Hur göra här? Ser ut att vara pressat?
 
  • Skyddade VVS-rör som passerar genom betong med synlig spänning vid genomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Kapa PEX-slangen 10 cm från sticket och montera rakskarv som du sedan proppar. Annars kan du ju alltid proppa ovan golvet där radiator satt men jag antar att det går bort av estetiska skäl.
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Tack!

Tanken var att göra så men var inte säker så därav frågan.

Elementet måste bort då vi håller på att bygga nytt kök och kommer förlänga köket. Hålen som är kvar kommer behållas där det kommer dras ström till hällen i ena hålet och en nätverkskabel från fiberboxen i andra hålet kommer gå ner där och och sen upp lite längre bort till en switch :)
 
Har någon koll på vad jag behöver för att plugga rören?

De är pex 16mm.

Försökt söka mig fram men är en hel djungel. Sett att Vatette rekommenderas men vilka delar behöver jag?
 
tommib
Det där är LK universalrör X16.

Du kan använda en rak skarv för 15 mm kopparrör (RSK 1946748), Vatette plast 16x2,0-2,25 (RSK 1873816) och en propp 15 mm (RSK 1945971).

LK har säkert något du kan använda men jag har sämre koll på det. Deras klämringskopplingar säljs under varumärket Conex.
 
tommib
Måste man inte ha specialverktyg för den?

Ska ärligt säga att jag aldrig använt något avgradningsverktyg när jag klippt och skarvat i mina rör (av samma sort). Det håller tätt ändå. Dock ska jag inte säga emot, det är alltid bäst att göra enligt anvisningarna.
 
Krilleman
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hej igen,

beställde hem lite grejer men är fortfarande inte säker på hur jag ska plugga rören.

Några tips?

Beställde 2st av varje.
 
  • Olika rördelar och pluggar för rörmontering organiserade på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Kolla anvisningarna för PushFit. Jag har aldrig använt dem men enligt ovan ska det i princip bara vara att trycka dit dem (efter att man kapat röret rakt med rörsax och avgradat det).

Klämringskopplingarna har exakt samma arbetsmoment avseende rören men du måste skruva lite också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.