå en god helhetsverkan ska dämpade färger användas, ska ljusa färger användas så ska de vara likvärdiga med närliggande byggnader

Vad menas med byggnadens volym? Är det BTA eller BRA eller något annat?
Själva utformningen och färgsättningen är ju annars inga problem.

Någon som eventuellt har erfarenhet?

Och har någon en kalkyl från sitt husbygge man kan få ta del utav? Skulle vilja se vad saker och ting kostar på ett ungefär. Tack!
 
Volym är LxBxH, dvs hur stor huset blir totalt.

Så är de andra husen i området ca 80m2 i 1 plan så är det ungefär den storleken du också kommer att få bygga.

Finns det inga andra hus i området som är 2-våningar kommer ni att ha svårt att få bygga det. Samma med stilen på huset. Ert hus behöver vara i samma stil som de som redan finns.

Budget: Ca 20000/m2 är ett bra riktmärke.
 
  • Gilla
Gabriella J och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Volym är LxBxH, dvs hur stor huset blir totalt.

Så är de andra husen i området ca 80m2 i 1 plan så är det ungefär den storleken du också kommer att få bygga.

Finns det inga andra hus i området som är 2-våningar kommer ni att ha svårt att få bygga det. Samma med stilen på huset. Ert hus behöver vara i samma stil som de som redan finns.

Budget: Ca 20000/m2 är ett bra riktmärke.

Tack för svar!

De flesta husen är mellan 130-160kvm men sen har vi ett hus som är på 190kvm. Rimligen så borde man ju då kunna få bygglov för max 190kvm eller tänker jag fel? Huset vi vill bygga blir ca 187kvm stort.
 
Peiman Pahlevan Peiman Pahlevan skrev:
Tack för svar!

De flesta husen är mellan 130-160kvm men sen har vi ett hus som är på 190kvm. Rimligen så borde man ju då kunna få bygglov för max 190kvm eller tänker jag fel? Huset vi vill bygga blir ca 187kvm stort.
Jag skulle vilja veta mer specifikt vad det kostar med tex: Vent, VVS, Värmepump, El etc om det går att få fram mellan tummen och pekfinger pris.
 
Peiman Pahlevan Peiman Pahlevan skrev:
Jag skulle vilja veta mer specifikt vad det kostar med tex: Vent, VVS, Värmepump, El etc om det går att få fram mellan tummen och pekfinger pris.
Korta svaret är, Nej!

Vad kostar VVS specifikt?
För att kunna svara behöver man oerhört mycket mer information än att huset planeras bli 187 kvm.

Ska det vara tre badrum och en eller 2 extra toaletter?

Är huset i närheten av Stockholm så blir allt köpt arbete klart dyrare än ute på landsbygden långt från storstad.

Vill du ha en siffra i luften?
Totalsumma för hela bygget, exkl inköp av tomt.
4 miljoner etthundra tjugofem tusen kronor.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Peiman Pahlevan Peiman Pahlevan skrev:
Tack för svar!

De flesta husen är mellan 130-160kvm men sen har vi ett hus som är på 190kvm. Rimligen så borde man ju då kunna få bygglov för max 190kvm eller tänker jag fel? Huset vi vill bygga blir ca 187kvm stort.
Är det en eller två plan? De kommer att titta mycket på gestaltning och hur ert förslag harmoniserar ed de befintliga husen. Så ligger 190m2 huset långt bort från det ni skall bygga är det inte säkert att det blir prejudicerande.

Bergvärme inkl pump och borrning 200
VA 100
El 150
Vent 80
Badrum 75-150/st
Kök 200
Golv 200
Gräv och schakt kan bli allt från 50 till oändligt.
Trädgård mm skulle jag budgeterat till min 400
Tillstånd mm 100
Anslutningar 200

Gissningen på 4 tycker inte jag låter så konstig. Lägg på 10% för oförutsedda.
 
Är man oerfaren byggare skulle jag lägga på 30% för oförutsedda.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
PeterFalun
35'/kvm + tomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.