På bara 1-2 månader har det börjat lossna puts och växa mögel nederst på en av väggarna i min nya toalett i källaren. Toaletten gjordes genom att dela av en matkällare som tidigare varit problemfri vad gäller fukt och mögel. Den halvan som fortfarande är matkällare är fortfarande ok.

Men bakom de nya rören på väggen till vänster så lossnar putsen för fullt och det växer mögel på listen, men bara på en 1 m lång sträcka och inte längs med hela väggen. Ytterväggen (väggen bakom toaletten) har samma rör men ingen puts som lossnar och inget mögel.

Nedbrytning av puts och mögel längs vägglisten i ett rum med grå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med lossnande puts och mögelpåväxt längst ner, rörinstallationer ovanför golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett med synlig rördragning och mögel på nedersta delen av en vägg med lossnad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i en källartoalett med synlig lossning av puts och mögeltillväxt nederst, bakom toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var sjutton kommer fukten ifrån?

Och vad ska man börja med för att åtgärda?

Sätta in en ventil (den försvann i och med den nya väggen till matkällaren)?
Sätta in en PAX-fläkt?
Sätta in ett element?
Byta ut de stora klinkerplattorna mot mindre?
Nåt annat?
 
Vilken typ av färg har ni målat med? Det är en betongvägg gissar jag. Ta bort trälisterna,sätt tillbaka ventilen.

PS, du har bakfall på avloppet till tvättstället..
 
Tack för svar! Ja det är en betongvägg. Kan nog vara fel sorts färg, men vad ska det vara?

Ventilen togs inte bort men är i och med den nya mellanväggen nu i rummet bredvid. Tror du det räcker med ventil och inte PAX-fläkt?
 
Silikatfärg, helst direkt på ren betong eller puts. Väggen ser spacklad ut, använde ni väggspackel eller överblivet fix?

Paxfläkt är alltid bra, men en vanlig tallriksventil rätt ut borde räcka.
 
I InsidersUnited skrev:
Silikatfärg, helst direkt på ren betong eller puts. Väggen ser spacklad ut, använde ni väggspackel eller överblivet fix?

Jag har inte gjort det själv men ja den är spacklad. Är inte risken med silikatfärg att man "döljer" problemet under färgen?
 
Staffans2000
Det kommer fukt underifrån genim plattan upp i väggen. Så ser det ut i tiotusentals källare. Måla med silikatfärg. Hjälper inte det, är det bara att leva med det. Fläktar och dylikt hjälper föra, då grundförutsättningarna kvarstår. DVS. fukt underifrån.

Staffans
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Husrekondare
Nej
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kommer fukt underifrån genim plattan upp i väggen. Så ser det ut i tiotusentals källare. Måla med silikatfärg. Hjälper inte det, är det bara att leva med det. Fläktar och dylikt hjälper föra, då grundförutsättningarna kvarstår. DVS. fukt underifrån.

Staffans
Visst kommer det fukt men jag tyckte det var konstigt att det var så begränsat, och inget längs ytterväggen där det väl borde vara värst. Och så snabbt i ett rum som tidigare var bra. Det lutar åt ventil och ommålning.
 
Husrekondare Husrekondare skrev:
Nej
Nej till vad? Jag ser inte vilket citat du säger nej till.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Ulolrorie Ulolrorie skrev:
Nej till vad? Jag ser inte vilket citat du säger nej till.
Kanske, nej till allt?:D

Gör som du vill, men jag tror inta e att det hjälper speciellt mycket. Men, har jag fel, är det bara bra.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kanske, nej till allt?:D

Gör som du vill, men jag tror inta e att det hjälper speciellt mycket. Men, har jag fel, är det bara bra.

Staffans
Ok men har du några andra tips på vad jag borde göra?
 
Staffans2000
Nej. Fukten sugs kontinueligt upp underifrån. Kan vara så att du tidigare hade ett omålat golv där det nu ligger klinker. isåfall koncentreras fuktuppträngningen till väggarna. Gamla hus är inte gjorda för att inredas och när man ändå gör det, uppstår dessa problem som är svårlösta eftersom huset troligtvis står direkt på lera.

Staffans
 
Tätade ni under klinkergolvet? Puts borde inte släppa sådär så antar de är något gipsbruk. Tycker förövrigt slangen till avloppet borde skapa dålig förutsättning för att bli av med vatten.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Fukten sugs kontinueligt upp underifrån. Kan vara så att du tidigare hade ett omålat golv där det nu ligger klinker. isåfall koncentreras fuktuppträngningen till väggarna. Gamla hus är inte gjorda för att inredas och när man ändå gör det, uppstår dessa problem som är svårlösta eftersom huset troligtvis står direkt på lera.

Staffans
Jo men precis. Det är mycket som har ändrats i detta rum (klinkers, nya rör, ommålad vägg, trälister, ingen ventil, handfat, toalett) men jag ville backa några saker i taget och inte riva upp precis allt med en gång. Därav min fråga. Det finns fler rum i källaren som har klinkers sen länge och där det funkat utan fuktproblem.
 
Ventilation är nog bra att ha. Särskilt på wc.
Huruvida en vanlig tallriksventil räcker eller pax-fläkt behövs beror på hur ventilationen i övrigt i huset/källaren fungerar.

Vad gäller väggen, avvakta och se. Du kan med fördel vänta ett år innan du gör ngt. Då har dels byggfukten från den nya väggen, putsen, färgen, flytspackel på golvet och fix etc hunnit torka ut någorlunda, och dels ser du om det blir mer skador eller om det lugnar ner sig.
Om allt lugnar ner sig så bör det räcka att måla med riktig silikatfärg där puts/färg släppt bakom rören. Silikatfärgen är hyfsat diffusionsöppen så ev markfukt kan ventileras bort genom den.

Det kan alltså vara markfukt som stiger genom betongplattan. Kan mkt väl vara lokal om underarbetet med det kapillärbrytande skiktet är dåligt utfört, eller om det är ett äldre hus där det inte brukar finnas nämnvärt kapillärbrytande skikt eller dränering.
Men, det kan också vara byggfukt. Betong/murbruk/puts, flytspackel och fix innehåller mkt vatten som ska torka ut. Med snabb byggtid, stora plattor på golvet, och ev för tät färg på väggarna, samt obefintlig ventilation så förefaller det rimligt att anta att fuktskador kan uppstå även av byggfukt.

På den gamla goda tiden när man byggde massiva stenhus så räknade man med att det tog minst ett år, ofta 2-3, innan inneklimatet blev vettigt. Innan dess var det allt för fuktigt pga byggfukt och närmast omöjligt att värma upp ordentligt.
 
  • Gilla
Ulolrorie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.